Dopravcům se zjednoduší placení dálničních poplatků, v Česku začne fungovat jednotné evropské mýto

Dopravcům se zjednoduší placení dálničních poplatků, v Česku začne fungovat jednotné evropské mýto / Foto zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Ministerstvo dopravy - logo

 

 

Ředitelství silnic a dálnic ČR spolu s firmou Kapsch úspěšně otestovalo software, který v českém mýtu umožní poskytovat evropskou službu elektronického mýtného (EETS).

 

Evropským dopravcům, kteří budou využívat služeb některého z poskytovatelů EETS, se tak do budoucna výrazně zjednodušení placení mýtného. Nebudou si totiž již muset pořizovat jako doposud českou palubní jednotku při užívání zpoplatněných pozemních komunikací v České republice. Může se to týkat až 370 tisíc zahraničních kamionů, které každoročně jezdí po tuzemských zpoplatněných silnicích.

„Práce na dalším rozvíjení českého mýta a jeho otevření Evropě pokračují rychle. Už v září budeme připraveni jednat s jednotlivými poskytovateli evropské služby elektronického mýtného o možnosti poskytovat tuto službu na území České republiky. Dopravcům se tak v příštích letech výrazně zkrátí administrace při placení mýta,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Před týmem expertů z ŘSD a stávajícího provozovatele Kapsch nyní stojí systémové a integrační testy centrálního systému mýta. Na začátku léta budou následovat prověrky kompletního procesu platby mýta v otevřeném prostředí (tzv. end-to-end testy). Pak už přijde pilotní provoz v podobě testování EETS na reálných mýtných transakcích pod testovacími branami.

„Není to naše první EETS implementace. Podobně jsme v minulých letech upravili mýtné systémy třeba v Polsku, Rakousku či dalších zemích,“ dodává Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch. I proto podle něj všechny kroky implementace EETS do českého mýta probíhají podle schváleného harmonogramu a není důvod, proč by stát nemohl být k 31. srpnu připraven na EETS. Kompletní náklady na realizaci EETS v Česku přijdou podle podepsaného dodatku na 282 milionů korun bez DPH.

Urychlené zavedení evropské služby elektronického mýta vyžadovala Evropská komise

– která kvůli zpoždění implementace s Českou republikou dokonce zahájila řízení pro porušení Smlouvy o fungování Evropské unie. Zavedení EETS se tak stalo nezbytnou součástí dodatků, které s Kapschem loni v létě podepsalo Ministerstvo dopravy, aby zajistilo další provoz mýta po roce 2016 a mohlo vypsat otevřený tendr na mýtný systém po roce 2019.

Evropská služba elektronického mýtného má podle rozhodnutí Evropské komise doplnit národní mýtné systémy tak, aby v budoucnu každý kamion, který projíždí Evropskou unií, mohl používat jen jednu palubní jednotku (OBU), která by dokázala komunikovat s jakýmkoliv mýtným systémem, jenž se v Evropské unii používá. Nyní tak tranzitující dopravci využívají řadu palubních jednotek podle zemí, kterými projíždějí. Situace se tak bude podobat například používání mobilního telefonu v zahraničí. Uživateli stačí mít v tomto případě jednu smlouvu s domácím operátorem a jeho hovory jsou účtovány do jednoho místa.

 

Rok Mýtné (Kč) Meziročně
2007 5 565 277 630
2008 6 144 1521 02 + 10,40 %
2009 5 543 272 476 – 9,78 %
2010  6 574 441 233 + 18,60 %
2011 8 126 016 899 + 23,60 %
2012 8 680 051 033 + 6,82 %
2013 8 554 998 250 + 1,44 %
2014 8 714 961 827 + 1,87 %
2015 9 732 139 723 + 11,67 %
2016 9 887 562 228 + 1,6 %

 

Zdroj dat v tabulce: myto.cz

 

/Tisková zpráva, Ministerstvo dopravy ČR, www.mdcr.cz/