Ministr dopravy Dan Ťok na jednání Rady EU ministrů dopravy odmítl návrh Evropské komise (EK), podle nějž by řidiči kamionů pracující tři a více dní v měsíci v jiném členském státě, museli dostávat minimální mzdu země, v níž se nacházejí.
Proti opatření, které je součástí Balíčku mobility navrhovaného EK, se na zasedání ministrů dopravy EU postavily i další státy unie. Kromě většiny takzvaných „nových“ členských zemí, mají k navrženým podmínkám vysílání pracovníků v silniční dopravě výhrady například i Finsko, Portugalsko či Španělsko. Česká republika chce v této věci hledat rozumný kompromis, který nastaví rovné podmínky v rámci EU, ale nebude nahrávat ochranářským snahám některých zemí unie.
„Oni se ohánějí sociálním dumpingem, ale já v tom vidím spíše snahu o protekcionistickou politiku a myslím si, že je potřeba chránit obyvatele EU, a ne jednotlivé národní trhy,“ řekl Ťok. Návrh EK se podle ministra bude dále upravovat a ČR se bude snažit aktivně hrát roli mediátora při hledání kompromisu v rámci EU. „Nechceme, aby se z projednávání balíčku mobility stal boj Východu proti Západu,“ uvedl Ťok. Lhůta pouze tří dnů v měsíci, kdy pro řidiče platí výjimka z pravidel pro vysílání zahraničních pracovníků, je ale nastavena tak, že se dotkne například i řidiče, kteří při cestě z ČR stráví většinu času na území vlastní země. Přesto by například při cestě do Německa dosáhl tří dnů a dopravce by mu měl vyplácet německou minimální mzdu.
Ministr Ťok na druhé straně ocenil, že Balíček mobility přináší některá pragmatická řešení konkrétních problémů v silniční dopravě. Jedná se například o zpřísnění pravidel proti takzvaným schránkovým společnostem založeným naoko ve státech, kde jsou nižší sociální výdaje. Správným krokem je i posílení spolupráce členských států ve vymáhání jednotných pravidel pro dopravce v celé EU.
Kromě návrhu Balíčku mobility ministři dopravy EU projednali
– také opatření na zvýšení bezpečnosti silniční dopravy, společná pravidla v oblasti civilního letectví či vzájemné uznávání kvalifikace a výcviku profesionálních řidičů. „Uznávání testů profesionálních řidičů mezi jednotlivými členskými zeměmi, tak jak je navrženo, má naší podporu,“ řekl Ťok.
Ministr Ťok na jednání rady také podpořil aktivity zaměřené na zvýšení bezpečnosti na silnicích. Jedním z nástrojů, který chce ČR spolu s dalšími státy více využívat je hloubkový výzkum dopravních nehod sloužící k přesnějšímu odhalování jejich příčin. „Pro Českou republiku byl rok 2016 poměrně úspěšný. V loňském roce zemřelo do 24 hodin po nehodě historicky nejméně obětí dopravních nehod od roku 1961, kdy jsme začali tuto oblast evidovat. Počty obětí na silnicích jsou ale pořád napříč státy EU vysoké a neměli bychom rezignovat na snahu proti tomu něco dělat,“ řekl Ťok.
/Tisková zpráva, Ministerstvo dopravy ČR, www.mdcr.cz/