• Nejprodávanější crossover v Evropě získal luxusnější charakter.
• Inspiraci pro vylepšení kvality, designu, technologií i výkonu jsme čerpali z názorů 2,3 milionu majitelů vozu.
• Nová úroveň výbavy Tekna+ představuje Qashqai ve vrcholné formě.
• Více svobody a rozmanitější výběr jízdních režimů – technologie ProPILOT pro autonomní jízdu
• Inteligentní nouzové brzdění s rozpoznáváním chodců – pouze jedna z technologií Inteligentní mobility Nissan, kterými jsme vůz vylepšili
• V prodeji v celé Evropě od července 2017
Nissan Qashqai, nejprodávanější městský crossover v Evropě, je nyní k dispozici v podstatně vylepšené podobě, která dále rozvíjí jeho luxusní charakter.
Vylepšení se týkají čtyř oblastí, a sice moderního designu exteriéru, vyšší kvality interiéru, vylepšených jízdních vlastností a přidání nových technologií Inteligentní mobility Nissan. Vůz tak zákazníkům nabízí větší pohodlí, jistotu a spolehlivost.
Účelem široké řady změn, která pramení z názorů a zpětné vazby zákazníků, je ještě více upevnit nezpochybnitelnou vedoucí pozici, kterou model Qashqai v tomto segmentu má. Změnila se i struktura úrovní výbavy. Novinkou je úroveň Tekna+, která v segmentu crossoverů třídy C-SUV znamená nově nastavenou laťku.
Při svém prvním uvedení na trh v roce 2007 byl Nissan Qashqai opravdovým průkopníkem a od té doby si stále zachovává výborné jízdní vlastnosti. Díky mnoha vylepšením pod slupkou karoserie se výjimečná ovladatelnost nového Nissanu Qashqai posouvá na ještě vytříbenější úroveň.
Výbava vozu je doplněna o inovativní technologie, zatímco původní technologie byly vylepšeny o nové bezpečnostní prvky. Protože někteří zákazníci při řízení touží po vyšší úrovni flexibility a větší svobodě, přibude do výbavy nového Nissanu Qashqai technologie autonomní jízdy ProPILOT.
Philippe Saillard, generální ředitel společnosti Nissan Europe pro prodej a marketing, to komentuje takto: „Nissan Qashqai druhé generace od svého uvedení na trh v roce 2014 vynikajícím způsobem reprezentuje nejen naši inovativní řadu crossoverů, ale i celou značku Nissan. Jeho fenomenální prodeje nás drží na pozici špičky v daném segmentu. Nyní, když jsme vylepšili luxusní design vozu, kvalitu, technologie i dynamiku jízdy, jsme si jisti, že špičkou zůstaneme i nadále.“
Na vylepšeních modelu Qashqai pracovaly konstruktérské týmy, které má společnost Nissan ve Spojeném království, Španělsku i Německu. Vůz se i nadále vyrábí v britském Sunderlandu. Zdejší závod patří k nejefektivnějším výrobním zařízením, která jsou v automobilovém průmyslu v Evropě k dispozici.
Nový Nissan Qashqai, který byl představen již dříve v tomto roce na ženevském autosalónu, se v celé Evropě začne prodávat od července 2017.
Nový Nissan Qashqai zblízka
Nissan Qashqai je vozem, který si zajistil místo v učebnicích automobilové historie. Stal se průkopníkem crossoverů třídy C-SUV, a přesto, že se dnes prodává už více než 20 konkurenčních vozů, zůstává Qashqai s 10,3% podílem na trhu laťkou, kterou doposud nikdo nepřekonal.
Nissan Qashqai je jednoduše nejúspěšnějším modelem v 83leté historii Nissanu v Evropě. Od zahájení prodeje první verze v roce 2007 se prodalo už přibližně 2,3 milionu vozů. Nissan Qashqai posbíral 80 ocenění, mezi které patří 19 titulů „Vůz roku“.
Qashqai rovněž staví na hlavu tradiční podobu životního cyklu produktů automobilového průmyslu. Březen roku 2017 se stal měsícem, ve kterém byl prodej tohoto modelu za celou dobu výroby vůbec nejúspěšnější – prodalo se více než 33 000 vozů.
Na modelu Qashqai je už po více než deset let tím nejpřitažlivějším faktorem jeho pozice nejlepšího městského crossoveru. V modelu se úspěšně snoubí praktičnost a přitažlivost vozů SUV s prostorností, provozními náklady a dynamikou jízdy hatchbacků. Pozice jedničky, která modelu Qashqai v evropském segmentu crossoverů patří, získá díky významným novým vylepšením ještě pevnější a stabilnější základy.
Veškerá vylepšení – malá i ta velká – jsme provedli se zaměřením na zákazníky, u kterých jsme také hledali inspiraci. Tento postup ostatně praktikujeme u všech našich vozů. Výzkumem jsme zjistili, že zákazníci touží po změně exteriéru, díky které by vůz vypadal moderněji a sofistikovaněji. Zákazníci si rovněž přáli nové luxusní prvky, možnost výběru vozu ve vyšších úrovních výbavy, větší vytříbenost, a pokud se jedná o samotné řízení i nové bezpečnostní technologie.
Přesně toto a ještě více nyní nový Qashqai nabízí.
Dokonalý Qashqai: Tekna+ představuje pro zákazníky novou luxusní úroveň výbavy
Qashqai má nově pět úrovní výbavy. Ten pátý se jmenuje Tekna+. Dá se přirovnat k vlajkové lodi, která vévodí flotile ostatních úrovní: Visia, Acenta, N-Connecta a Tekna. Výbava Tekna+ nabízí nové, exkluzivní, luxusní prvky. Cílí tím na zákazníky, kteří chtějí, aby byl jejich nový Qashqai co nejdokonalejší.
Čalounění předních sedadel je z té nejkvalitnější měkké kůže Nappa a je doplněno luxusním 3D prošíváním středových panelů – vůbec poprvé u evropských modelů značky Nissan. Identicky vypadají i sedadla zadní. Barva čalounění je ve standardu černá, lze však zvolit i čalounění ve švestkově modré barvě.
Součástí sedadla řidiče je i elektricky ovládaná bederní opěrka, kterou lze nastavit ve čtyřech směrech – další evropská premiéra značky Nissan. Bez ohledu na to, jak je řidič vysoký, může si díky této opěrce nastavit sedadlo do ideální polohy. Bude se mu sedět pohodlněji a z jízdy nebude tak unavený. Sedadla jsou ještě vybavena funkcí, která umožňuje uložit dvě nastavení polohy, a to včetně nastavení zpětných zrcátek. Funkce se ovládá dvěma tlačítky na spodní liště sedadla a v současnosti ji na jiném modelu Nissan nenajdete.
Standardem výbavy Tekna+ je audio systém BOSE Premium s osmi reproduktory (další podrobnosti viz níže).
Co se týká zevnějšku, součástí výbavy Tekna+ jsou i zpětná zrcátka a střešní ližiny v matně stříbrné barvě.
Vylepšení interiéru ještě více zvýrazňují luxusní charakter modelu Qashqai
Luxusní vylepšení Nissanu Qashqai nejvíce ovlivnila podobu interiéru kabiny. Úroveň vnímané kvality a vytříbenosti vzrostla, jak jen to bylo možné. Interiér se ještě více koncentruje na potřeby řidiče a na ještě intenzivnější pocit naprosté jistoty a kontroly.
Prvkem, kterého si řidič při nastupování do vozu všimne nejdříve, je úžasný nový volant. Jeho podoba je u všech nových modelů Nissan po celém světě stejná. Tento volant naleznete i u zcela nové Micry a rovněž u nového Nissanu X-Trail. V modelové řadě Qashqai rovněž patří ke standardu. Volant má tvar písmene „D“ – ve spodní části je zploštělý. Řidičům se tak lépe nastupuje i vystupuje a navíc mají sportovnější dojem z jízdy.
Kompaktní střední část volantu je menší než dříve. Zmenšila se rovněž i tři ramena. Díky tomu, že jsou štíhlejší, je skrze volant o 17 % lepší výhled na přístrojovou desku. Na volantu přibyly nové čtyřsměrové ovladače sdruženého přístroje (levé rameno) a tempomatu (pravé rameno). Díky nim může řidič ovládat vůz intuitivněji a více věnovat pozornost dění na vozovce.
Věnec volantu se z předchozích 34 mm rozšířil na 37,5 mm a nyní se tak drží jistěji a pohodlněji. Střední rameno je vyvedeno v matně stříbrné barvě a jeho luxusní vzhled i tvar souzní s kultovní mřížkou chladiče ve tvaru „V“.
Vylepšení se ale dočkalo i mnoho jiných prvků kabiny. Výdechy klimatizace a vnitřní kliky dveří dostaly kvalitnější povrchovou úpravu z materiálů, které jsou příjemnější na dotek. Od úrovně Acenta je rovněž na střední loketní opěrce mezi předními sedadly důmyslné stehování. Od úrovně Tekna je pak nový Qashqai k dispozici s tmavým obložením stropu. Modely Qashqai, které jsou vybaveny automatickou převodovkou CVT XTronic, mají ještě koženou hlavici řadicí páky.
Prvkem standardní výbavy je na všech dveřích umístěné jednodotykové elektrické ovládání oken. Všechna okna je navíc také možné najednou otevřít či zavřít na dálku, a to pomocí ovládání v klíči. V letních měsících se tímto způsobem dá rychleji zchladit interiér vozidla.
Větší pohodlí díky novým luxusním sedadlům
Vysoká úroveň pohodlí je vlastností, které si zákazníci u modelu Qashqai vždy cenili. Vůz získal na luxusním charakteru díky od základu změněným předním sedadlům – ta jsou k dispozici od úrovně N-Connecta výše.
Sedadla mohou vedle monoformního stylu nabídnout i větší a jinak tvarovaný sedák, který poskytuje posádce větší oporu. Mají také vyšší zádovou opěrku, která se v horní části na bocích zužuje, díky čemuž je kabina prostornější. Posádka se v ní tak cítí příjemněji a má z vozu i lepší výhled.
Přepracovaná zadní část předních sedadel je nově osazena plastovým panelem odolným proti poškrábání, který obsahuje dvě odkládací kapsy. Opěrky jsou teď štíhlejší a posádka na zadních sedadlech má více prostoru pro kolena.
Ve výbavě Acenta zůstala původní sedadla, ale dostala nové a odolnější čalounění.
Díky zpětné vazbě zákazníků se nám na modelu Qashqai podařilo vylepšit také dva informační a zábavní systémy. Součástí základní výbavy se vůbec poprvé stal přijímač digitálního rádia (na většině trhů). Satelitní navigace NissanConnect s dotykovým displejem (u výbavy N-Connecta a výše jako standard, u výbavy Acenta volitelně) přichází s novým uživatelským rozhraním, které více připomíná počítačové aplikace. Verze modelu Qashqai, které mají ve výbavě systém NissanConnect, jsou navíc osazeny anténou ve tvaru žraločí ploutve. Tato anténa nabízí lepší příjem signálu a vůz s ní vypadá moderněji.
Kvůli lepšímu snímání zvuku při telefonování v režimu „hands-free“ se přestěhoval vestavěný mikrofon. Nyní je součástí jednotky se čtecí lampou.
Interiér modelu Qashqai je světlý a prostorný. Až pětičlenná posádka se tak může těšit z praktičnosti, důmyslně řešeného úložného prostoru a z praktických prvků, které ocení jak samostatně žijící lidé, tak páry i rodiny. Zavazadelník má objem 430 litrů a je možné jej rozčlenit dle momentální potřeby. Se sklopenými zadními sedadly (dělí se v poměru 60:40) má zavazadelník zcela rovnou podlahu a objem až 1 598 litrů. Nissan také vybavil zavazadelník modelu Qashqai inovativním flexibilním systémem přepážek, který dovoluje nastavit přepážky a regály do některé z 18 možných konfigurací.
Zcela nový luxusní audiosystém BOSE Premium
V odezvě na poptávku zákazníků po možnosti vybavení nadstandardní audio technikou, může být nový Qashqai vybaven audiosystémem s osmi reproduktory. Výrobcem je BOSE – značka, která společnosti Nissan dodává luxusní prvky zvukové techniky. Audiosystém obsahuje dva 25mm výškové reproduktory (u spodní strany čelního skla), dva 165mm basové reproduktory (v předních dveřích) a dva 130mm středové reproduktory (v zadních dveřích). Systém má ještě dva 115mm basové reproduktory vestavěné do speciálně přizpůsobené 7,7l schránky v prostoru pro rezervní kolo. Pod sedadlem spolujezdce se pak nachází digitální zesilovač BOSE, jehož osm kanálů slouží pro digitální zpracování signálu a úpravu výsledného zvuku.
Zákazníci tak mají k dispozici nejucelenější zvukový systém, který kdy společnost Nissan Europe ve svých vozech nabízela. Dokáže vytvořit zvukové prostředí, které se čistou akustikou a minimálním zkreslením při vyšší hlasitosti vyrovnává zvuku na koncertech.
Osadit model Qashqai audiosystémem BOSE Premium znamenalo také zvýšit počet zvukových jednotek, které vůz má, ze dvou na tři. Dvě původní jednotky prošly úpravou a nyní obstarávají úpravu zvuku v závislosti na změnách v interiéru. Výsledkem je vyšší výkon a dokonalejší vyvážení jednotlivých frekvencí – konkrétně té basové, a to jak pro místo řidiče, tak pro místa ostatních pasažérů.
Modernější vzhled díky vylepšenému exteriéru
Nejvýrazněji se vylepšení Nissanu Qashqai projevila na exteriéru vozu. Ten je ztvárněn ve stylu, kterému Nissan říká „Luxusní dynamika“ – změny jsou vidět z každého úhlu pohledu.
Příď vozu se dočkala kompletního přepracování a její součástí je nový integrovaný přední nárazník. Barva karoserie tak může vyniknout na ještě větší ploše a viditelný černý plastový díl má luxusnější lesklou povrchovou úpravu. Nárazník má na obou stranách otvory, které zlepšují chlazení motoru.
Uprostřed nárazníku se pak nacházejí dvě zcela nové vodorovné ozdobné lišty. U modelů v úrovních Visia a Acenta jsou černé, od úrovně N-Connecta výše mají matně stříbrnou barvu. Více integrovaná a níže posazená přední mlhová světla jsou od úrovně Acenta součástí standardní výbavy.
V samém středu přepracované přídě modelu Qashqai se nachází mřížka s kultovním symbolem „V“, která lemuje logo Nissanu. Logo je k dispozici ve dvou verzích. Od úrovně N-Connecta je znak naprosto plochý. Je to kvůli vylepšenému radaru – ten je totiž součástí systému inteligentního nouzového brzdění (IEB) a u modelu Qashqai našel místo právě za logem. Plochý povrch znaku totiž nedeformuje vlny, které logem procházejí. Původně se radar nacházel pod mřížkou a blíže k jedné straně. Druhá verze loga Nissan už má reliéf a osazuje se na modely bez systému IEB.
Díky inovativnímu konstrukčnímu přístupu se podařilo do okolí chromovaného prvku na mřížce sotva znatelně ukrýt také kameru pro výhled vpřed. Tato kamera je prvkem, který v rámci inovativního inteligentního parkovacího kamerového systému pomáhá vytvářet celkový obraz situace kolem vozu. Dříve byla kamera součástí loga Nissan.
Mřížku rámují nové kombinované čelní světlomety, jejichž design se v závislosti na úrovni výbavy výrazně liší. U modelů s výbavou Visia, Acenta a N-Connecta jsou světlomety halogenové, u výbavy Tekna a Tekna+ (volitelně i u výbavy N-Connecta) pak jde o plnohodnotné LED světlomety.
Součástí halogenové verze světlometů jsou i nové charakteristické světlomety pro denní svícení (DRL), které mají tvar bumerangu a nově je tvoří devět diod LED (dříve jen šest). Nový světlomet má také silnější stěnu čočky. Vůz tak ve výsledném dojmu vypadá moderněji a luxusněji.
Jednotka potkávacích světel je stejná jako u předchozí verze modelu, a to včetně výkonnostních parametrů. Dálková světla se dočkala úpravy, která rozšířením kuželu světla přináší řidiči větší viditelnost při jízdě v noci. Větší jsou i rozměry vestavěných směrových světel.
Prvek bumerangu je u modelu Qashqai novinkou i v případě plnohodnotných LED světlometů. V této verzi světlometů však prvek LED pokračuje podél celé horní hrany světlometu až na jeho okraj. Potkávací světla jsou zde doplněna o systém adaptivního čelního osvětlení (AFS). Tato dynamická světla se natáčí podle aktuální rychlosti a podle směru natočení volantu. Systém AFS směřuje více světla do vrcholu zatáčky a přispívá tím k větší viditelnosti i bezpečnější jízdě. U Nissanu jde opět o evropskou premiéru.
U dálkových světel se nové vestavěné světlomety pro denní svícení / směrová světla skládají ze čtyř nových reflektorů LED.
U kapoty ve tvaru lastury nahradila oblou linku vedoucí z jedné strany na druhou přímá náběžná hrana. Tvaru kapoty teď vévodí nové prolisy. Jelikož mají poloměr pouhých 5 mm, jsou to nejostřejší záhyby, jaké se kdy podařilo v továrně společnosti Nissan Europe vyrobit.
Záď nového modelu Qashqai dostala přepracovaný nárazník, který dodává vozu modernější a luxusnější vzhled. Poprvé v historii mají různé úrovně výbavy dva odlišné typy zadního nárazníku. Tvar je sice identický, ale u výbavy N-Connecta a vyšší se ve spodní části spoileru nachází matně stříbrné segmenty.
Prvek LED ve tvaru charakteristického bumerangu u nové verze opisuje celou hranu zadního světlometu, čímž celou zadní partii vozu opticky rozšiřuje. Do rámu čočky konstruktéři vestavěli i trojrozměrný aerodynamický prvek, který nepatrně přispívá ke snížení aerodynamického odporu a tím i k nižším provozním nákladům. Vnitřní část zadního světlometu je oproti předchozí verzi tmavší. Nepřehlédnutelným prvkem střechy vozu se pak stala nová anténa ve tvaru žraločí ploutve.
Zásadním faktorem, který provázel vylepšování modelu Qashqai, se stala pozornost věnovaná detailům a nikde to není znát tolik jako v případě zadních parkovacích čidel. U předchozí verze byla sice čidla vestavěna do nárazníku, ale netvořila s jeho povrchem dokonalou rovinu. Nyní už čidla a povrch nárazníku dokonale lícují. Rozdíl je sice nepatrný, ale významně dokládá luxusní úroveň kvality celého vozu.
Co se týká bočního pohledu, doznal profil modelu Qashqai vylepšení v podobě nové řady luxusních hliníkových kol. Kola mohou mít rozměr 17, 18 i 19 palců. Všechny rozměrové varianty byly upraveny tak, aby byl aerodynamický odpor vozu co nejmenší. Kola největšího rozměru jsou osazena dvěma designovými prvky, které jsou u Nissanu v Evropě novinkou a dokonale demonstrují koncepci „luxusní dynamiky“ modelu Qashqai. Po celém obvodu ráfku vyrobeného z jediného kusu slitiny se nachází malé schůdkovité segmenty a povrch každého z pěti paprsků kola je velmi jemně zaoblen.
Díky změnám se model Qashqai prodloužil o 17 mm – z celkových 4 377 na 4 394 mm. Výška vozu (1 806 mm) i jeho šířka (1 595 mm) zůstávají beze změny.
Paleta barev exteriéru zahrnuje pastelové, metalické i lesklé odstíny. Ti ze zákazníků, kteří opravdu chtějí vyčnívat z davu, mohou zvolit ještě ze dvou nových zářivých odstínů – modrá Vivid a bronzová Chestnut.
Ještě lepší jízdní vlastnosti
Výborné jízdní vlastnosti považuje Nissan u svých produktů za samozřejmost, a to u všech svých modelů po celém světě. Jedná se o hladkou a kultivovanou jízdu i řízení a ovladatelnost, ke kterým není zapotřebí jakékoliv námahy. Jízdní vlastnosti se měří a hodnotí ve třech jízdních prostředích: na dálnicích, v městském provozu a na silnicích třetí třídy.
Nissan Qashqai byl vždycky uznávaný pro své jízdní vlastnosti. I tak ale nový Qashqai doznal početných změn i v této oblasti. Některé ze změn nemusí být zákazníkům na první pohled vůbec patrné, ale všechny tyto změny naopak představují nejdůležitější vylepšení, která byla na voze provedena. Výsledky těchto vylepšení jsou ale patrné okamžitě a zákazníci se díky nim cítí bezpečněji a vozu více důvěřují.
Vývojový tým technického střediska Nissan Technical Centre Europe vycházel při vylepšování vozu ze svého vlastního výzkumu a z názorů majitelů modelu Qashqai. Díky výsledkům se pak mohl soustředit na další vylepšování jízdních vlastností, ovladatelnosti a řízení vozidla.
Co se týká jízdního pohodlí, nejdůležitější bylo zmírnit pohyb karoserie a vylepšit tlumení nárazů. Toho se podařilo dosáhnout jiným nastavením tlumičů, snížením tuhosti pružin a úpravou pryžových dílů. S cílem zlepšit ovladatelnost došlo také ke zvýšení tuhosti příčného stabilizátoru. Menšího pohybu karoserie při přejezdu velkých nerovností se podařilo dosáhnout díky změnám v systému aktivní regulace jízdy.
Kvůli lepší ovladatelnosti zapracoval tým konstruktérů i na zvýšení pocitu bezpečí a vylepšil rovněž schopnost vozu držet stopu při průjezdu zatáčkou. Vůz tak dostal novou silnější hřídel volantu a došlo i na změnu hodnoty síly potřebné k manipulaci s volantem v okolí polohy pro jízdu přímo vpřed.
Řízení bylo doplněno funkcí aktivního návratu volantu do přímé polohy. Tato funkce zajišťuje, že se volant do polohy pro přímou jízdu vrací přirozeněji a za jízdy je tak řízení přesnější. Součástí sestavy řízení je i nový dynamický tlumič, který zajišťuje, že se do rukou řidiče přenáší ještě méně vibrací.
Lepší dojem díky vytříbenější charakteristice NVH (hluk, vibrace, ruch)
Nový Qashqai má v porovnání s předchůdcem výrazně lepší charakteristiku NVH (noise, vibration and harshness – hluk, vibrace a obtěžující ruch). Vnitřní část předních dveří a část konstrukce za zadními podběhy totiž obsahuje větší množství zvukové izolace, která je zároveň i kvalitnější než ta původní. Konstrukci předních dveří ještě doplnilo další těsnění a došlo i na zesílení skel v zadních oknech. Z původní hodnoty 3,15 mm se tloušťka skla navýšila na 3,85 mm, což přispěje k větším komfortu u pasažérů na zadních sedadlech.
U všech verzí modelu Qashqai se tak povedlo snížit pronikání aerodynamického hluku i hluku od pneumatik do interiéru vozidla. Vylepšenou kalibrací hnacího ústrojí modelů se vznětovým motorem o objemu 1,6 l se rovněž povedlo lépe odizolovat interiér vozidla od hluku motoru.
Tišší kabina znamená pro zákazníky luxusnější pocit z jízdy a nižší faktor únavy. V takto odhlučněné kabině se zlepšuje i výkonnost zvukového systému a zvukový zážitek se stává ještě dokonalejším. Lépe je slyšet i telefon v režimu Bluetooth. Konstruktéři společnosti Nissan tuto změnu číselně vyjádřili jako 5% zlepšení srozumitelnosti řeči při vzájemné komunikaci posádky v interiéru vozidla, což je zlepšení velmi významné.
Silnou stránkou modelu Qashqai byla vždycky aerodynamika. Ta přispívá k nízkým provozním nákladům. I po tolika změnách podoby exteriéru si nový model zachoval součinitel odporu vzduchu o hodnotě 0,32, čímž se drží mezi absolutní špičkou třídy. Technologií, která na tom má také svůj podíl, je nový „generátor vírů“. Ten se stal součástí spodní hrany předního nárazníku vozu. Jedná se o součást, kterou lze běžně spatřit v letectví a kosmonautice. Tyto malé výčnělky na hladkém povrchu nárazníku mají za úkol segmentovat proud vzduchu pod vozidlem. Výsledkem je nižší odpor vzduchu i nižší aerodynamický hluk. Nissan je přesvědčen, že se v automobilovém průmyslu jedná o nový druh inovace, a proto si ji nechal patentovat.
Nové technologie Inteligentní mobility Nissan, včetně technologie ProPILOT pro autonomní jízdu
Inteligentní mobilita Nissan je souhrnným názvem, který označuje pokročilé technologie, jimiž chce společnost změnit způsob řízení vozidel, způsob jejich pohonu a integrace do společnosti. Ve výsledku se mají vozy Nissan stát ještě atraktivnějšími. Cílem je zajistit, aby se řidiči vozů Nissan za volantem cítili jistěji, jízdu si více užívali a byli více propojeni – to vše při vyšší bezpečnosti silničního provozu.
Už od roku 2007, kdy byl model Qashqai poprvé uveden na trh, se Nissan zaměřuje především na způsob, jak tyto technologie zpřístupnit široké veřejnosti. S uvedením nového modelu Qashqai se tento závazek posouvá na další úroveň.
Ve 4. čtvrtletí fiskálního roku 2017 Nissan vybaví model Qashqai technologií ProPILOT. Půjde o první fázi cesty, po které se automobilka ubírá k autonomní jízdě. Pokud řidiči budou chtít, budou moci všední prvky života za volantem zautomatizovat a stanou se tím svobodnějšími.
Systém ProPILOT bude ovládat směr jízdy, akceleraci a brzdění při jízdě v jednom dálničním pruhu za velmi hustého provozu a při velmi rychlé jízdě po dálnici. Zakládá se na těchto třech technologiích: asistent pro jízdu v jednom pruhu (LKA), inteligentní tempomat (ICC), autonomní jízda v dopravní zácpě (TJP). Systém ProPILOT bude u modelu Qashqai možné intuitivně aktivovat tlačítkem na volantu. Systémové údaje se budou zobrazovat na sdruženém přístroji, mezi rychloměrem a otáčkoměrem. Podrobnější informace o systému ProPILOT budou k dispozici později, před jeho uvedením do prodeje.
Model Qashqai však obsahuje i jiné technologie inteligentní mobility Nissan. Nový Qashqai je poprvé vybaven systémem upozornění na provoz za vozidlem. Tento systém snižuje riziko srážky v nízké rychlosti při couvání z parkovacího místa. Pokud se řidič pokusí zařadit zpátečku tehdy, když je zaznamenán příjezd dalšího vozidla do prostoru za vozem, systém spustí vizuální a zvukovou signalizaci.
Co se týká technologie inteligentního brzdění, je součástí výbavy modelu Qashqai už od roku 2014. Teď je však ještě rozšířena o funkci rozpoznávání chodců. Díky této inovativní technologii je možné zabránit srážce s chodcem, případně alespoň zmírnit její následky. Technologie funguje na principu součinnosti předního radaru a kamery. Ke změnám došlo i u systému sledování mrtvého úhlu. Systém nyní místo údajů z kamery využívá údaje z radaru. Díky tomu může sledovat větší oblast a dokáže přesněji určit předměty, které se v ní nacházejí.
Součástí výbavy modelu Qashqai zůstává rozpoznávání dopravních značek, podpora bdělosti řidiče, inteligentní parkovací asistent, inteligentní panoramatický kamerový parkovací systém a upozornění na vybočení z jízdního pruhu. Kvůli optimální výkonnosti opatřili konstruktéři mnoho technologií vozu řídicími jednotkami nové generace.
Nissan Qashqai je nově vybaven i technologií asistence při zastavení (SSA). Ta u vozů s manuální převodovkou funguje jako doplněk technologie asistenta rozjezdu do kopce (HSA). Technologie SSA aktivuje brzdy a zajišťuje tak vozidlo v klidovém stavu po dobu tří minut. Poté se automaticky aktivuje parkovací brzda. Technologii SSA je možné využít nejen ve stoupání či klesání, ale i na rovině, chce-li si řidič odpočinout a sundat nohu z pedálu brzdy. Díky tomu vzrůstá úroveň bezpečnosti, řidič se cítí jistěji a také se tolik se neunavuje. Aktivovanou funkci signalizuje zelené světlo na sdruženém přístroji.
Stejně jako model z roku 2014 absolvoval i nový Qashqai bezpečnostní testy Euro NCAP s hodnocením v podobě pěti hvězdiček.
Účinná hnací ústrojí, emise CO2 99g/km – nejméně ve své třídě
Řada úsporných motorů, kterými lze Nissan Qashqai vybavit, pochází z předchozí verze modelu – na výběr je mezi zážehovými i vznětovými variantami. Převodovku lze zvolit buď manuální šestistupňovou, nebo automatickou s označením CVT XTronic. Vůz může mít poháněná dvě, nebo všechna čtyři kola. Nabídka motorů obsahuje i vznětový motor 1.5 s výkonem 110 k, jehož emise CO2 mají hodnotu pouze 99 g/km a spotřeba činí jen 3,8 l/100 km. Úspornější motor v tomto segmentu nenajdete.
Podrobné údaje o všech verzích motorů jsou uvedeny v následující tabulce:
Všechny hodnoty jsou uvedeny pro verze s 16, 17, 18 a 19“ koly.
Prvky standardní výbavy, volitelné prvky, příslušenství
Každá verze modelu Qashqai je už ve standardu vybavena šesti airbagy a systémy podpory řidiče, mezi které patří protiblokovací brzdový systém, elektronické rozdělování brzdné síly a stabilizace podvozku. Mezi další prvky standardní výbavy patří manuální klimatizace, systém sledování tlaku v pneumatikách, digitální rádio (na většině trhů), konektivita Bluetooth, tempomat s omezovačem rychlosti a elektricky nastavitelná vyhřívaná vnější zrcátka.
V závislosti na zvolené úrovni výbavy pak mezi doplňkové prvky patři i dvouzónová klimatizace, automatické světlomety a stěrače, sklopná vnější zrcátka a tónovaná skla. Mnohé z prvků vyšších úrovní výbavy jsou navíc k dispozici jako volitelná doplňková výbava i pro nižší úrovně. Mezi takové dodatečné prvky patří například panoramatické střešní okno po celé délce střechy s jednodotykově ovládaným stínidlem, ozdobné prvky exteriéru a ozdobné boční rámy. Mezi originální příslušenství Nissan pak patří dělicí přepážka pro přepravu psů, střešní ližiny a pevné tažné zařízení s elektroinstalací.
Úrovně výbavy se u nového modelu Qashqai se mohou lišit v závislosti na konkrétním evropském trhu.
/Tisková zpráva, Nissan Motor Co., Ltd, Public Relations, http://newsroom.nissan-europe.com/cz/cs-cz /