Sobota byla na Baja Aragon 2017 nejdůležitější, protože si posádky odjely největší porci – 351 z celkových 545 závodních kilometrů.
Etapu tvořily dva úseky v délce 217 a 134 kilometrů rozdělené padesátiminutovou přestávkou na servis. Pořadatelé tak udělali radost zejména divákům zde v bivaku, kteří mohli z bezprostřední blízkosti sledovat koncert časově limitované práce mechaniků.
Na první měřený úsek vyrazili členové týmu Bonver Dakar Project podle výsledků prologu v pořadí Jarda Valtr, Tomáš Vrátný, Pavel Vrňák a Rafael Tibau. Čekala je technická trať v typicky vyprahlé španělské hornaté krajině. Už v pátek pořadatelé upozorňovali, že si posádky mají s sebou vzít hodně vody, protože v sobotu se očekával horký den.
Všechny ranní předpoklady se naplnily, a tak po návratu z prvního měřeného úseku piloti shodně potvrzovali, že etapa rozhodně nebyla jednoduchá, pro kamiony místy dost úzká a náročná na brzdy. Jarda Valtr si vedl velmi dobře, držel krok s vedoucím Martinem Macíkem, ovšem defekt levé přední pneumatiky si vybral svoji časovou daň a znamenal pro něj dílčí druhou pozici. Tomáš Vrátný sice nemusel řešit výměnu pneumatiky, ovšem první úsek si protrpěl díky žaludečním problémům, které jej zhruba od čtyřicátého kilometru provázely. Rafael Tibau přijel do cíle spokojený. Opět si velmi pochvaloval kvality závodní tatrovky. „Za svoji pětadvacetiletou dakarskou kariéru jsem si vybudoval k vozům Tatra velký respekt, ale nikdy by si nepomyslel, že jsou tak dobré. V sobotu jsem měl možnost konečně řídit více ostrých kilometrů“ znovu nešetřil chválou Rafa Tibau.
Největším týmovým smolařem první části byl Pavel Vrňák
Tomu se na dvacátém kilometru ulomil kloubek na ovládání řazení. Posádka se tak zdržela opravou a bohužel nestihla časový limit vyhrazený pro první měřenou část. To pro ni bude v konečném důsledku znamenat značnou penalizaci, nicméně posádka si alespoň dojede rallye v tréninkovém režimu, protože ji čeká start na Rallye DAKAR 2018.
Po padesáti minutách v servisní zóně, dělících první část sobotního závodu od druhé, se tedy posádky vydaly do další, 134 kilometrové měřené části. Ta byla sice kratší, ovšem technicky více náročná. Časté změny směru jízdy znamenaly styl „brzda plyn“ a tedy etapu náročnou na brzdy a pneumatiky. S tím se ale na rallye takového typu počítá, takže všechny čtyři týmové tatry prošly pečlivou kontrolou ze strany mechaniků.
Všechny čtyři posádky přijely do cíle etapy spokojené, piloti si pochvalovali jak náročnost trati, tak i nastavení vozidel
Výsledkem týmové práce je 2. etapové i průběžné umístění Jaroslava Valtra (celková ztráta na vedoucího Macíka 0:12:29, 5. etapové a 3. průběžné místo pro Tomáše Vrátného (+0:41:39) a 5. etapové a 9 průběžné místo pro Rafaela Tibaua (+1:18:17). Tým ADRIA Sedlčany je před započtením penalizace na 6. etapovém a 7. průběžném místě (+1:31:24).
Video: Baja Aragón 2017 – sestřih celého dne 21.7.2017
V neděli čekala na soutěžní posádky závěrečná etapa o délce 184 kilometrů
Na samotný start však musely urazit 93 kilometrů spojovačky, ve které přišla okolnost, která zásadně změnila průběh celého závodního dne. Začalo pršet.
Ve středním Španělsku evidentně neprší často, ale když prší, tak to stojí za to. Tady to možná nazvali lehkou přeháňkou, v našem měřítku to byla pořádná průtrž mračen, která změnila prašný povrch na bahnitou klouzačku a z vyschlých řečišť udělala divácky atraktivní brody. Co však na trati zůstalo, byla spousta zatáček a velkých kamenů. Takže si umíte představit, že etapa rázem nabrala několik stupňů obtížnosti navíc. Ovšem nejen obtížnosti, ale také atraktivity, protože nikdo si nemohl být jistý svým výsledkem, dokud neprotnul cílový paprsek.
Hrdinou dne byl Tomáš Vrátný, který si připsal etapové vítězství
Zajistil si jej vyrovnaným výkonem bez jezdeckých chyb. Dobře věděl, že takto kluzký povrch nemilosrdně trestá jakýkoliv jen o trošku rychlejší nájezd do zatáčky či nepřiměřené šlápnutí na brzdu. Oba členové jeho posádky: navigátor Jaro Miškolci a mechanik Petr Vojkovský po dojezdu do cíle svorně prohlásili, že Tomáš jel jako z partesu a odměnou mu byl etapový triumf. V celkovém pořadí pak Tomáš dosáhl na skvělé bronzové umístění.
Jarda Valtr podal opět skvělý výkon a po celou dobu šlapal na paty celkově vedoucímu Martinovi Macíkovi, kterého po první třetině trasy dokonce vystřídal v etapovém vedení. Bohužel defekt, který přišel asi 35 km před cílem a následné zdržení při jeho opravě, kdy se posádce nedařilo na kluzkém povrchu zvednout jamalku, přinesla Jardovi sedmou etapovou pozici. Jarda však i přes etapovou ztrátu dokázal udržet celkově druhé místo.
Rafael Tibau po dojezdu do cíle řekl: „Mám za sebou sotva tři sta kilometrů v závodní tatře a na tak uklouzaném povrchu jsem nechtěl riskovat, že ji poškodím. Přizpůsobil jsem tomu svoje tempo a raději jsem se s autem seznamoval.“ Přes tato slova z toho byla krásná šestá pozice v etapě a celkové šesté místo.
Pavla Vrňáka a jeho posádku bohužel opět trápily technické potíže s řazením, které jej donutily na první průjezdní kontrole, tzv. CP definitivně z rallye odstoupit. I taková zkušenost k závodění patří a posádka ji přijala s velkou pokorou.
Video: Baja Aragón 2017 – sestřih celého dne 22.7.2017
Celkové vystoupení týmu BONVER DAKAR PROJECT hodnotí Tomáš Vrátný takto:
„Naše mise na Baja Aragon byla velmi úspěšná. Všichni jsme pracovali jako tým a svoji účast jsme ozdobili skvělým umístěním. Chci všem členům týmu poděkovat za práci, kterou při přípravě i během samotné rallye odvedli, jsem na ně hrdý. Velký dík patří také všem partnerům týmu. Všem fanouškům děkuji za podporu a chci také poblahopřát k celkovému vítězství Martinu Macíkovi.“
/Tisková zpráva, Bonver Dakar Project, v.o.s., Vítkovická 3083/1, Ostrava – Moravská Ostrava, ČR, IČ: 29459494, medrik@bonver.eu (tiskové zprávy, media), www.bonverdakarproject.com/