Průzkum Colliers: ČR jako klíčová lokalita pro výrobce automobilů a dodavatele součástek ve střední a východní Evropě

Průzkum Colliers: ČR jako klíčová lokalita pro výrobce automobilů a dodavatele součástek ve střední a východní Evropě / Foto zdroj: Colliers

logo-colliers

 

Česká republika si vede dobře díky své poloze, dostupnosti, levným cenám elektřiny a stabilním mzdám

 

Průzkum společnosti Colliers International se zaměřil na srovnání atraktivity států CEE-6 regionu (Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Bulharsko, Polsko, Rumunsko) pro automobilový průmysl. Česká republika spolu s Bulharskem obsadila první místo.

 

Ve studii “The road kings: CEE Autos” zveřejněné souběžně s konáním mnichovského veletrhu EXPO, který proběhl 4.-6.října, Colliers zkoumala 8 klíčových faktorů ovlivňujících rozhodovací proces automobilek a dodavatelů součástek při výběru země: náklady na pracovní sílu a jejich stabilitu, nedostatek pracovních sil ve výrobě, přístupnost zákazníkům, hustotu dálniční sítě versus pracovní sílu, cenu elektřiny, sazbu daní právnických osob a hodnocení Světové banky v žebříčku “Doing Business“.

Colliers uvedla, že diskuze s jejími agenty napříč zeměmi CEE-6 ukázaly, že hlavními faktory ovlivňujícími rozhodovací proces jsou cena pracovní síly a lokalita (její dostupnost a infrastruktura).

Ve zprávě je uvedeno: „Naše analýza naznačuje, že nejdůležitější faktory pro výběr mluví ve prospěch regionu střední a východní Evropy, na rozdíl od zbytku Evropy, z čehož plyne, že by poptávka měla zůstat silná, pokud nedojde k recesi.“

Při průzkumu zemí v rámci regionu střední a východní Evropy shrnula společnost Colliers hodnocení osmi faktorů, přičemž náklady na pracovní sílu a přístupnost zákazníkům byly coby klíčové faktory hodnoceny dvojnásobně, a vydělením deseti došla k průměru. Vítězem hodnocení se stala Česká republika a Bulharsko, které dosáhly stejných výsledků. Maďarsko se umístilo třetí a ostatní země – Polsko, Rumunsko a Slovensko – se pohybovaly kolem hodnoty 3,5 nebo ji převyšovaly. Žádná ze zemí z průzkumu nevykázala vyloženě špatné celkové výsledky.

„V našem průzkumu převyšuje Česká republika ostatní země z CEE-6 svojí geografickou polohou a dostupností, nízkými cenami elektřiny a stabilními platy. Zatímco růst mezd se zde zrychluje v řádu jednociferných částek, inflace mezd je menším problémem, než je tomu v Maďarsku, Rumunsku či Bulharsku,” uvedl Mark Robinson, specialista výzkumu pro střední a východní Evropu.

Problematika mezd a pracovních sil se stává celoevropským tématem

Podle odhadů Colliers bude trvat přibližně do roku 2027, než se české platy vyrovnají průměrnému platu v EU. Relativně levná pracovní síla v České republice (v kontextu celého kontinentu) tak zůstane konkurenční výhodou do konce příštího desetiletí, možná ještě déle.

„Do té doby bude nejspíš muset automobilový průmysl vzít v úvahu posun směrem k elektromobilům. 12 % českého exportu v roce 2015 tvořila vozidla se spalovacími motory. Naše kalkulace přitom ale ukazují, že vývoz součástek pro tyto motory tvořil pouze 1,8 %,” řekl Mark Robinson.

Automobilový průmysl je pro ekonomiky zemí východní a střední Evropy klíčový. Podíl vývozu automobilů na celkovém exportu v roce 2015 dosahoval na Slovensku výše 34,6 %, v Maďarsku 28 % a v Bulharsku 4,7 %. V rozmezí let 2010-2015 tak vývoz v zemích regionu narůstá o průměrných 7,4 %.

„Věříme, že s těmito předpoklady i mírné reinvestice a expanze kapitálových výdajů pravděpodobně udrží výrobu automobilů a součástek v regionu v roce 2017 na více než 1,1 milionu metrů čtverečních plochy a v roce 2018 na přibližně 0,8 milionu metrů čtverečních. Podle našeho názoru jsou konkurenční výhody regionu podporující tuto investici stále zřejmé,” specifikuje studie.

/Tisková zpráva & foto zdroj: Colliers International, Slovanský dum, Building C, Na Príkope 859/22, Praha 1,  Czech Republic/