- Modulární myšlení společnosti Scania tvoří východisko pro jedinečná řešení šitá zákazníkům na míru.
- Nová poloha za volantem přináší více flexibility a bezpečnosti.
- Důraz kladen na zážitek z jízdy a ergonomický design pro řidiče.
- Kabiny nabízejí stejnou úroveň kvality a materiálů jako osobní vozidla.
- Kabina je rozdělena do několika zón s různými funkcemi a osvětlením.
Při vývoji kabin pro svoji novou řadu nákladních vozidel měla společnost Scania stanovena jasná kritéria, z nichž vycházela a která chtěla překonat – oblíbené a právem proslulé interiéry kabin řady P, G a R. Do nové generace přenesla automobilka všechny své zkušenosti v této oblasti. Spolu s výsledky stovek testů a zpětnou vazbou získanou během rozhovorů se zákazníky a v neposlední řadě i od samotných řidičů. Výsledný produkt má všechny správné přísady k tomu, aby se stal novým standardem v odvětví.
„Je výzvou vytvořit flexibilní řadu kabin, které nabízejí správné řešení a správné funkce pro všechny způsoby využití a všechny potřeby bez kompromisů,“ řekl Göran Hammarberg, ředitel vývoje kabin ve společnosti Scania. „Přestože tyto potřeby se mohou u jednotlivých jízdních situací a úkolech značně lišit, naším cílem je s jistotou přesvědčit všechny řidiče o tom, že nikdo jiný jim nedokáže nabídnout lepší řešení pro jejich konkrétní nákladní vozidlo a podmínky, v nichž pracují.“
Scania našla řešení této výzvy ve svém modulárním systému. Jde o koncepci, díky níž dokáže vždy nabídnout vysoce specializované řešení na základě relativně omezeného počtu základních modelů.
„Modulární systém je jednou z nejtypičtějších hodnot, které přinášíme zákazníkovi, protože všem nabízí nevídanou možnost získat řešení šité na míru pro svou činnost. Zároveň to znamená, že vše zůstává plně pod kontrolou, od termínu dodání až po náklady na opravy v případě poškození vozidla,“ zdůraznil Göran Hammarberg. „To samozřejmě přispívá k tomu, že dokážeme zákazníkům nabídnout nejlepší celkovou úroveň provozní náročnosti.“
Zaostřeno na řidiče
Interiér nových kabin byl přirozeně navržen tak, aby řidiči poskytoval optimální podmínky pro jízdu a optimální místo k odpočinku. Možnosti nastavení sedadla řidiče jsou nyní ještě rozsáhlejší – pohodlnou polohu za volantem by si měli najít všichni řidiči s výškou v rozmezí 150 až 200 cm. Kromě toho se zlepšil výhled směrem dopředu i do boku. To se podařilo dosáhnout posunutím výchozí pozice řidiče blíže k čelnímu sklu a mírně doleva. Mnoho úsilí jsme věnovali návrhu předních sloupků s cílem zajistit optimální zorné pole v kritickém bočním úhlu. Celá palubní deska je položena o něco níže než v předchozích modelech, přičemž tato změna značně ovlivnila výhled směrem dopředu.
Speciální důraz jsme kladli na dostatek prostoru v oblasti kolen a chodidel pro vysoké řidiče. A to i v případě, že mají na sobě teplé, tlusté oblečení a velké boty. Nový design palubní desky zároveň usnadňuje pohyb v kabině zaparkovaného vozidla.
„Vývoj vnitřního designu probíhal stejně důkladně jako vývoj exteriéru,“ řekl Kristofer Hansén, hlavní designér společnosti Scania, který stojí i za vizuálním designem nové generace nákladních vozidel. „Po nastoupení do kabiny byste si měli okamžitě a bez váhání uvědomit, že se nacházíte ve vozidle značky Scania. Pro design palubní desky je charakteristická snadná dostupnost a funkčnost, jakož i plynulé linie, díky kterým se řidič dokáže pohledem i rukama snadněji zorientovat, takže se ve voze cítí sebejistě. Snažili jsme se vytvořit design, který řidičům pomůže při práci. Zároveň jsme se chtěli vyhnout přehnaným rozměrům a masivnosti, protože to působí těžkopádně a staromódně.“
Skvělé využití prostoru
Důležité funkce si můžete objednat se zabudovaným automatizovaným řízením, jako například dešťové senzory. Ke splnění dalších základních požadavků přispívá dokonale přizpůsobený ergonomický design. Vše, od chlazených nápojů až po mobilní telefony, se nachází na dosah ruky ve snadno dostupných úložných prostorech. Vnější úložná přihrádka boku větších kabin má otvor o rozměrech 410 x 570 mm a je dostupná i zevnitř kabiny.
Rozšířili jsme dostupné úložné řešení, přičemž jsme se zaměřili především na jejich objem a dostupnost. Rozložení kabiny je důkladně naplánované a prostor je dobře využit do nejmenšího detailu. Zároveň je možné doplnit široké spektrum flexibilních doplňků. A to v podobě úložných přihrádek, poliček, háčků a sítěk, v závislosti na typu kabiny, zvoleného lůžka a dalších specifických potřeb. Především výběr lůžek je mimořádně bohatý. Spodní lůžko, stejně jako volitelné horní lůžko si můžete objednat v rámci několika designových verzí a výkonnostních úrovní. Na základě individuálních potřeb a požadovaného komfortu.
„V rámci kabiny řady S si můžete vybrat dvě 80 cm lůžka (spodní s možností roztažení na 100 cm) vybavena našimi nejkvalitnějšími matracemi. Například pro vozidla určená k dálkové dopravě pro dva řidiče,“ řekl Göran Hammarberg, ředitel vývoje kabin ve společnosti Scania. „Díky tomu se nikdo nemusí spokojit s podprůměrným lůžkem a oba řidiči si při spánku mohou užívat optimální úroveň komfortu. Prostorné kabiny řady S jsou navíc vybaveny i dodatečnou izolací. V každém detailu poskytují velmi důkladně propracované a pohodlné řešení, které nabízejí ty nejlepší podmínky pro kvalitní spánek. Rovná podlaha v kabině S usnadňuje lepší pohyb po interiéru.“
Maximální svoboda
Dokonce i přístrojový panel nových kabin je modulární. Díky tomu se dá snadno přizpůsobit potřebám zákazníka z hlediska ergonomie, tlačítek, ovládacích prvků a úložných prostorů v rámci různých výkonnostních úrovní. Za zmínku stojí i skutečnost, že všechny materiály jsou stejně kvalitní a slícování dílů je zpracováno stejně přesně jako v osobních vozidlech.
„Standard povrchové úpravy, dotykovou kvalitu a přesnost montáže jsme povýšili na zcela novou úroveň v rámci odvětví nákladních vozidel. Přičemž však vše musí být odolné a, stejně jako dosud, schopné neomezeně fungovat po celou dobu životnosti vozidla,“ řekl Kristofer Hansén.
Každý, kdo už jezdil ve vozidle značky Scania, se na sedadle řidiče bude zcela jistě cítit jako doma, přestože všechno je nové.
„Základní ergonomický design neměníme bezdůvodně, ale využíváme zkušenosti, které společnost Scania získala během své dosavadní existence,“ zdůraznil Fredrik Pehrsson, ředitel pro ergonomii vozidel. „Například nyní nabízíme množství různých řešení v závislosti na tom, jaké uspořádání úložných prostorů upřednostňujete. A ať už si vyberete kabinu řady S s rovnou podlahou nebo denní kabinu řady R, která se zaměřuje zejména na odolnost, každý si všimne maximálně kvalitních materiálů použitých uvnitř jednotlivých kabin.“
Součástí modulární konstrukce jsou i tlačítka a ovladače, které tvoří důležitý prvek pracovního prostředí řidiče nákladních vozidel. Díky modulární konstrukci si každý řidič může navrhnout své vlastní řešení. Podle nejdůležitějších potřeb a funkcí v případě určitého typu vozidla nebo způsobu jeho využití.
„Vzhled vozidla budete moci změnit a přizpůsobit výrazněji než dosud. Tato skutečnost, jakož i dokonalý ergonomický design, ideální sladění barev a nabídka materiálů přispívá k vytvoření komfortního pracovního prostředí s atmosférou vysoké kvality,“ vysvětlil Kristofer Hansén, hlavní designér společnosti Scania. „Interiér je navíc odolný vůči poškrábání a zvládá i důkladné čištění. Například ovládací prvky ve dveřích dokážou odolávat vodě a prachu i během velmi dlouhého období.“
V zájmu zvýšení ergonomie kabiny a lepšího rozdělení jednotlivých zón je za příplatek dostupné sedadlo spolujezdce s možností otáčení a sklopení dozadu. V nabídce je také několik řešení vnitřního osvětlení, které uživatelům umožňují ztlumit světla a měnit atmosféru. Dodatečně jsme vylepšili i zatemňovací závěsy, které jsou vyrobeny z ještě kvalitnějších materiálů a snadněji se používají. Vnitřní sluneční clony se dají samostatně sklápět a díky praktickému mechanismu se jednoduše nastavují i během jízdy.
Komfortní klima
Společnost Scania vyvinula i zcela nové klimatizační systémy. Tyto velmi důležité prvky pomáhají (pravděpodobně více než jakékoli jiné aspekty) vytvářet dokonalé prostředí pro jízdu, které je uznávaným charakteristickým znakem vozů značky Scania. V případě nových klimatizačních systémů rozhoduje o maximálním komfortu ve vozidle právě řidič a ne vnější podmínky. Ať už během jízdy nebo odpočinku, bez ohledu na to, zda je nákladní vozidlo vybaveno manuální nebo automatickou klimatizací.
„Kvalita klimatizačního systému představuje jakousi dělicí čáru ve světě nákladních vozidel,“ řekl Göran Hammarberg, ředitel vývoje kabin ve společnosti Scania. „Jde o obrovskou výzvu, když vezmeme v úvahu, že v kabině se nachází relativně velké množství vzduchu. Na které má vliv venkovní teplota i tepelné záření přes velká okna. Doplnili jsme i několik senzorů, které snímají například sluneční záření, vlhkost a momentální kvalitu vzduchu. V nové generaci vozů je to právě řidič a nikdo jiný, kdo rozhoduje o tom, jak, kde a kdy je v kabině vysoká, nízká nebo správná teplota.“
Celá řada kabin disponuje přípravou pro montáž přídavného topení v kabině. Zároveň se dají již z výroby objednat s kompletně integrovaným systémem chlazení nasávaného vzduchu. Systém je zabudován do standardní klimatizace. To znamená, že ohřívaný nebo chlazený vzduch se dodává přes větrací otvory a reguluje se pomocí panelu klimatizace. Výsledkem je stabilnější teplota, tišší systém a jednotná distribuce té správné teploty. Přídavné topení nabízí možnost dálkového ovládání, které se bude moci používat i v případě pohonu na alternativní palivo.
Díky lepší odizolované kabině spotřebuje nový systém klimatizace méně energie, což pozitivně ovlivňuje spotřebu paliva. Systémy jsou samozřejmě optimalizovány tak, aby dosahovaly minimální spotřeby energie. Mnoho úsilí jsme věnovali snížení potřebné údržby klimatizačních systémů a volitelných doplňků. Důležitá je i skutečnost, že se nám podařilo vylepšit funkce odmrazování a odmlžování. Úroveň komfortu je možné zvýšit i objednáním funkce vyhřívání čelního skla.
Nejvyšší kvalita zvuku
Když se podíváme na informačně-zábavní systém, má zákazník na výběr několik alternativ a funkcí. V podstatě se však nabídka redukuje na dva plně integrované systémy s 5- nebo 7-palcovou obrazovkou. Standardem jsou jak ovládací prvky na volantu, tak hlasové ovládání pomocí mikrofonu ukrytého ve stropě.
„Oba audiosystémy přirozeně nabízejí vstupy AUX a USB, jakož i možnost současného připojení dvou externích zařízení. Například soukromého a služebního mobilního telefonu, přes rozhraní Bluetooth,“ řekl Göran Hammarberg.
Větší model má dva kamerové vstupy. Oba systémy se standardně dodávají se čtyřmi reproduktory, přičemž máte možnost dodatečně doplnit středový reproduktor a subwoofer. Spací kabiny můžete již ve výrobě specifikovat tak, aby umožňovaly dodatečnou montáž zařízení, jako je například televize.
„Z hlediska funkčnosti je informačně-zábavní systém na stejné úrovni jako nejnovější přední systémy v osobních vozidlech. Přičemž jsou však zohledněny požadavky na životnost a odolnost definované pro nákladní vozidla,“ řekla Anna Selmarkerová, ředitelka pro oblast HMI (digitální rozhraní mezi člověkem a strojem) ve společnosti Scania. „Vývoj v této oblasti postupuje rychle. V budoucnu proto budeme postupně doplňovat další funkce do naší nabídky připojených služeb a pokročilých asistenčních systémů pro řidiče (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS).“
Na čele třídy
Nové kabiny značky Scania dále staví na rozsáhlých znalostech o potřebách a požadavcích řidičů nákladních vozidel, které společnost Scania získala v pozici předního výrobce automobilů. V rámci první fáze výroby představí Scania osm různých verzí kabiny, nabídka se však rychle rozšíří o další modely. Která inovace týkající se kabin je však nejdůležitější v rámci nové nabídky modelů?
„My takto neuvažujeme,“ řekl Göran Hammarberg. „Každý detail má vliv na celkovou použitelnost. A v konečném důsledku jsou to vždy potřeby zákazníka, které určují výsledný produkt a jeho specifikaci. Tentokrát jsme mohli začít úplně od nuly, přičemž jako odrazový můstek jsme použili všechny naše zkušenosti. Máme všechny nástroje potřebné k tomu, abychom mohli nabídnout individuální řešení pro každý typ zákazníka. Bez ohledu na specifické potřeby vyplývající ze způsobu, jakým budou vozidlo využívat.“
/Tisková zpráva, Scania Czech Republic s.r.o. je dceřinou společností švédské firmy Scania CV AB. Jednoho z vedoucích světových výrobců nákladních vozidel, autobusů, průmyslových a lodních motorů. V současnosti reprezentují tuto značku 3 vlastní a 2 nezávislí dealeři spolu s 18 autorizovanými servisy./