V rámci doprovodného programu letošních Dnů NATO se v ostravských Dolních Vítkovicích konala konference s názvem Český průmysl jako nástroj zajištění obrany státu. Navazovala na vyzbrojovací konference z předchozích dvou let. Měla odborné veřejnosti i zástupcům obranného průmyslu představit záměry ministerstva obrany v oblasti rozvoje průmyslové spolupráce k zajištění obranyschopnosti státu.
Generálními partnery konference, kterou pořádaly Sekce vyzbrojování a akvizic MO ČR, Jagello 2000 a Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR (AOBP), byly holding CZECHOSLOVAK GROUP a automobilka TATRA TRUCKS. Konference se zabývala konkrétními tématy, především strategií vyzbrojování a podporou rozvoje českého obranného průmyslu. A to v kontextu nového zákona o veřejných zakázkách. Dále také plánovanými projekty vyzbrojování české armády a jejími strategickými schopnostmi či rozpočtem na obranu.
Výchozí situací pro ozbrojené síly i obranný průmysl je dnešní stále se zhoršující bezpečnostní situace a rozšiřující se spektrum hrozeb. S tímto faktem se musí vyrovnat i Česká republika. Je tedy nutné zajistit bezpečnost a s ní spojené klíčové dodávky pro ozbrojené síly. To může v maximální míře zajistit pouze domácí obranný průmysl. Viceprezident AOBP Pavel Šalanda zdůraznil, že například Francie v zajištění bezpečnosti z 97 procent spoléhá na domácí průmysl. Německo z 92 procent, v případě Česka podobná statistika není k dispozici. Přitom objem exportu vojenského materiálu české provenience stoupá. V minulém roce to bylo v hodnotě 15 mld. Kč, v roce 2010 jen 5 mld. „V tomto kontextu AOBP očekává, že stát určí strategické dodavatele a produkty,“ dodal Šalanda.
„Existence a rozvoj českého obranného průmyslu musí být integrální součástí obranné politiky České republiky,“ zdůraznil náměstek pro řízení Sekce vyzbrojování a akvizic ministerstva obrany Daniel Koštoval. Dodal, že český stát se musí v oblasti obrany spoléhat především na sebe. Podporovat domácí vývoj a výrobu obranných prostředků a technologií. Ale zároveň nesmí opomíjet své spojence a organizace, které pomáhají zajišťovat jeho bezpečnost.
Na konferenci se odborníci i zástupci obranného průmyslu seznámili s hlavními rysy připravované nové strategie vyzbrojování. Důraz bude kladen především na pozemní síly, které prošly modernizací zatím jen z jedné třetiny, a celkově vyváženou armádu, slovy Daniela Koštovala. V tomto kontextu představují společnosti holdingu CZECHOSLOVAK GROUP a automobilka TATRA TRUCKS strategickou výrobní kapacitu. Ta může v krizové situaci plně sloužit potřebám ozbrojených sil ČR, jak se vyjádřil premiér Bohuslav Sobotka při květnovém slavnostním otevření nové zbrojovky TATRA DEFENCE VEHICLE.
„Žádný výrobní podnik obranného průmyslu v ČR, pokud chce prosperovat, nemůže stavět svojí ekonomiku převážně na domácích veřejných zakázkách. A k tomu je soukromý sektor disponován daleko lépe než veřejný,“ uvedl ve svém příspěvku obchodní ředitel společnosti TATRA TRUCKS David Pipal. To platí i pro společnosti holdingu CZECHOSLOVAK GROUP a automobilku TATRA TRUCKS. Produkce obou podniků stojí především na exportu. Mají ale potenciál i schopnosti a kapacity dodávat své produkty českým ozbrojeným silám a zajišťovat jim i podporu a servis po celou dobu životního cyklu. Navíc svou strukturou a snahou získávat co nejvíce domácích subdodavatelů a partnerů splňují požadavek co nejmenší závislosti obranné výroby na zahraničních dodávkách. David Pipal se také vyslovil pro vytvoření institutu strategického podniku, pro který by měl stát vytvořit koncepční a legislativní rámec.
/Tisková zpráva 17.9.2016, Tiskový servis CZECHOSLOVAK GROUP, Kontaktní osoba: Andrej Čírtek, andrej.cirtek@czechoslovakgroup.cz/