Světová premiéra studie I.D. je předzvěstí nové éry Volkswagenu: Volkswagen začne prodávat vizionářský elektromobil I.D. v roce 2020.
- Posel: I.D. je první Volkswagen z připravované produktové řady elektromobilů
- Nezastavitelný: I.D. umožní dojezd na jedno nabití 400 až 600 kilometrů
- Připravený na budoucnost: I.D. ukazuje zcela autonomní režim pro rok 2025
Důležitá fakta – I.D. v hlavních bodech:
1. I.D. je první Volkswagen z připravované produktové řady zcela nových, velmi inovativních elektromobilů.
2. I.D. je na první pohled rozpoznatelný jako vozidlo s nulovými emisemi díky nově vyvinuté DNA designu elektromobilů.
3. I.D. je poháněn elektromotorem o výkonu 125 kW a na jedno nabití akumulátorů ujede 400 až 600 kilometrů.
4. I.D. má interiér, jehož otevřené uspořádání nabízí zcela nové vnímání prostoru.
5. I.D. bude uveden na trh v roce 2020 jako elektromobil kompaktní třídy vedle modelu Golf.
6. I.D. poskytuje jako studie první konkrétní výhled na zcela autonomní jízdu – tento režim bude
7. I.D. zasune svůj multifunkční volant ve zcela autonomním režimu („I.D. Pilot“) do přístrojové desky.
8. I.D. dokáže prostřednictvím nové doručovací služby přijímat balíkové zásilky, i když není jeho majitel doma.
9. I.D. je první kompaktní Volkswagen na základě modulární platformy pro vozidla s elektrifikovaným pohonem (MEB).
10. Volkswagen si stanovil cíl prodávat od roku 2025 jeden milion elektromobilů za rok.
Think New – Volkswagen míří do budoucnosti
Volkswagen zahájil světovou premiérou vizionářské studie I.D. na Pařížském autosalonu odpočítávání začátku budoucnosti. I.D. je elektromobilem s vysokým stupněm autonomie, který na jedno nabití akumulátorů překoná vzdálenost 400 až 600 kilometrů. V roce 2020 má být na trh uvedena sériová verze I.D. v cenové úrovni srovnatelně výkonného a dobře vybaveného modelu Golf. Volkswagen však se studií I.D. hledí do ještě vzdálenější budoucnosti. V režimu „I.D. Pilot“ jezdí tento elektromobil zcela autonomně. Od roku 2025 má být i tato technologie připravena pro sériovou výrobu. Rovněž pro rok 2025 si Volkswagen stanovil cíl prodávat ročně jeden milion elektricky poháněných vozidel. K jeho dosažení přispěje rozhodujícím způsobem právě sériová verze studie I.D., která způsobí průlom v oblasti elektrické mobility.
Studie I.D. spojuje digitálně propojený svět s elektricky poháněným automobilem, schopným na přání řidiče zcela autonomní jízdy. Uvedené koncepci odpovídá vizionářský design pro budoucí elektromobily, který je pozitivní, upřímný a fascinující, se zaměřením na člověka. Volkswagen tímto novým designérským stylem kompletně zviditelňuje elektrickou a zcela autonomní jízdu, což jsou parametry, které zcela změní mobilitu. A to i v interiéru. V něm se klasické pracoviště řidiče proměnilo v interaktivní centrum zasazené do mobilního, maximálně variabilního a otevřeného obývacího prostoru s atmosférou salonku. Mimořádná rozlehlost tohoto prostoru a intuitivní, snadno srozumitelné ovládání všech funkcí vedou k novým zážitkům z mobility.
Splynutí přítomnosti a budoucnosti. I.D. reprezentuje svět „pozítří“. Již „zítra“ bude na trh uvedena nejnovější generace modelu e-Golf s nulovými emisemi, dojezdem až 300 kilometrů a novým ovládáním gesty.
Svět „dneška“ ztělesňují velmi moderní modely Volkswagen, jako je nový Tiguan, které zahájily digitalizaci interiéru panelem přístrojů Active Info Display a průhledovým displejem. Společná přítomnost modelů Tiguan, e-Golf a studie I.D. v expozici značky Volkswagen tak vzájemně spojuje hned tři epochy, které ukazují cestu z přítomnosti do budoucnosti.
Cestování automobilem v letech 2020 a 2025. I.D. poprvé ukazuje zcela nový designérský styl značky Volkswagen pro elektromobily kompaktní třídy. Jasný, ikonický a v každém ohledu na člověka zaměřený design exteriéru a interiéru odráží společně s pohonem s nulovými emisemi podobu mobility v roce 2020. I.D. je sice ještě studií, ale během následujících čtyř let bude připraven pro sériovou výrobu. Funkce zcela autonomní jízdy dokonce otvírá výhled až do roku 2025. I.D. je tak automobilovým protagonistou progresivní strategie Volkswagenu „Think New“. Základ této strategie tvoří čtyři hlavní inovační oblasti, které se zásadním způsobem zrcadlí také v novém směřování designu značky Volkswagen pro elektromobily, a tím i ve studii I.D.:
- Chytrá trvalá udržitelnost – Volkswagen urychluje vývoj inovativních elektromobilů pro velkosériovou výrobu
- Autonomní jízda – Volkswagen zvýší bezpečnost a komfort svých automobilů funkcí autonomní jízdy
- Intuitivní používání – Volkswagen sází na vozidla s intuitivním ovládáním založeným na nových konceptech ovládání a zobrazování
- Propojená komunita – Volkswagen v budoucnosti vzájemně propojí lidi, automobily a jejich okolí prostřednictvím uživatelského profilu „Volkswagen ID“.
I.D. – elektromobil s potenciálem bestselleru
Koncept vozidla nové éry. I.D. je prvním kompaktním koncepčním vozem značky Volkswagen, který vznikl na základě nové platformy MEB. Jedná se o modulární platformu pro vozidla s elektrifikovaným pohonem, jejíž koncepce byla přizpůsobena čistě elektrickému pohonu. Progresivní platforma MEB tak koresponduje s hlavními požadavky na mobilitu budoucnosti. Nově definované uspořádání vozidla I.D. je proto milníkem ve vývoji automobilů společnosti Volkswagen AG. Zároveň I.D. představuje základ pro vývoj mnoha dalších čistě elektricky poháněných vozidel. Koncept modelu I.D. je zárukou nejlepšího jízdního komfortu, optimálního využití obestavěného prostoru, maximální bezpečnosti a příkladné trvalé udržitelnosti. Studie přitom nově definuje parametry „pohon“, „prostor“ a „komfort“. To je umocněno následujícími znaky:
- dlouhým rozvorem s extrémně krátkými převisy;
- strukturou přední části vozu, která kromě nejvyšší úrovně bezpečnosti umožňuje velký rejd předních kol, a tím i senzačně malý průměr otáčení pouhých 9,9 m;
- v podlaze uloženou, nízkou sadou lithium-iontových akumulátorů, která snižuje těžiště vozidla a zajišťuje optimální rozložení hmotnosti mezi nápravy;
- víceprvkovou zadní nápravou s integrovanou jednotkou poháněcího ústrojí, uloženou v izolovaném pomocném rámu; toto uspořádání nápravy je zárukou optimální jízdní dynamiky a nejlepších akustických vlastností.
I.D. má potenciál zapsat se do historie. Světová premiéra studie I.D. v Paříži značí pro Volkswagen bod obratu. Vůz s ikonicky čistým designem je stejně revoluční, jako byl před sedmi desetiletími Brouk a před čtyřmi desetiletími první Golf – oba modely značky Volkswagen se zařadily mezi historicky nejúspěšnější automobily na světě. Také I.D. má potenciál zapsat se do historie. Byl koncipován jako kompaktní všestranný automobil, který by mohl proměnit elektromobilitu v samozřejmost díky svému dlouhému dojezdu a atraktivní ceně; a jako vůz, u něhož řidič stisknutím loga VW na volantu aktivuje zcela autonomní režim „I.D. Pilot“. V tomto případě se elektricky ovládaný volant zasune do přístrojové desky a vytvoří společně s panelem přístrojů jeden celek.
Ve zcela autonomním režimu je příjemná atmosféra uvnitř vozu umocněna konceptem otevřeného prostoru, který přináší zcela nové uspořádání interiéru modelu I.D. Uložení poháněcího ústrojí s elektromotorem v prostoru zadní nápravy a vysokonapěťových akumulátorů pod podlahou vozidla poskytuje více prostoru, světla, flexibility a tvůrčí volnosti, než bylo dosud možné u vozidla, jehož délka jen nepatrně přesahuje hranici čtyř metrů. I.D. zaujme na trhu postavení kompaktního elektromobilu, s nímž Volkswagen rozšíří nabídku svých velkosériových modelů v čele se světovými bestsellery, jako jsou modely Polo, Golf, Tiguan a Passat.
Propojená komunita – nový uživatelský profil „Volkswagen ID“
I.D. ví, kdo s ním dnes pojede. V budoucnosti bude mít každý řidič vozu Volkswagen svůj vlastní uživatelský profil „Volkswagen ID“. ID je individuální profil, v němž jsou uložena osobní nastavení sedadel a klimatizace, oblíbené rozhlasové stanice a skladby, nastavení audiosystému, vnějšího zvuku vozidla, konfigurace navigačního systému, způsob dekoračního osvětlení i kontakty na všechny přátele a obchodní partnery. Tento profil je bezpečně načten z cloudu. I.D. proto prostřednictvím chytrého telefonu legitimního uživatele, který plní roli digitálního klíčku, ihned roz-pozná, jaká osoba právě usedne za volant.
Home-Net. V novém I.D. se budou cestující cítit jako doma i na cestách. Prostřednictvím systému Home-Net umožní Volkswagen v budoucnosti síťové propojení automobilu a domu/bytu. Například prostřednictvím kamer v domě lze z automobilu kontrolovat, zda je všechno v pořádku. Nebo snad zapomněl někdo, ať je to žena, muž, dítě, přítelkyně či přítel, klíče? Žádný problém, stačí zavolat, pohlédnout do kamery a I.D. přenese obraz na Active Info Display, aby mohl řidič otevřít dveře bytu prostřednictvím aplikace.
Doručovací služba. Již velmi brzy by se mohlo stát naprosto všední záležitostí přebírání zásilek i na cestách. Jako poštovní schránka poslouží u této nové doručovací služby zavazadlový prostor vlastního automobilu. Analýzy totiž ukazují, že v Evropě by mohly být miliony balíkových zásilek alternativně doručovány do zavazadlových prostorů vozidel Volkswagen, zaparkovaných v oblasti od Helsinek až po Lisabon, v případech, kdy jejich majitelé nejsou doma. Stejným způsobem by bylo možné balíky také vyzvedávat. Doručovatel balíků lokalizuje pomocí GPS polohu vozidla a zároveň obdrží prostřednictvím aplikace přechodné oprávnění k přístupu do zavazadlového prostoru. Majitel obdrží prostřednictvím aplikace nebo e-mailu zprávu, že byla zásilka doručena a zavazadlový prostor je opět bezpečně uzavřen. Volkswagen v současnosti pracuje s mezinárodními poskytovateli logistických služeb na realizaci tohoto inovativního konceptu.
Ikonický design – nepřehlédnutelná elektrická mobilita
Klaus Bischoff, šéfdesignér značky Volkswagen
„Než jsme v projektu I.D. poprvé vzali do ruky tužku, intenzivně jsme diskutovali na téma ‚mobilita budoucnosti‘. Je zřejmé, že automobil pozítří, a tím i mobilní prostor, bude ještě víc než dosud místem komunikace. Otevřený prostor studie I.D. je takovým místem.“
„Elektrický pohon dává designérům výrazně větší tvůrčí svobodu. Minimalizujeme otvory pro přívod chladicího vzduchu, prodlužujeme rozvor a vytváříme dechberoucí proporce. Ukázkou je I.D. Ikona budoucnosti.“
„Měli jsme jedinečnou příležitost nasměrovat Volkswagen do nové éry. S modelem I.D. jsme ji využili.“
I.D. ztělesňuje design elektrické mobility. Kompaktní I.D. přináší nový designérský styl pro kompaktní elektromobily Volkswagen. A to bude patrné z každé perspektivy. Jak již bylo uvedeno, stře-dem pozornosti je v něm člověk. Automobily, jako je I.D., nejsou jen pouhými stroji, nýbrž interaktivně reagujícími vozidly. A to se odráží v designu s vysokou mírou empatie. Všechno je úhledně uspořádáno: velkorysý prostor, maximální preciznost, charisma-tická příď, ikonické střešní sloupky C, ladné a výrazně tvarované plochy a expresivní kola – to všechno patří k designu elektrické mobility v podání značky Volkswagen.
Příď – I.D. hledí na tebe. Elektromobil nepotřebuje velké otvory pro přívod chladicího vzduchu. Tím se mění všechno ohledně designu přední partie. Téměř všechno. Volkswagen je totiž s modely Brouk a Transporter automobilovou značkou, jejíž původní design se obešel bez předních otvorů pro přívod chladicího vzduchu. Nejdůležitější byly detaily, jako například světlomety. Na zásadním významu těchto „očí“ se dodnes nic nezměnilo. Avšak dřívější statické světlomety uvolnily u studie I.D. místo interaktivním prvkům LED, které probouzejí Volkswagen zítřka k životu. Svým zcela nově koncipovaným designem dominují přídi. Pohyblivé „oči“ reagují na ostatní účastníky silničního provozu. Po stranách je lemuje „světelný podpis“ ve tvaru písmene C. Rovněž charismatický je široký, výrazně tvarovaný nárazník a difuzor ve spodní části, v odstínu „Anodized Blue“. Dojem ušlechtilosti umocňuje transparentní, bíle osvětlené logo VW na přídi.
Silueta – bez střešních sloupků B a vnějších zpětných zrcátek. Při pohledu z boku jsou patrné dechberoucí proporce a nový designérský styl studie I.D. Design se vyznačuje vysokou precizností, čistotou a vizionářskou sílou. Téměř smyslně tvoří ladné povrchy siluety pod charakterovou linií velkou homogenní plochu. Nový designérský styl přitom koresponduje s inovativními technickými řešeními. I.D. například nemá žádné pevné střešní sloupky B. Místo nich tvoří ochranný celek uzavřené přední a zadní dveře. Dveře vzadu se otvírají prostřednictvím otočného mechanismu dozadu, a umožňují tak komfortní přístup do otevřeného prostoru. Rovněž eliminována byla vnější zpětná zrcátka. Jejich úkol převezmou v automobilovém světě pozítří kamery, které jsou vpředu integrovány do blatníků jako malé prvky ze světa hightech. Působivou siluetu završují bílo-modrá 20“ kola z lehké slitiny s modrými pneumatikami s nízkým valivým odporem.
Záď – I.D. je nezapomenutelný. Tmavě odlišeno je zadní víko, které zabírá celou šířku vozidla. Velké zadní okno je po stranách ohraničeno vertikálními aerodynamickými prvky a zespodu markantními, horizontálně uspořádanými a velmi úzkými zadními světlomety LED. Vynikajícím příkladem avantgardního designu budoucích elektromobilů Volkswagen je nárazník studie I.D. V pozorovateli vzniká dojem, že je nárazník vytvarován z jednoho kusu ušlechtilého hliníkového tělesa nebo průzračného kusu ledu. Zcela dole je modrý difuzor. Všechno v čistém zpracování. Stejně jako úzké pruhy zadních světlometů LED, zasahující až do stran, bíle osvětlené logo VW mezi nimi a přechod zadního víka do panoramatického střešního okna v leskle černém rámečku. I z této perspektivy je I.D. nezaměnitelný a nezapomenutelný.
Rozměry – kratší než Golf, rozvor téměř jako Passat. Čtyřdveřový I.D. má vnější délku 4100 mm, takže je – pro představu – o 155 mm kratší než Golf. Šířka studie je 1800 mm, výška 1530 mm. Přední a zadní partii spojuje pozoruhodně dlouhý rozvor: 2750 mm. To je – navzdory kratší vnější délce – o 130 mm více než u modelu Golf. Hodnota rozvoru dosahuje dokonce téměř úrovně modelu Passat. Naproti tomu nápadně krátké jsou krátké převisy karoserie.
Světlo jako komunikační prostředek. Interaktivní světelné prvky mění vzhled studie v závislosti na provozním stavu. I.D. pomocí světla dokonce komunikuje se svým okolím. Světlomety LED in-teraktivně napodobují lidský zrak (funkce Interactive Spotlight – interaktivní bodové světlo). Světlomety přitom reagují na své okolí, například tím, že natočí paprsek světla ve směru řidiče, který přichází ke svému I.D.
- I.D. je zaparkován. Jsou-li všechny systémy I.D. vypnuty, elektromobil zpředu působí, jako by byly jeho „oči“ zavřeny. U zaparkovaného I.D. lze spatřit pouze jeden úzký, malý pruh LED ve světlometech.
- I.D. je spuštěn. Je-li I.D. „probuzen“, přivítá řidiče a doprovod nově koncipovanou světelnou inscenací v rozsahu 360 stupňů. Nejprve se bíle rozsvítí skleněná loga VW (vpředu a na zadním víku). Pak následují po celém obvodu vozidla modrým světlem difuzor v předním nárazníku, boční prahy a zadní difuzor. V poslední fázi této světelné inscenace otevře I.D. „oči“ a v neposlední řadě se rozsvítí bílé světelné linie na čtyřech klikách dveří.
„Světelný podpis“ pro každý režim. Kromě toho vyvinuli designéři a inženýři značky Volkswagen individuální podobu osvětlení pro každý provozní režim:
- I.D. se nabíjí. Pokud se akumulátory nabíjejí, „dýchají“ světelné plochy difuzorů a bočních prahů modrým pulzujícím světlem. Světlomety přitom zůstávají v režimu „spánku“.
- I.D. je řízen řidičem. V klasickém jízdním režimu, kdy je vůz řízen řidičem, jsou rozsvícena loga VW, společně se světlomety pro denní svícení z pruhů diod LED a světlomety LED. Dojde-li ke zvýšení rychlosti jízdy, přizpůsobí se „oči“ rychlejší jízdě dynamičtějším „světelným podpisem“.
- I.D. jede autonomně. Na znamení zcela autonomního jízdního režimu (od roku 2025) jsou navíc modře osvětleny difuzory (na přídi a zádi), boční prahy a nyní vysunuté laserové scannery na střeše. Zvýší-li se rychlost jízdy, hledí „oči“ LED i v tomto režimu dopředu sportovnějším pohledem.
- I.D. se dívá na tebe. Kromě toho reagují „oči“ ve zcela autonomním jízdním režimu interaktivně. Chce-li I.D. například odbočit, svítí světlomety LED příslušným směrem. Pokud I.D. navíc zaznamená osoby na krajnici vozovky, „podívá se“ na ně. I.D. díky tomuto velmi lidskému způsobu interakce na sebe upozorňuje chodce i cyklisty.
- I.D. se loučí. A samozřejmě existuje i scénář pro rozloučení, v němž se nejprve deaktivují světlomety pro denní svícení a zapne osvětlení klik dveří. Pak se sníží intenzita modrého osvětlení difuzorů a bočních prahů i bílých světelných linií na klikách dveří. Nakonec jsou osvětlena už jen loga VW, která se vypnou až poté, co se řidič a doprovod vzdálí od svého Volkswagenu. I.D. je nyní v klidovém režimu.
Intuitivní používání – vítejte v otevřeném prostoru
Nastupování. Digitální klíček a I.D. otvírají postupně „brány“. Jakmile se řidič přiblíží k vozu, rozsvítí se bílé světelné linie na povrchu klik dveří. Jakmile je ruka v bezprostřední blízkosti kliky, začnou světelné linie pulzovat. Poté se klika vysune z karoserie, aby bylo možné otevřít dveře.
Nová kritéria designu pro život na cestách. Cestující v interiéru I.D. obývají mobilní prostor, který byl zcela nově promyšlen, uspořádán a zkonstruován. Volkswagen hovoří o otevřeném prostoru, jemuž vládne čistota a vzdušnost. Výrazně tvarované a ladně strukturované plochy jsou inspirovány přírodními tvary – bionický design místo chladné techniky. Design svými organicky tvarovanými plochami a měkkými křivkami zdůrazňuje šířku. Nevšední styl propůjčuje interiéru geometrická struktura – tzv. Möbiova páska – po celém jeho obvodu. Möbiova páska dostala svůj název podle německého matematika a astronoma Augusta Ferdinanda Möbia, který popsal tyto neorientovatelné plochy, u nichž vnitřní strana přechází ve vnější stranu a obráceně, v polovině 19. století. Světově proslulé jsou obrazy M. C. Eschera, inspirované Möbiovou páskou. Designéři značky Volkswagen přenesli tyto legendární geometrické plochy poprvé do automobilu ve studii I.D. Kromě toho vytvořil důraz na jednoduchost – snižování složitosti nahrazováním spínačů a páček novými digitálními řešeními s mimořádně precizním zpracováním – zcela nové prostředí intuitivního ovládání.
Posaďte se, kam chcete. V interiéru jsou čtyři samostatná sedadla, do jejichž opěradel jsou integrovány opěrky hlavy a bezpečnostní pásy. Konstrukce sedadel působí velmi lehkým dojmem, jako by se sedadla vznášela, což umocňuje ladné, zdrženlivé čalounění světle šedou saténovou tkaninou („Jaquard Heather“) s minimalizovaným prošíváním. Sedáky vzadu je možné vyklopit vzhůru jako v kině, čímž lze rychle vytvořit prostor například pro přepravu vysokých předmětů, jako jsou skládací kola nebo rámy obrazů. Prostřednictvím funkce složení lze zadní sedadla zapustit do podlahy. Zavazadlový prostor a zadní část prostoru pro cestující tak vytvoří velkou, rovnou ložnou plochu. V závislosti na konfiguraci sedadel může mít zavazadlový prostor objem až 960 litrů. Mezi sedadly na levé a pravé straně je vpředu umístěna praktická schránka a vzadu výklopná středová loketní opěrka. Odkládací schránka plní rovněž funkci středové loketní opěrky. Funkčnost schránky lze rozšířit prostřednictvím kolejnicového systému s integrovaným příslušenstvím. Jak odkládací schránku, tak i zadní středovou loketní opěrku mohou cestující přemisťovat v podélném směru nebo demontovat. Do prostoru pro spolujezdce vpředu lze navíc integrovat přihrádku na nákup a další potřeby. Otevřený prostor je zaplavován světlem díky velkým proskleným plochám a panoramatickému střešnímu oknu. Pokud slunce svítí příliš silně, může být sklo transparentní střechy elektronicky ztmaveno.
Prvky pro zobrazování a ovládání. Uložením elektrického poháněcího ústrojí vzadu a akumulátorů pod podlahu i digitalizací všech prvků pro zobrazování a ovládání vznikla příležitost pro zcela nové uspořádání klasického pracoviště řidiče. Prostor řidiče nyní splývá s ostatními částmi interiéru, mobilní prostor se stal v I.D. všestranně variabilním salonkem. A přesto se každý řidič ihned intuitivně zorientuje, protože I.D. se ovládá prostřednictvím srozumitelných dotykových displejů ve dveřích, kapacitních tlačítkových ploch, hlasových povelů a gest. Centrem intuitivního ovládání tohoto automobilu nové éry je elektricky nastavitelný a zasunovatelný multifunkční volant v kombinaci s novým panelem přístrojů Active Info Display, elektronickým vnitřním zpětným zrcátkem (e-Mirror), rovněž novým průhledovým displejem s rozšířenou realitou a nově koncipovanými ovládacími panely ve všech čtyřech dveřích. Centrální informační a zábavní systém uprostřed přístrojové desky je již minulostí. Na něm dosud nabízená menu jsou nyní díky čtyřem samostatným panelům ve dveřích k dispozici nejen pro řidiče a spolujezdce vpředu, ale i pro cestující vzadu.
Multifunkční volant. Uprostřed volantu se nalézá jako obvykle logo VW. V tomto případě má však podobu osvětleného tlačítka, jehož prostřednictvím může řidič přejít z manuálního řízení do režimu zcela autonomní jízdy („I.D. Pilot“). Za tím účelem drží řidič logo VW stisknuté po dobu tří sekund. Následně se elektricky ovládaný volant zasune do přístrojové desky, s níž tvarově splyne. Chystá-li se volant přejít ze zcela autonomního zpět do manuálního režimu řízení, signalizuje tento krok po dobu několika sekund světelný grafický prvek na věnci volantu. Svou estetikou a funkčností je elektricky ovládaný multifunkční volant studie I.D. po vizuální i haptické stránce skutečným skvostem. Kruhový volant uvolnil místo šestiúhelníkovému tvaru se zaoblenými rohy. Díky tomu vznikl ve spodní části transparentního a zezadu podsvíceného volantu ze světa high-tech ovládací ostrůvek, který minimalizuje složitost ovládání. Řidič na něm ovládá prostřednictvím osvětlených kapacitních ploch důležité funkce vozidla. Mezi ně patří také jízdní režimy „P“, „R“, „N“ a „D“, jakož i ukazatele směru. Další čtyři kapacitní tlačítka se navíc přizpůsobí různým funkcím, jako je například přijetí telefonního hovoru. Pomocí dvou doplňkových kapacitních posuvníků může řidič intuitivně procházet seznamy, například hudebních skladeb, nebo měnit hlasitost audiosystému.
Průhledový displej s rozšířenou realitou. Volkswagen v I.D. představuje nový evoluční stupeň průhledového displeje, který disponuje funkcemi tzv. rozšířené reality. Informace, jako jsou pokyny navigačního systému, jsou poprvé virtuálně promítány před vůz ve vzdálenosti 7 až 15 metrů. Výsledný efekt působí pozoruhodně reálně. Šipky, ukazující směr jízdy, leží díky projekci technologií rozšířené reality přesně tam, kudy řidič s I.D. pojede. Původně jen na displeji na přístrojové desce zobrazované navigační pokyny se stanou díky průhledovému displeji s rozšířenou realitou trojrozměrně vnímanou součástí okolí vozidla.
Active Info Display. Panel přístrojů Active Info Display s úhlopříčkou 10,0 palce poskytuje řidiči vizuální informace. Navíc zde může sledovat klasické obsahy zábavních a navigačních systémů. Ovládání probíhá prostřednictvím tlačítek na multifunkčním volantu. Active Info Display poskytuje řidiči velkou svobodu. Kompletní plochu desetipalcového displeje může například proměnit v rozhraní navigačního systému s trojrozměrným grafickým zobrazováním. Displej používá pro zobrazování různých informací transparentní roviny. Zcela „dole“, v první rovině, tvoří podklad navigační mapa. V druhé rovině následují digitální obsahy informací načtených z uživatelského profilu Volkswagen ID. V poslední třetí rovině, „zcela nahoře“, jsou zobrazovány důležité provozní informace, například rychlost jízdy a dojezd.
e-Mirror. I.D. se obejde bez konvenčních zpětných zrcátek. Zvyk je však železná košile, a tak se na místě vnitřního zpětného zrcátka nalézá systém e-Mirror, který vypadá stejně jako konvenční vnitřní zpětné zrcátko a také zajišťuje jeho funkci. Na jednom displeji jsou zde zobrazována data ze tří vnějších kamer. Na pravé a levé straně karoserie jsou uloženy kamery „vnějších zpětných zrcátek“, třetí kamera směřuje přímo dozadu. Eliminace vnějších zpětných zrcátek vylepšila aerodynamické vlastnosti. Na patě zrcátka je umístěno jediné tlačítko ve studii I.D. pro aktivaci výstražných světel.
Panely ve dveřích. Informace a možnosti ovládání, které byly dosud vyhrazeny jen řidiči a spolujezdci vpředu, mohou nyní využívat také cestující vzadu – díky zcela nově vyvinutým panelům ve dveřích. Bílé, částečně transparentní ovládací ostrůvky se nalézají v ergonomicky výhodné poloze ve výplních všech čtyř dveří. Vizuálně vyvolávají dojem, že se vznášejí volně v prostoru. Z tvarového řešení je patrné, že plní také funkci madla a jsou v nich uloženy reproduktory. Prostřednictvím panelů ve dveřích lze ovládat funkce klimatizace, informačních, zábavních a navigačních systémů, osvětlení, elektrické ovládání oken a centrální zamykání. Navíc lze prostřednictvím panelů ve dveřích přijímat telefonní hovory. Tyto funkce se ovládají na bílém dotykovém displeji s černými symboly. Kromě toho jsou po stranách umístěny tzv. kapacitní posuvníky pro nastavení teploty v interiéru a rychlosti ventilátoru. Ukazatele na panelech ve dveřích se změní, jakmile se dveře otevřou nebo řidič aktivuje režim zcela autonomní jízdy „I.D. Pilot“. Řidič může navíc omezit funkční rozsah ostatních panelů, například když cestuje s dětmi.
Rozjezd a zastavení. Jakmile je sedadlo řidiče obsazeno, vysune se volant, který byl u zaparkovaného vozu zcela zasunutý do přístrojové desky. Ve stejném okamžiku se zapne osvětlení multifunkčních ukazatelů. I.D. zároveň aktivuje panel přístrojů Active Info Display a průhledový displej s rozšířenou realitou. Dekorační osvětlení a Active Info Display nyní přivítají řidiče speciálními efekty. Pak už jen zavřít dveře, připoutat se, sešlápnout pedál brzdy a zvolit jízdní režim. I.D. je ihned připraven k provozu, žádné tlačítko Start/Stop vůz nemá. Jízdní režimy „D“ nebo „R“ jsou aktivovány mírným stisknutím příslušného tlačítka na multifunkčním volantu. I.D. se vypíná tlačítkem „P“ na volantu. Volant se poté opět zasune zpět od přístrojové desky.
Autonomní jízda – řídit a nechat se odvézt
Aktivace zcela autonomní jízdy. I.D. je prvním vozem Volkswagen, který umožňuje zcela autonomní jízdu. Aktivace zcela autonomního režimu „I.D. Pilot“ je mimořádně snadná. Řidič stiskne za jízdy po dobu tří sekund logo VW na volantu, čímž zahájí přechod z manuálního do zcela autonomního režimu. I.D. o tom informuje různými vizuálními signály. Dekorační osvětlení se změní z jasné modré barvy („Driving“), podporující soustředěné vnímání informací, na uvolněnou světelnou atmosféru, pro kterou si lze vybrat různé odstíny („Auto“). Během transformace z manuálního do zcela autonomního režimu navíc pulzuje světlo v logu VW na volantu. Dekorační osvětlení rozšíří rozložení světla i na zadní sedadla. I.D. souběžně signalizuje prostřednictvím panelu přístrojů Active Info Display a průhledového displeje s rozšířenou realitou, že je nyní připraven na převzetí řízení. Jakmile řidič pustí volant z rukou a uvolní pedály, zasune se volant do přístrojové desky. Zcela autonomní režim „I.D. Pilot“ je nyní aktivní.
Čtyři laserové scannery na střeše. V tomto okamžiku již I.D. dávno aktivoval své laserové scannery. Čtyři z nich se v režimu „I.D. Pilot“ vysunou ze střechy. Čistě navržené střešní senzory, podobně jako difuzory a boční prahy, upozorňují na zcela autonomní režim nepřímým, modrým osvětlením. Prostřednictvím rovněž modrého osvětlení difuzorů na přídi a zádi a bočních prahů signalizuje I.D., že jede zcela autonomně. Sám rozpoznává ostatní účastníky silničního provozu nejen laserovými senzory, ale také ultrazvukovými senzory, radarovými senzory, bočními kamerami Area View a jednou přední kamerou. Prostřednictvím cloudu jsou navíc nepřetržitě zaznamenávána data o dopravě a porovnávána s daty vozidla.
Aktivace manuálního režimu. Zcela autonomní režim je deaktivován sešlápnutím pedálu brzdy nebo plynu. I.D. poukazuje na to, že má řidič nyní převzít řízení, změnou dekoračního osvětlení (barva a rozložení světla), opět pulzujícím logem VW na volantu a odpovídajícími pokyny na panelu přístrojů Active Info Display a průhledovém displeji s rozšířenou realitou. Za tím účelem se opět vysune volant z přístrojové desky a režim manuálního řízení je nyní znovu aktivní. Na znamení této skutečnosti jsou navíc osvětleny pedály a na volantu se rozzáří osvětlený grafický vzor.
Dekorační osvětlení. Jak již bylo uvedeno, mění se barva a světelná atmosféra, vytvářená dekoračním osvětlením, v závislosti na manuálním nebo zcela autonomního režimu. Nepřímo osvětleny jsou výplně dveří, plochy pod sedadly, plochy sedadel a spodní část přístrojové desky. Dekorační osvětlení navíc oživuje mřížovou strukturu, která vyplňuje prostor mezi střešními sloupky A v celé šířce přístrojové desky pod čelním oknem. Tvar a funkce přitom splývají. Pokud se například vedle I.D. nebo před ním objeví chodec, je řidič upozorněn osvětlením mřížové struktury.
„Park Pilot“. Autonomní jízda nebo manuální řízení nejsou zdaleka vším, co I.D. umí. Studie značky Volkswagen si dokáže také zcela autonomně vyhledat volné místo v parkovacích budovách. Řidič jednoduše ponechá I.D. ve vyznačené zóně u vjezdu do parkovací budovy s potřebnou infrastrukturou a pomocí aplikace Volkswagen App aktivuje funkci „Park Pilot“. I.D. se ihned vydá na cestu. Přitom rozpoznává, stejně jako ve zcela autonomním režimu „I.D. Pilot“, ostatní vozidla a samozřejmě i chodce. Chceli řidič pokračovat v jízdě, vyzve studii Volkswagen I.D. jednoduše aplikací, aby se vrátila zpět do výchozí zóny.
Chytrá trvalá udržitelnost – dojezd 400 až 600 kilometrů
MEB mění všechno. I.D. je prvním kompaktním vozem značky Volkswagen, postaveným na nově vyvinuté modulární platformě pro vozy s elektrifikovaným pohonem, která nese stručné označení MEB. Budoucí modely MEB jsou vozidla, která budou nabízena výhradně s elektrickým pohonem. Tato koncepce přináší různé přednosti zejména s ohledem na uspořádání komponentů poháněcího ústrojí, přídavných agregátů a systémů v interiéru. Poháněcí ústrojí studie I.D. s nulovými emisemi je tvořeno v první řadě elektromotorem včetně výkonové elektroniky a převodovky, integrovaným do konstrukce zadní nápravy, nízkou vysokonapěťovou sadou akumulátorů, uloženou prostorově úsporně po podlahou vozidla, a přídavnými agregáty v přední části vozidla.
Dojezd 400 až 600 kilometrů. Elektromotor poskytuje výkon 125 kW (170 k). Fascinující je přitom především prakticky nehlučný běh. Z klidu na 100 km/h zrychlí I.D. za necelých osm sekund, nejvyšší rychlost činí 160 km/h. Pro pozdější sériovou verzi jsou alternativně myslitelné také elektromotory s nižším nebo vyšším výkonem. Koncept vozidla zároveň počítá s možností nakonfigurovat si I.D. s různě velkou sadou akumulátorů. Stejně jako v případě vznětových a zážehových motorů tak bude možné cíleně přizpůsobit poháněcí ústrojí individuálním požadavkům na vozidlo. Dojezd modelu I.D. se bude pohybovat mezi 400 a 600 kilometry.
Těžiště jako u závodního vozu. V modelu I.D. použitá varianta sady vysokonapěťových akumulátorů je uložena pod podlahou. Jako důležitý spojovací článek řídí výkonová elektronika toky elektrické energie s vysokým napětím mezi elektromotorem a akumulátorem. Výkonová elektronika přitom přeměňuje stejnosměrný proud (DC) z akumulátorů na střídavý proud (AC). Měnič DC/DC napájí palubní elektrickou soustavu proudem o napětí 12 V. Hnací síla elektromotoru je přenášena na zadní nápravu prostřednictvím jednostupňové převodovky. Motor, výkonová elektronika a převodovka tvoří kompaktní jednotku. Pozitivní vliv na jízdní vlastnosti s neutrálním chováním vozidla v zatáčkách má uložení akumulátoru pod podlahou. Díky tomu má I.D. velmi nízké těžiště, podobně jako závodní vůz. I.D. se navíc vyznačuje optimálním rozložením hmotnosti mezi nápravy v poměru 48:52 %.
Několikaminutové nabíjení pro dlouhý dojezd. Akumulátor lze nabíjet kabelem nebo indukčním rozhraním v přední části vozidla. Zatímco při nabíjení kabelem je nezbytné zapojit vůz do sítě samostatnou nabíjecí zásuvkou, zaparkuje I.D. při indukčním nabíjení jednoduše nad tzv. nabíjecí deskou. Elektronika dohlédne na to, aby byla poloha vozidla přesná. Kromě toho bude možné vůz odeslat k indukčnímu nabíjení také automaticky. Prostřednictvím rychlonabíjecího systému je 80 procent kapacity akumulátorů dosaženo po 30 minutách.
/Tisková zpráva, 29.9.2016, Porsche Česká republika s.r.o., David Valenta, Telefon: +420 / 251 033 806, E-Mail: david.valenta@porsche.co.cz, www.volkswagen.cz, www.facebook.com/VolkswagenCR, www.volkswagen-media-services.com/