Ministr Ťok: Pravidla pro silniční dopravce nesmí rozdělovat „staré“ a „nové“ státy EU

Ministr Ťok: Pravidla pro silniční dopravce nesmí rozdělovat „staré“ a „nové“ státy EU / Ilustrační foto zdroj: GALLARD TRANSPORT s.r.o.

Ministerstvo dopravy - logo

 

 

Ministr dopravy Dan Ťok dnes v Bruselu jednal s eurokomisařkou pro dopravu Violetou Bulc o podobě chystaného silničního balíčku, který má nově upravit pravidla pro dopravce v rámci EU.

 

Ministr představil eurokomisařce český návrh, který konstruktivně řeší problémy západoevropských států, ale odmítá ochranářská opatření poškozující dopravce z jiných zemí.

„Chceme pomoci nalézt kompromis. Unie by neměla vytvářet nové bariéry mezi členskými státy, ale přijít s racionálními opatřeními. Černobílé dělení na západ a východ nikam nevede. Paní eurokomisařce jsem proto nabídl, že budeme při přípravě nové legislativy hrát aktivně roli prostředníka mezi různými tábory, “ řekl Ťok.

Německo, Francie, Rakousko, Itálie a Nizozemí zavedly v poslední době řadu ochranářských administrativních opatření včetně vyplácení minimálních mezd na svém území. To narušilo fungování evropského vnitřního trhu a poškodilo dopravce z České republiky a řady dalších zemí. Západoevropské státy se tak brání tzv. „sociálnímu dumpingu“. Snaží se chránit před využíváním institutu tzv. letterboxů (schránkových společností). Západoevropské firmy si při této nekalé praxi zřizují ve státech střední a východní Evropy P.O.Box. Najímají místní síly, které pak posílají do svých zemí za minimální mzdu.

„Praxe takzvaných letterboxů je nepřijatelná a všechny členské státy by měly spolupracovat na tom, jak tento typ firem účinně kontrolovat a dostat je pryč z trhu. Navrhujeme proto nastavit jednotné provádění kontrol v rámci EU. Podnět na prošetření letterboxu musí přijít ze zahraničí. Zároveň ale musí být jasně daná povinnost osloveného státu reagovat, provést kontrolu a případně zabránit dalšímu působení takové firmy,“ řekl Ťok.

ČR je rovněž připravena bojovat proti zneužívání kabotáže

Její úpravy podle ministra ale musí být rozumné. „Je možné věc řešit zjednodušením kontroly, a nikoliv zkrácením povoleného období kabotáže,“ řekl Ťok. Provádění kabotáže by mělo být vázáno na předchozí (navazující) počet mezinárodních přeprav (např. další kabotáž v daném státě možná až po 3 předchozích mezinárodních přepravách). Pro jednoznačnou kontrolu je možné využít fungující systém záznamového sešitu (logbooku) využívaného u povolení CEMT pod ITF (Mezinárodní dopravní fórum).

„Souhlasíme s tím, že všichni mají mít rovné podmínky. Trváme ale na tom, že tranzitní přepravy by měly být z podmínek silničního balíčku vyjmuty, protože se netýkají přímo země, přes kterou náklad putuje. Zároveň by měl mít dopravce, který například vyloží zboží v přístavu, možnost využít kabotáže při návratu zpět, aby nemusel jet s prázdným kamionem. Uplatňovat požadavky minimální mzdy na tranzit a návrat z něj nedává smysl,“ zdůraznil Ťok.

Ministr Ťok na téma sociálních aspektů v dopravě s eurokomisařkou Bulc jedná opakovaně. V polovině loňského roku jí předal společný dopis jedenácti států. Jeho obsahem byl právě nesouhlas se zaváděním ochranářských opatření především Francie a Německa. Opatření mají negativní dopad na dopravce a mohou narušit fungování jednotného evropského trhu v dopravě.

/Tisková zpráva 27.3.2017, Ministerstvo dopravy ČR, www.mdcr.cz/