- Cíl společnosti Scania stát se lídrem trvale udržitelné dopravy, se odráží ve všeobecném snižování spotřeby energie.
- Všechny platformy motorů přinášejí snížení spotřeby paliva o 3 %.
- Obecně se podařilo snížit celkovou spotřebu paliva o 5 %, díky lepším aerodynamickým vlastnostem vozidel a inteligentním funkcím.
- Nová verze 13-litrového řadového motoru Scania s výkonem 500 koní.
- Brzda předlohové hřídele snižuje čas řazení převodovky Scania Opticruise o 45 %.
- Systém adaptivního tempomatu nyní usnadňuje jízdu v pomalých kolonách.
Všechny motory Euro 6 dostupné v rámci nové řady nákladních vozidel Scania, se mohou pochlubit novými systémy řízení motoru a zcela propracovanými montážními řešeními. Větší chladící kapacita nových kabin umožňuje dodatečně ušetřit v průměru až 3 % paliva. Tato skutečnost se pozitivním způsobem odrazí na zisku zákazníků společnosti Scania. Automobilka navíc zavádí i novou verzi svého 13-litrového motoru s výkonem 500 koní. Dále se představí nová funkce řazení převodových stupňů. Díky tomu dokáže převodovka Scania Opticruise řadit rychleji a zajišťuje téměř neustálou hnací sílu.
„Díky nejnovějším vylepšením dokážeme zajistit další snížení spotřeby o přibližně 3 % u všech vznětových motorů naší nové řady nákladních vozidel,“ řekl Björn Westman, ředitel vývoje motorů ve společnosti Scania. „Kromě toho jsou k dispozici i další prvky snižující spotřebu. Jako například vylepšená aerodynamika, možnosti zvolit si nápravu s rychlejším převodovým poměrem 2,35 v situacích, kde převládají správné jízdní podmínky, jakož i přesně na míru přizpůsobené konfigurace pro všechny způsoby využití vozidla“
Všechny čtyři 13-litrové motory Scania, na čele s novou verzí s výkonem 500 koní, využívají na dodatečnou úpravu výfukových plynů pouze technologii SCR. Právě pozitivní zkušenosti společnosti Scania s konfigurací „SCR Only“, která přispěla ke snížení spotřeby a zvýšení spolehlivosti, byly rozhodující při vývoji nejnovější generace.
„Naše 13-litrové řadové motory dosahují fantastických výsledků při využívání samostatné technologie SCR a odolného turbodmychadla s pevnou geometrií lopatek,“ řekl Björn Westman, ředitel vývoje motorů ve společnosti Scania. „Díky tomuto přínosu nabízíme koncepci, která je z hlediska výkonu atraktivní pro velký počet zákazníků v nejrůznějších oblastech využití vozidla.“
Mezi provedenými změnami můžeme zmínit propracovanou spalovací komoru. Nebo nové vstřikovače, které přinášejí úsporu 0,2 až 0,5 %. K dalším úsporám přispívá i obecně vyšší pracovní teplota a termostatické chlazení oleje. To vše spolu se skutečností, že chladicí ventilátory (které se v některých případech vyznačují zvětšením průměru) jsou nyní poháněny přímo bez použití energeticky náročných převodů. Tím je možné dosáhnout úspory paliva až ve výši 1 %, protože teplota oleje se udržuje na optimální úrovni. A to i při nižším výstupním výkonu a nižších venkovních teplotách.
„Kromě změn týkajících se motorů, mohou zákazníci očekávat úsporu ještě o několik dalších procent,“ říká Björn Fahlström, viceprezident pro řízení produktů divize nákladních vozidel společnosti Scania. „Velké úsilí jsme vynaložili v oblastech, jako je aerodynamika a inteligentní řízení motorů. Ve srovnání s našimi nynějšími mimořádně úspornými nákladními vozidly pro dálkovou dopravu Scania Streamline s motory Euro 6, se podařilo snížit spotřebu přibližně o 5 %. Při zachování všech ostatních parametrů. V případě běžného nákladního vozidla pro dálkovou dopravu, které ujede 150 000 km ročně, to znamená snížení spotřeby nafty o něco více než 2 000 litrů a podstatně nižší náklady na pohonné hmoty.“
Brzda předlohové hřídele šetří čas
Další významnou zprávou je, že společnost Scania bude jako součást automatizovaných převodovek Scania Opticruise standardně nabízet systém brzdění předlohové hřídele. Namísto synchronizačních kroužků, které používá většina klasických převodovek na synchronizaci různých rychlostí otáčení sekundární a hlavní hřídele převodovky během řazení, využívá Scania při řazení nahoru brzdu předlohové hřídele. To je možné díky přístupu společnosti Scania, který počítá s plně integrovanými pohonnými jednotkami a znamená, že hřídele se navzájem synchronizují výrazně rychleji a následující kolo – tedy následující převodový stupeň – se zařadí téměř okamžitě.
„Jde o bezproblémovou metodu, která však znamená obrovský rozdíl z hlediska zážitku z jízdy a výkonu,“ říká Magnus Mackaldener, ředitel vývoje převodovek. „Díky brzdě předlohové hřídele dokáže naše oblíbená převodovka GRS905, určená do nákladních vozidel pro dálkovou dopravu, přeřadit nahoru už za 0,4 sekundy. To znamená, že doba řazení se zkrátila téměř o polovinu. V praxi je tak rychlá, že všechny ostatní komplikované, energeticky náročné a těžké řešení na zkrácení času řazení jsou díky ní zbytečné. „
Použitím brzdy předlohové hřídele namísto klasické synchronizace řazení se nejen zkrátí reálný čas přeřazení, ale je možné i lépe udržovat tlak turbodmychadla. Vozidlo díky tomu přeřadí na vyšší stupeň při vyšším výkonu přesto, že převodovka řadí lépe než předtím. Tato funkce přináší lepší jízdní vlastnosti v náročných podmínkách. Zároveň také vyšší výkon při všech druzích jízdy na zpevněných cestách, včetně počátečního točivého momentu při rozjíždění.
Důkladných úprav se dočkal i systém adaptivního tempomatu od společnosti Scania. Nyní dokáže pracovat při všech rychlostech až do úplného zastavení. To je samozřejmě velká pomoc pro řidiče během jízdy v kolonách.
Řešení trvalé udržitelnosti
„Od chvíle, kdy vstoupila v platnost emisní norma Euro 6, může se Scania pochlubit nejširší nabídkou motorů ze všech evropských výrobců,“ řekl Björn Westman, ředitel vývoje motorů ve společnosti Scania. „Kromě bohaté nabídky klasických, mimořádně úsporných vznětových motorů, nabízí Scania i nejširší řadu motorů s alternativním pohonem, například na bionaftu, FAME a RME, zemní plyn nebo bioplyn, ED95 a bionaftu HVO v rámci současné generace nákladních vozidel.“
„Postupně budeme do nové řady nákladních vozidel zavádět více motorů na alternativní paliva, s výjimkou bionafty HVO, kterou je možné používat ve všech motorech Euro 6 bez ohledu na modelovou řadu. To znamená, že každý zákazník bude mít v blízké budoucnosti možnost získat pohonnou jednotku, která do nové generace přinese alternativní paliva,“ vysvětlil Björn Westman, ředitel vývoje motorů ve společnosti Scania.
„Náš cíl ve vztahu ke všem zákazníkům, bez ohledu na způsob využívání vozidla, je poskytnout udržitelné a na míru přizpůsobené komplexní řešení, které bude zahrnovat služby vyhovující specifickým potřebám zákazníka. Chceme jim být vždy schopni pomoci, ať už se snaží dosáhnout nejnižší spotřeby na trhu nebo mimořádně ambiciózních cílů z hlediska emisí CO2,“ dodal Björn Westman.
Uvedené motory Scania Euro 6 jsou dostupné v nových nákladních vozidlech Scania od uvedení na trh. Později přibudou i další verze:
Typ motoru | Max. výkon při ot./min | Max. točivý moment při ot./min | ||
13-litrový | 370 k | Uvedený později | ||
410 k | DC13 141 410 | 302 kW (410 k) pri 1 900 ot./min | 2 150 Nm pri 1 000 – 1 300 ot./min | |
450 k | DC13 148 450 | 331 kW (450 k) pri 1 900 ot./min | 2 350 Nm pri 1 000 – 1 300 ot./min | |
500 k | DC13 155 500 | 373 kW (500 k) pri 1 900 ot./min | 2 550 Nm pri 1 000 – 1 300 ot./min | |
16-litrový | 520 k | DC16 105 520 | 382 kW (520 k) pri 1 900 ot./min | 2 700 Nm pri 1 000 – 1 300 ot./min |
580 k | DC16 106 580 | 427 kW (580 k) pri 1 900 ot./min | 2 950 Nm pri 1 000 – 1 350 ot./min | |
730 k | DC16 107 730 | 544 kW (730 k) pri 1 900 ot./min | 3 500 Nm pri 1 000 – 1 400 ot./min |
TECHNICKÉ ÚDAJE MOTORŮ
Euro 6 – základní údaje motorů
13-litrový vznětový SCR | 16-litrový vznětový EGR + SCR | |
Princip | Chlazení plnicího vzduchu | Chlazení plnicího vzduchu |
Zdvihový objem | 12,7 litrů | 16,4 litrů |
Pořadí zapalování | 1-5-3-6-2-4 | 1-5-4-2-6-3-7-8 |
Válce | Šest v řadě | 90° V8 |
Hlavy válců | 6 | 8 |
Ventily na válec | 4 | 4 |
Vrtání x zdvih | 130 x 160 mm | 130 x 154 mm |
Kompresní poměr | 20 : 1 | 17,4 : 1 |
Vstřikování paliva | Scania XPI | Scania XPI |
Systém řízení emisí | Scania FGT, DOC, DPF, SCR | Scania EGR, VGT, DOC, DPF, SCR |
Max. brzdění motorem při ot./min | 256 kW 2 400 | 320 kW 2 400 |
Objem oleje | 43 litrů | 43 litrů |
/Tisková zpráva, srpen 2016, zadavatel: Scania Czech Republic s.r.o. je dceřinou společností švédské firmy Scania CV AB. Jednoho z vedoucích světových výrobců nákladních vozidel, autobusů, průmyslových a lodních motorů. V současnosti reprezentují tuto značku 3 vlastní a 2 nezávislí dealeři spolu s 18 autorizovanými servisy./