Na jaře letošního roku vyjelo z bran naší továrny další z vícenápravových vozidel.
Podvozek obchodní řady TATRA FORCE 12×8 určený k dostavbě vrtnou soupravou společnosti Streicher vykazuje vysokou unifikační úroveň s již vyrobenými vícenápravovými speciály.
Jak si naše vícenápravová vozidla postupně hledají svoji nezaměnitelnou skupinu zákazníků dochází na unifikaci výroby nejen co se samotného podvozku tzv. tatrovácké koncepce vozidla“ týká, ale též pokud jde o použití jednotlivých komponent hnacího traktu.
TATRA 12×8 „Streicher“ 2017
Aktuální podvozek TATRA FORCE 12×8 (T 815-7C1R73 63 328 12×8.2R/37A) s modrou kabinou s integrovaným systémem ROPS, určený pro dostavbu mobilní vrtné soupravy MD 80 německé společnosti Streicher, je osazen stejným hnacím traktem jako jeho starší dvojče z roku 2016.
K pohonu slouží vznětový motor Caterpillar C-13 s maximálním výkonem 328 kW/1200 min-1 a maximem točivého momentu 2014 N.m/1400 min-1 splňujícím potřebnou legislativu na úrovni emisních předpisů Tier 4, Stage 4. Chladicí systém je rovněž od firmy Caterpillar.
O přenos výkonu a točivého momentu na kola čtyř hnaných náprav, 1., 2., 3. a 4., s redukcemi v nábojích kol (2,714 x 2,333) se stará šestistupňová automatická převodovka Caterpillar CX-31 (4 x PTO) a jednostupňová přídavná (sestupná) převodovka TATRA). NA horním konci přídavné převodovky je umístěn výstup pro pohon nástavby pro přenos plného výkonu motoru
Vozidlo má opět řízené celkem čtyři nápravy. První dvě standardně mechanicky, poslední dvě pak (dá se říci rovněž standardně) elektro-hydraulickým systémem VSE s vazbou na natočení předních náprav.
První, druhá, pátá a šestá náprava jsou odpruženy pneumaticky a doplněny zkrutnými stabilizátory. Prostřední třetí a čtvrtá náprava jsou odpruženy systémem kombinovaného pružení KING FRAME v lehké verzi (vinuté pružiny instalované uvnitř vzduchových vlnovců). I ony jsou doplněny zkrutnými stabilizátory. Vozidlo je osazeno pneumatikami rozměru 385/65 R22,5‘‘ a 315/80 R22,5‘‘.
Při celkové hmotnosti vozidla, která činí 63 t (2 x 10 t + 2 x 11,5 t + 2 x 10 t) je maximální rychlost 62 km/h. Jednotlivé rozvory náprav mají hodnotu: 2150 mm + 3660 mm + 1850 mm + 2200 mm + 1850 mm. Obrysový poloměr zatáčení, včetně stožáru nástavby, je 15,1 +/- 1 m.
Drobná vylepšení
Oproti, již zmíněnému, dvojčeti byly na vozidle provedeny jen drobné změny. Týkaly se přemístění dvojitého čerpadla servořízení z motoru na převodovku, elektrického sklápění kabiny a změny měrky oleje. Největší změnou je prodloužení rámu nástavby o cca 500 mm dle požadavků zákazníka.
Po dostavbě podvozku provedla naše zkušebna jeho základní ověření. Včetně měření vnějšího hluku a základních hmotnostních a rozměrových parametrů, nutných k registraci vozidla. Předpokládaná kompletace celého vozu s nástavbou pro koncového zákazníka proběhne do konce května.
/aktualita, zdroj: www.tatra.cz/