Praha se postupně stává leteckým uzlem pro spojení mezi Čínou a střední a východní Evropou.
Potvrdilo to i jednání mezi ministrem dopravy Danem Ťokem s předsedou čínského úřadu civilního letectví Feng Čeng-linem. Schůzky se zúčastnil i český prezident Miloš Zeman, který je na návštěvě Číny.
Praha se postupně stává leteckým uzlem pro spojení mezi Čínou a střední a východní Evropou. Potvrdilo to i jednání mezi ministrem dopravy Danem Ťokem s předsedou čínského úřadu civilního letectví Feng Čeng-linem. Schůzky se zúčastnil i český prezident Miloš Zeman, který je na návštěvě Číny.
„Je zájem z naší i Čínské strany udělat z Prahy letecký uzel propojující čínské společnosti se střední a východní Evropou, proto také byla udělena čínským úřadem pro civilní letectví už čtvrtá licence na přímou linku z města Šanghaje s přestupem ve městě Si-an,“ řekl po jednání ministr dopravy Dan Ťok. První let by se mohl uskutečnit nejdřív za půl roku.
V současné době provozují letečtí dopravci mezi Českem a Čínou již tři pravidelná přímá letecká spojení, a to mezi městy Peking, Šanghaj a Čcheng-tu. Cestující mají v Praze dále možnost využít návazné lety do řady evropských destinací, stejně tak cestující z Prahy opačný směrem mají možnost využít návazné lety z čínských měst do dalších míst v Číně, Asii či Austrálii.
Češi školí nové čínské piloty
Mezi další témata schůzek se zástupci čínského leteckého úřadu CAAC byla spolupráce při výcviku pilotů a řídících letového provozu nebo vstup českých výrobců sportovních letadel na čínský trh.
„Nabízíme kapacity pro výcvik řídících letového provozu, pilotů a leteckého personálu prostřednictvím státního podniku Řízení letového provozu ČR, navíc letecká škola F-Air v Benešově získala v říjnu 2016 čínské oprávnění výcviku pilotů Sichuan Airlines, který začal v únoru 2017 teoretickou výukou na univerzitě v Nan-ťingu, v provincii Ťiang-su a v polovině dubna nastoupila první skupina 14 budoucích pilotů,“ dodává ministr dopravy Ťok.
Další skupina 35 čínských studentů dále nastoupila do intenzivního kurzu anglického jazyka na Fakultě dopravní ČVUT v Praze. Od září 2017 zahájí studium oboru profesionální pilot. V roce 2019 (po dvou letech studia) pak nastoupí k praktickému výcviku v F-Air do kurzu průkazu dopravního pilota ATPL.
S předsedou čínského úřadu civilního letectví česká delegace jednala i o certifikaci českého letounu L-410. Podle čínské strany další vývoj záleží na podpisu smlouvy o bezpečnosti v civilním letectví mezi Čínou a Evropskou unií. Podle předsedy čínského úřadu civilního letectví by tato dohoda měla být uzavřena do konce roku. Následně bude moct začít certifikace stroje na čínský trh.
/Tisková zpráva, Ministerstvo dopravy ČR, www.mdcr.cz/