Koncept Nissan Signal Shield využívá pro zvládání rušivých vlivů chytrých telefonů za volantem objev starý 180 let

NISSAN SIGNAL SHIELD CONCEPT / Foto zdroj: NISSAN

LOGO NISSAN

 

Viktoriánský vynález aplikovaný v 21. století – Nissan GB přejal téměř 200 let starou technologii, aby vytvořil koncepční řešení omezující rušivý vliv mobilních telefonů za volantem.

 

Krása designu je v jednoduchosti. Zařízení Nissan Signal Shield zabudované do loketní opěrky modelu Nissan Juke je prototypem schránky s Faradayovou klecí, což je objev, který se datuje do třicátých let 19. století.
NISSAN SIGNAL SHIELD CONCEPT / Foto zdroj: NISSAN NISSAN SIGNAL SHIELD CONCEPT / Foto zdroj: NISSAN

•  Nissan GB přejímá technologii z viktoriánské éry (19. století) k omezení rušivých vlivů chytrých telefonů při řízení.
•  Koncept odstínění signálu Nissan Signal Shield vytváří v interiéru vozidla oddělený prostor, v němž je zablokován signál všech mobilních sítí i technologií Bluetooth a Wi-Fi.
•  Nissan Signal Shield bude součástí loketní opěrky crossoveru Nissan Juke.
•  Koncept se zaměřuje na vzrůstající problém používání chytrého telefonu za volantem.
•  Téměř každý pátý řidič se přiznal k nezákonnému psaní textových zpráv za volantem.
•  Podívejte se níže ve videu, jak odstínění signálu Nissan Juke funguje v praxi.

Pokud je mobilní zařízení uloženo do schránky a její víko je zavřeno, vytváří Nissan Signal Shield „klidovou zónu“, která blokuje veškerý přijímaný a odesílaný signál telefonu včetně mobilních sítí a připojení Bluetooth a Wi-Fi.

Koncept je navržen tak, aby si řidiči mohli vybrat, zda chtějí odbourat rušivý vliv milionů textových zpráv, upozornění sociálních sítí a výstrah aplikací, které jsou každý den „tlačeny“ do chytrých telefonů.

Jde o narůstající problém, což dokládá počet řidičů, kteří se přiznávají k používání mobilního telefonu v autě; jejich počet podle RAC vzrostl z 8 % v roce 2014 na 31 % v roce 2016.(1)

Uživatelé jsou ze zvyku stále častěji v pokušení kontrolovat textové zprávy a upozornění hned ve chvíli, kdy se na displeji jejich telefonu objeví – tedy i při řízení. Nissan ve vlastním průzkumu zjistil, že se téměř každý pátý řidič (18 %) přiznává ke psaní textových zpráv za volantem.

Všechny crossovery Nissan jsou vybaveny možností připojení Bluetooth, díky tomu je možné realizovat příchozí a odchozí telefonní hovory v režimu „hands-free“, pokud to lze v daných podmínkách provést bezpečně. Rozhraní NissanConnect či Apple CarPlay, jimiž je vybaven zcela nový Nissan Micra, umožňují hlubší integraci aplikací chytrého telefonu.

Koncept Nissan Signal Shield

– nabízí další možnosti připojení a dává tak řidičům možnost volby, zda ze silnice chtějí kontaktovat druhé a být kontaktováni, nebo zda si chtějí vytvořit „časoprostor bez mobilu“. Znamená to digitální detoxikaci a řízení bez rušivého vlivu okolního digitálního světa.

Jestliže řidič chce na svém chytrém telefonu poslouchat hudbu nebo webová vysílání, má možnost přídavného připojení k zábavním systémům svého vozu přes rozhraní USB a AUX. Možnost kabelového připojení zůstává zachována i v případě, že se telefon nachází v přihrádce Nissan Signal Shield.

Aby řidič obnovil bezdrátová připojení svého telefonu, stačí pouze otevřít loketní opěrku sedadla a přihrádku v ní – což může udělat, aniž by přitom spustil oči ze silnice nebo se dotkl samotného telefonu – a telefon se může opět připojit do mobilní sítě a k systému technologie Bluetooth ve vozidle.

NISSAN SIGNAL SHIELD CONCEPT / Foto zdroj: NISSAN NISSAN SIGNAL SHIELD CONCEPT / Foto zdroj: NISSAN

Princip Faradayovy klece

Tato inovace funguje na principu Faradayovy klece a využívá tedy k blokování elektromagnetické pole pouzdro zhotovené z vodivého materiálu – například drátěnou síť. Je pojmenována po anglickém vědeckém průkopníkovi Michaelu Faradayovi, který ji objevil ve třicátých letech 19. století.

Pokud je do ní umístěno elektronické zařízení, např. chytrý telefon, jakýkoli příchozí elektromagnetický signál – např. data mobilních sítí nebo data určená rozhraní Bluetooth – je pohlcován vnějším vodivým materiálem klece a zařízení je tak mimo jeho dosah.

NISSAN SIGNAL SHIELD CONCEPT / Foto zdroj: NISSAN

Alex Smith, generální ředitel společnosti Nissan Motor GB Ltd., říká:

„Nissan vyrábí jedny z nejrychlejších vozů, s nimiž se můžete na dnešních silnicích setkat, ale vždy hledá nové způsoby, jak zvýšit životní pohodu svých zákazníků. Používání mobilních telefonů za volantem se stává stále palčivější otázkou pro automobilový průmysl i pro celou společnost – zvláště kvůli velkému množství „vnucené“ komunikace zahrnující textové zprávy, upozornění sociálních sítí a výstrahy aplikací, které u řidičů zvyšují pokušení sáhnout po mobilních telefonech.“

„Koncept Nissan Signal Shield představuje ucelené řešení, které řidičům umožní odstranit všechny rušivé vlivy, jimž je při řízení vystavují mobilní telefony. Neznamená to nic menšího, než lepší kontrolu za volantem. Někteří řidiči jsou vůči aktivitám svého chytrého telefonu imunní, ale těm řidičům, které stojí ignorování všeho toho pípání a zvonění velké úsilí, poskytuje tato koncepce v našem „přehnaně připojeném“ světě velmi jednoduché řešení tohoto problému.“

NISSAN SIGNAL SHIELD CONCEPT / Foto zdroj: NISSAN NISSAN SIGNAL SHIELD CONCEPT / Foto zdroj: NISSAN

Pete Williams, mluvčí RAC pro oblast bezpečnosti silničního provozu, říká:

„Náš průzkum ukazuje, že používání mobilních telefonů dosahuje mezi řidiči proporcí epidemie. Protože se technologie mobilních telefonů značně vyvinula, jsou na ní mnozí lidé již závislí. Používání mobilního telefonu při řízení ale představuje jak fyzický, tak psychický rušivý faktor a je od roku 2003 nezákonné.“

„Nissan Signal Shield je dobrým příkladem technologie, která řidičům pomůže vyzrát na mobilní telefony. Těm, kdo se tomuto pokušení nedokáží bránit, dopřeje tato jednoduchá, ale dobře promyšlená technologie nedocenitelnou zónu bez mobilního telefonu. Žádáme všechny řidiče, aby se návštěvou stránky www.bephonesmart.uk zřekli používání příručního telefonu za volantem a aby se o svůj slib podělili se svými přáteli a rodinou.“

NISSAN SIGNAL SHIELD CONCEPT / Foto zdroj: NISSAN NISSAN SIGNAL SHIELD CONCEPT / Foto zdroj: NISSAN

Podklady:

NISSAN SIGNAL SHIELD CONCEPT / Foto zdroj: NISSANAmerická studie, do které se v roce 2014 zapojilo více než 1000 řidičů, zjistila, že podle 98 % účastníků je psaní textových zpráv při řízení nebezpečné; 74 % dotazovaných však připustilo, že to někdy udělali, a 30 % uvedlo, že to dělají „prostě ze zvyku“, protože jsou na těsné soužití se svým mobilním telefonem zvyklí a nevěří, že by jejich řidičský výkon mohl být psaním textových zpráv nějak ovlivněn.(2)

Dr. Greenfield, zakladatel Centra závislosti na internetu a technologiích a pomocný klinický profesor psychiatrie na fakultě medicíny při Univerzitě v Connecticutu, který na této studii pracoval, v době jejího uveřejnění řekl: „Pociťujeme nutkání neustále kontrolovat své telefony, protože pokaždé, když obdržíme novou textovou zprávu, e-mail, nebo příspěvek ze sociálních sítí, zažijeme růst hladiny dopaminu – chemikálie v našem mozku, která v nás vyvolává pocit štěstí. Jestliže nás tato touha po doplňování dopaminu soustavně vede ke kontrolování našich mobilních telefonů při řízení, i běžná textová zpráva může mít smrtonosné následky.“(3)

Výzkum na Trent Univerzity v Nottinghamu prokázal, že průměrný uživatel zkontroluje svůj mobilní telefon pětaosmdesátkrát denně a že „rychlé interakce s mobilním telefonem“ trvající méně než 30 sekund jsou pro uživatele návykové; mnozí z nich si přitom ani neuvědomují, jak často svůj mobilní telefon kontrolují.(4)

Rozptýlení je pravděpodobné zvláště u mladých řidičů

Téměř polovina řidičů (49 %) ve věku 25–34 přiznala, že se někdy při řízení připojuje k internetu nebo používá mobilní aplikace. Téměř třetina řidičů v téže věkové skupině řekla, že tak činí přinejmenším několikrát týdně.(5)

Tyto nutkavé návyky jsou nebezpečné a nezákonné. Pokud řidič telefonuje při řízení, je čtyřikrát pravděpodobnější, že se stane účastníkem dopravní nehody a jeho reakce jsou dvakrát pomalejší než u řidiče pod vlivem alkoholu.(6)

Policie se domnívá, že četnost zavinění dopravních nehod ze strany řidičů používajících mobilní telefony za volantem je vyšší, než v současné době ukazují oficiální záznamy. Polovina dotazovaných souhlasila s tím, že podíl mobilních telefonů byl přehlížen i u smrtelných dopravních nehod, a v současné době představuje přibližně 20 úmrtí ročně.(7)

Velká Británie zavedla v roce 2017 přísnější postihy pro řidiče, kteří byli přistiženi při používání mobilního telefonu za volantem – šest trestných bodů a pokutu ve výši 200 liber.

Poznámky:

(1) RAC – http://www.rac.co.uk/drive/news/motoring-news/shock-statistics-reveal-alarming-rise-in-illegal-mobile-phone-use-behind-th/

(2) ATT – Kampaň „It Can Wait“ (http://soc.att.com/1ASTJup)

(3) http://about.att.com/story/compulsion_research_drivemode_ios_availability.html

(4) http://www4.ntu.ac.uk/apps/news/180892-15/People_check_their_smartphones_85_times_a_day_(and_they_dont_even_know_the.aspx

(5) http://www.brake.org.uk/assets/docs/dl_reports/DLreport-ariskybusiness-sec2-Smartphones-Jul16.pdf

(6) Kampaně BMJ (http://www.bmj.com/content/331/7514/428) a „IAM Roadsmart“ (https://www.iamroadsmart.com/docs/default-source/default-document-library/don’t-poke-me-i’m-driving.pdf)

(7) https://info.uwe.ac.uk/news/uwenews/news.aspx?id=3516

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0139004

/Tisková zpráva, ‘Nissan Motor Co.’, Ltd, Public Relations, http://newsroom.nissan-europe.com/cz/cs-cz /