Světová premiéra nové verze GTI: První up! GTI je vzpomínkou na původní GTI

Světová premiéra nové verze GTI: První up! GTI je vzpomínkou na původní GTI / Foto zdroj: Porsche Česká republika s.r.o.

logo Volkswagen

 

•  DNA ikony: up! GTI¹ o výkonu 115 k navazuje na koncepci prvního modelu Golf GTI (110 k)
•  Hvězda festivalu: světová premiéra studie up! GTI na legendárním Setkání GTI u jezera Wörthersee (24. až 27. května)
•  Uvedení na trh: sériová verze modelu up! GTI s nejvyšší rychlostí 197 km/h bude uvedena na trh začátkem příštího roku

Jednačtyřicet let po debutu prvního modelu Golf GTI představí Volkswagen na letošním Setkání GTI u jezera Wörthersee (24. až 27. května) ve světové premiéře kompaktní sportovní vůz up! GTI, který má formát první generace GTI.

 

Up! s výkonem 85 kW/115 k navazuje svou koncepcí na model Golf GTI I o výkonu 81 kW/110 k, který byl představen v roce 1976. Studie v podobě blízké sériové verzi je vzpomínkou na tuto ikonu – přitažlivými rozměry a proporcemi, nízkou hmotností, výkonným motorem, sportovním podvozkem i typickými znaky ‘GTI’ (mj. červený pruh na masce chladiče, čalounění sedadel tkaninou s kostkovaným vzorem „Clark“). Již nyní je zřejmé, že tento sportovní vůz vnese do třídy malých automobilů novou dimenzi potěšení z jízdy. Pro ‘GTI’ typický je přitom sportovní podvozek. Ten zajišťuje na jedné straně agilitu, připomínající jízdu s motokárou, na druhé straně však nabízí také vysokou úroveň komfortu vozu pro každodenní provoz. Sériová verze studie up! GTI bude uvedena na trh začátkem roku 2018.
Světová premiéra nové verze GTI: První up! GTI je vzpomínkou na původní GTI / Foto zdroj: Porsche Česká republika s.r.o. Světová premiéra nové verze GTI: První up! GTI je vzpomínkou na původní GTI / Foto zdroj: Porsche Česká republika s.r.o.

Volkswagen navazuje studií up! GTI pomyslné spojení s dobou před čtyřmi desetiletími. Tehdy, v 70. letech, se postavilo na start první ‘GTI’ a demokratizovalo sportovní jízdu – zejména v rychlém pruhu na německých dálnicích. Tam, kde dosud udávaly tempo velké sedany a drahé sportovní vozy, se nyní začal objevovat kompaktní Volkswagen.

Verze ‘GTI’ byla okamžitě rozpoznatelná podle červeného pruhu na masce chladiče, dvojice černých pruhů nad bočními prahy a zezadu podle rovněž černého rámu na výklopném víku zavazadlového prostoru. Motor o výkonu 110 k si lehce poradil s pohotovostní hmotností pouhých 810 kg. Zrychlení z 0 na 100 km/h tak bylo otázkou 9,0 sekundy, nejvyšší rychlost činila 182 km/h. V době uvedení na trh byly k dispozici barvy „červená Mars“ a „stříbrná Diamant“. Později se v paletě barev karoserie pro ‘GTI’ etablovaly rovněž odstíny bílá a černá.

Nový up! GTI

Studie up! GTI v podobě blízké sériové verzi
Studie up! GTI v podobě blízké sériové verzi

vnějšími i vnitřními rozměry podobně velký jako první ‘GTI’ – přebírá tuto ryzí podobu lehkého sportovního vozu v kompaktním formátu bez zbytečných „kudrlinek“. Zdrojem hnací síly je přeplňovaný motor TSI s pozoruhodným točivým momentem 200 N.m. Nejdůležitější technické údaje a provozní vlastnosti vyvolávají dojem, jako by se jednalo o Golf GTI I, katapultovaný do současnosti. Hmotnost: 997 kg (výrazně více vysokopevnostních ocelí a včetně airbagů). Nejvyšší rychlost: 197 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,8 sekundy.

Barvy: opět klasické a typické pro ‘GTI’ – nemetalické odstíny „červená Tornado“ a „bílá Pure“, metalické laky „stříbrná Dark“, „černá Pearl“ a – jako nový odstín pro model ‘GTI’ – „modrá Costa Azul“.

Duel: nový up! GTI proti prvnímu modelu Golf GTI / Foto zdroj: orsche Česká republika s.r.o.
Duel: nový up! GTI proti prvnímu modelu Golf GTI

Nejvýkonnější up! je rozpoznatelný podle typických znaků GTI. Vpředu mezi ně patří například červené příčné pruhy na masce chladiče s voštinovou mřížkou. Nad nimi je umístěno logo ‘GTI’. Po stranách jsou dvojice černých pruhů nad širokými kryty bočních prahů, jimiž up! cituje původní ‘GTI’. Kryty vnějších zpětných zrcátek jsou lakovány leskle černým odstínem. Nově navržena byla také 17“ kola z lehké slitiny. Atraktivní kola téměř zcela vyplňují podběhy kol, protože up! GTI má sportovní podvozek se světlou výškou, která je o 15 mm nižší.

Charakteristickými prvky ‘GTI’ se vyznačuje také záď. Mezi ně patří mimo jiné červený pruh a větší střešní spoiler, který zvyšuje přítlak na zadní nápravu, a tím optimalizuje jízdní vlastnosti. V interiéru vytvářejí typickou sportovní atmosféru sportovní volant, obšitý kůží, hlavice řadicí páky a legendární čalounění sedadel tkaninou se vzorem „Clark“. I toto ‘GTI’ tedy vypadá jako ‘GTI’, ale ještě důležitější je skutečnost, že se tak také řídí. Je to zkrátka nový originál.

1) up! GTI: Prodej tohoto vozidla nebyl dosud zahájen. Není homologováno k provozu na veřejných komunikacích, a nepodléhá proto směrnici 1999/94/ES.

/Tisková zpráva, Porsche Česká republika s.r.o., David Valenta, www.volkswagen.cz/