• Pohled do zákulisí: oddělení barev a materiálů v centrále Volkswagenu v německém Wolfsburgu
• Dvě designérky vysvětlují význam termínu „třetí místo“, hovoří o svých zdrojích inspirace a nejnovějších trendech ve světě barev
• Z ženevského konceptu přímo k zákazníkům: „kurkumově žlutá“ pro Arteon
„Na tento druh žluté jsme čekali hodně dlouho.“
Astrid Göringová opatrně posouvá mističku s kurkumou ke straně, aby vytvořila místo pro tzv. „mood board“, inspirativní náladovou koláž. Na této desce září různé odstíny žluté, mimo jiné fotografie zářivého kukuřičného pole, etiketa z lahve s francouzskou citronádou a vzorek tkaniny pro italské závěsy.
„Pro první inspiraci sbíráme všechno. Tyto příklady používáme jako základ pro první poradu s dodavatelem laků. Na ní potřebujeme dodavateli sdělit svou představu o požadovaném odstínu. Zda má být jemný, nebo se má oslnivě blyštit při dopadu prvních paprsků slunce na povrch,“ vysvětluje Astrid Göringová, která pracuje se svou kolegyní Susanne Gerkenovou v oddělení barev a materiálů v centrále společnosti Volkswagen v německém Wolfsburgu. V něm kreativní zaměstnanci přicházejí s novými koncepty barev, materiálů a novými druhy tkanin pro různé modely značky Volkswagen.
Gerkenová je spokojená: „Zářivě žlutý odstín, jako je tento, by před dvaceti lety nebyl technicky realizovatelný. Během této doby došlo k velkým změnám ve složení barevných pigmentů. Nyní tuto barvu konečně můžeme dodávat zákazníkům.“ Susanne Gerkenová je společně se svým týmem odpovědná za barevný design vozidel v segmentu B, který zahrnuje například modely Passat, Sharan a Arteon. Uvedený žlutý odstín byl poprvé vystaven na Ženevském autosalonu 2013. Veřejnost byla touto barvou uchvácena. Díky tomu si nyní může každý zákazník objednat svůj vůz Arteon v zářivé „kurkumově žluté“.
Bohatý výběr v interiéru
Gerkenová, Göringová a jejich kolegyně a kolegové rozhodují o barvách a materiálech všech povrchů, které designéři navrhují v oblastech interiéru a exteriéru. Jen pro interiér existuje obrovský výběr materiálů. Designéři musejí vybírat kvality kůže, druhy tkanin a také varianty dřev, hliníku nebo laků pro ozdobná obložení. Součástí procesu je samozřejmě také výběr barev karoserie včetně kol. Pro Beetle Cabriolet existují také různé varianty skládací střechy z tkaniny. Zkrátka tým musí najít vhodné materiály pro všechny vnější a vnitřní povrchy vozidla, které jsou viditelné, nebo se jich lze dotýkat. A tento výběr musí sestavit pro všechny modely a trhy značky Volkswagen. Při tomto komplexním úkolu vybírají z palety přibližně 80 různých barev karoserie. Ovšem není lak jako lak. Nabídka zahrnuje nemetalické varianty, metalické povrchové úpravy nebo perleťové efekty. Mezi ně patří klasické laky v odstínech červená Tornado, bílá Pure nebo efektní bílá Oryx. Z hlediska ceny představují tyto laky naprostý vrchol. Pečlivě vyvinuté barevné pigmenty vytvářejí zářivý lesk a pozoruhodný dojem hloubky.
Volkswagen reaguje tímto velkým výběrem barev a materiálů na globální trend individualizace. Automobily se staly po domovu a zaměstnání třetím nejdůležitějším místem v životech mnoha zákazníků. Ti si chtějí toto „třetí místo“ individuálně uspořádat, stejně jako svůj domov. Možnosti v této oblasti se již dávno neomezují pouze na barvu karoserie. Například pro model up! si mohou zákazníci vybrat různé kombinace, a to včetně barvy vnějších zpětných zrcátek, kol a střechy. I v tomto případě obě designérky se svými kolegyněmi a kolegy pečlivě zvažují vhodnost všech barev a jejich kombinací. Tuto činnost vykonávají v pravidelných intervalech, aby byl zaručen jejich moderní charakter a v případě potřeby mohly být do nabídky zařazovány také novinky z vývoje, odrážející nové trendy.
Zářivá budoucnost pro všechny odstíny zelené
Uvedené trendy se mohou týkat například společnosti, rostoucího významu mobility, digitalizace a také trvalé udržitelnosti. Tyto vlivy se promítají do nových trendů v barvách, které lze poprvé sledovat ve světě módy, posléze v nábytkářském průmyslu a později i ve světě automobilů. „Tyto změny vnímají také naši zákazníci. Jejich vkus se mění odpovídajícím způsobem,“ vysvětluje Susanne Gerkenová. Designéři značky Volkswagen proto vyvíjejí nové módní barvy každý rok. Kromě výše zmíněného odstínu „žlutá Turmeric“ (mimo jiné pro nový Arteon) s nádechem kurkumy patří mezi průkopníky nových barevných trendů „metalický lak modrá Atlantic“ (k dispozici například pro Touran) nebo „metalický lak zelená Bottle“ pro modely Beetle a Beetle Cabriolet. Gerkenová a Göringová považují všechny odstíny zelené – od zelené Moss přes zelenou Bottle po zelenou Viper – za nové módní barvy. „Zelená ještě nikdy nebyla pro značku Volkswagen důležitou barvou. To se změnilo v důsledku síťového propojení a globalizace. Společnosti jsou transparentnější a tolerantnější. Barvy již nejsou stigmatizovány,“ shrnuje Gerkenová a předpovídá slibnou budoucnost barvě, které se lidé doposud vysmívali, že je myslivecká.
Nicméně od prvního návrhu až po hotový nový lak, který rozšíří nabídku barev pro sériově vyráběný model, uplynou minimálně dva roky. Designéři proto musí doslova žít svých duchem v budoucnosti. Astrid Göringová nachází inspiraci všude: „Chodím po světě s otevřenýma očima. Jak široké je spektrum barev na podzimní obloze? Jakou hru světla a stínu vytváří nová skleněná fasáda? Nebo třídím knoflíky v krabičce a přitom mě napadne, že tato trojice tvoří skvělou kombinaci!“
Jakým způsobem ovlivňují barvy a materiály celkový dojem?
Některé barvy mohou vhodně doplňovat design vozidla. Jiné však mohou celkové vyznění tvarového řešení oslabit nebo zcela pokazit. Barvy v ideálním případě dokonale doplňují každou linii, každou plochu a každou křivku na vnějším povrchu karoserie. Jsou-li pak barvy zkombinovány s vhodnými materiály také v interiéru, vznikne při celkovém pohledu dojem dokonalosti. „Nechceme zkrášlovat naše vozy, nýbrž je prostřednictvím barev a materiálů přivádět k dokonalosti. Snažíme se vyzdvihovat detaily tak, aby podpořily harmonický a silný celkový dojem,“ vysvětluje textilní designérka Susanne Gerkenová. Proto musí být práce v rámci týmu dokonale koordinována.
Lak je velmi komplexním průmyslovým produktem, proto má tak trochu charakter primadony: „Na konci vývojového procesu už na barvě nemůžeme změnit nic. Snad jen vybrat jinou nit na prošívání čalounění sedadel,“ říká Astrid Göringová o výzvách, s nimiž se musí všichni zúčastnění potýkat. Gerkenová a Göringová úzce spolupracují se svými kolegy z lakovny, výzkumu materiálů a plánování výroby. Společně diskutují o tom, jaké aspekty designu budou zvýrazněny, jaké vyzařování vozidlu sluší a co lze v současnosti realizovat v sériové výrobě.
Avšak ne každá barva sluší každému modelu
Nemetalické barvy bez komplexních metalických efektů souzní s charismatem modelů up! a Beetle. Barva modrá Denim umocňuje design modelu Beetle. Ale o této barvě nelze vůbec uvažovat u větších vozidel v oblasti, za kterou nese odpovědnost Susanne Gerkenová. Světle modrá by zcela neutralizovala velké plochy na modelu Touareg. „Vypadal by jako kostička Lega na kolech,“ usmívá se Göringová.
Obě odbornice na barvy mají jen malý prostor pro velké experimenty. Během pěti týdnů po prvních poradách s dodavateli laku obdrží vzorek barvy s rozměrem 10 x 15 cm. Pracují s vizualizacemi a modely 3D, aby viděly, zda se lak pro dané vozidlo skutečně hodí. Testování laku na automobilu ve skutečné velikosti by bylo příliš časově náročné. Designéři spatří skutečný efekt, který má barva na příslušném modelu vozidla, až po dokončení vývojového procesu. Tento komplexní proces ladění zahrnuje bezpočet požadavků a specifikací. Gerkenová a Göringová musí na cestě k dokonalému výsledku vynaložit veškeré své zkušenosti, dovednosti a intuici. Úzká spolupráce s kolegy z technického vývoje zvyšuje pravděpodobnost úspěchu.
Růžový Beetle pro Američany
Gerkenová a Göringová však potřebují zkušenosti, dovednosti a intuici nejen ohledně barev, určených pro modely, prodávané na evropských trzích. Obě designérky pracují pro všechny globální trhy, na nichž se prodávají vozy Volkswagen, což zahrnuje více než 150 zemí. Tato další výzva jejich práci na jedné straně limituje, na druhé straně jim otvírá nové možnosti v oblasti designu. Každá země má ohledně barev specifické preference a omezení. Například pro severoamerické zákazníky vznikla speciální verze modelu Beetle v růžové barvě – toto provedení by bylo na evropských trzích neprodejné.
Někdy se jim podaří barvou ohromit i své vlastní kolegy. Astrid Göringová překvapila kurkumovým odstínem „žlutá Turmeric“. V počáteční fázi nejprve studovala stávající paletu barev. Co by bylo možné zlepšit? Co vozidlu sluší? „Chyběla žlutá. Hledala jsem však neobyčejnou, zářivou barvu s teplým jasem. Pak jsem spatřila vzorek laku. Pomyslela jsem si, že vypadá jako ostré koření. Ale nebylo v něm dost oranžové jako v kari. Napadlo mě, že kurkuma – turmeric – by byla pro označení barvy skvělá. Nikdo ve firmě však něco takového neočekával. Trvalo pak několik týdnů, abych všechny přesvědčila.“
Maximální úsilí kvůli desetině milimetru
Susanne Gerkenová a Astrid Göringová se pravidelně scházejí se svými kolegy z ostatních oddělení. Díky tomu přesně vědí, že vizuální dojem musí být dokonalý a chemické složení odolné. Srážky, ultrafialové záření, teplo a chlad – to je jen ukázka hlavních povětrnostních vlivů, jimž musí lak odolávat. Laky navíc musí mít identický vzhled na různých kovech a plastech. Kompletní lakování karoserie se všemi dveřmi a víky proto následuje okamžitě po dokončení karoserie jako důležitý druhý krok při výrobě automobilu. Nejvyšší preciznost je nezbytností. Roboti nanášejí lak na kovový povrch ve vrstvách. Během celého procesu lakování překonají karoserie na dopravních pásech vzdálenost šest kilometrů. Lak získá svou kvalitu až po nanesení všech vrstev. Pět vrstev laku má celkovou tloušťku pouhou jednu desetinu milimetru – stejnou tloušťku má například lidský vlas.
Designéři jsou hrdí nejen na moderní charakter a odolnost jejich odstínů, ale také na ochranu životního prostředí při výrobním procesu. Volkswagen pracuje téměř výhradně s vodou ředitelnými laky. Lakovací proces je také neustále optimalizován a vyvíjen. Cílem je snižování emisí CO2, spotřeby energie a nákladů.
Astrid Göringová a Susanne Gerkenová vtipkují, že někdo ještě musí vynalézt lak, který by se uměl sám opravit a očistit…
/Tisková zpráva, Porsche Česká republika s.r.o., David Valenta, www.volkswagen.cz, www.facebook.com/VolkswagenCR, www.volkswagen-media-services.com/