• Zachování tradic a technické kultury
• 12. 9. 2016 jsme vůz získali do sbírek společnosti TATRA TRUCKS
• 270 dní kompletní renovace
• 8. 6. 2017 představení renovovaného vozu
Dvanáctého září loňského roku získala společnost TATRA TRUCKS do svého vlastnictví jeden z prvních soutěžních speciálů TATRA 815 VE 6×6 „Ostrý-II“, s nímž se automobilka v roce 1986 zúčastnila poprvé slavné maratonské soutěže Paříž-Dakar (1986).
Vůz se startovním číslem 635 prošel úspěšně „ohněm“ prvního Dakaru, kterého se tatrováčtí soutěžící zúčastnili. Poté byl odprodán soukromému týmu, aby nadále sloužil jako ostrý soutěžní speciál. Posléze změnil několikrát majitele, až zakotvil u pana Jeana Philippa, Francouze, který jej dlouhé roky využíval jako pracovní vozidlo své cestovní kanceláře New Gate Travel.
Nové možnosti
V roce 2013 převzala kopřivnickou automobilku TATRA společnost TATRA TRUCKS výhradně českých spolumajitelů Jaroslava Strnada a Reného Matery. Historie automobilky, ať z ní vyjížděla vozidla pod značkou NW nebo TATRA, sahá hluboko do minulosti. Až téměř k samotným počátkům vzniku a vývoje vozidel se spalovacími motory. Proto i její současní vlastníci hodlají zachovávat fyzické důkazy schopnosti jejích konstruktérů a fortelu jejích dělníků. „Dakarský speciál TATRA 815 VE 6×6 „Ostrý-II“ je krásnou ukázkou úspěšné produkce naší automobilky,“ komentuje představení renovovaného vozu st. čísla 635 spolumajitel společnosti TATRA TRUCKS Jaroslav Strnad.
Díky nově nastoupenému trendu a velkému zájmu spolumajitelů zachovat a dokumentovat tradici průmyslové výroby v Kopřivnici bylo možno přemýšlet o tvorbě nové, reprezentativní sbírky historických nákladních vozidel TATRA. „Zachování historie a udržování tradic je extrémně důležité nejen pro samotnou automobilku TATRA, ale rovněž pro celý kopřivnický region a moravskoslezský kraj. Jsme nejstarší firmou na světě, která vyráběla a dodnes vyrábí dopravní prostředky. Na to jsme patřičně hrdí a chceme, aby to věděli i ti, kteří přijdou po nás,“ říká spolumajitel společnosti TATRA TRUCKS pan René Matera.
V rámci nových společenských standardů, které nově zavládly v nejstarší středoevropské automobilce, bylo možno uvažovat o podpoře zachování historie výroby v Tatře Kopřivnice také formou nebývale obsáhlé a podrobné publikace. Kniha „TATRA v hlavní roli“ spoluautorů Milana Olšanského a Radomíra Smolky vyšla v uplynulém roce na počest třicátého výročí účasti vozidel TATRA v nejtěžších soutěžích světa včetně pověstné rallye Dakar. Pávě tato kniha stála na samém začátku „zpáteční cesty“ vozu TATRA 815 VE 6×6 „Ostrý-II“ do místa, kde se zrodila, do Tatry Kopřivnice.
Díky vstřícnosti tehdejšího majitele vozidla
– pana Jeana Philippa a vedení společnosti TATRA TRUCKS bylo možné během několika málo měsíců uskutečnit výměnu cenného exponátu za jiný vůz (čtyřnápravový podvozek TATRA PHOENIX Euro 6) a zařadit tak TATRA 815 VE 6×6 „Ostrý-II“ do sbírky nákladních vozidel TATRA.
„Vyměnili jsme unikát za unikát, neboť TATRA PHOENIX EURO 6, který odjel do Francie byl rovněž první vůz svého druhu. Ale rozhodli jsme se tak, a jsme velmi spokojeni. Dakarský speciál, jeden z prvních, který automobilka TATRA vyrobila, je více než důstojným sbírkovým předmětem,“ komentuje nabytí vozu se startovním číslem 635 do majetku společnosti místopředseda představenstva a generální ředitel TATRA TRUCKS Radek Strouhal.
Místopředseda představenstva a technický ředitel společnosti TATRA TRUCKS Radomír Smolka vyvinul velké úsilí při dohledávání technických a společenských informací poskytujících zmíněné knize nebývalou výjimečnost. V rámci doslova mravenčí práce objevil v internetovém prostředí nepříliš velkou a přehlednou fotografii. Díky technickým znalostem se mu podařilo identifikovat poněkud přestavěné vozidlo, které patří k samotným začátkům tatrovácké historie dakarského soutěžení.
„Možná, že to byla tak trochu náhoda, ale ta, jak známo, přeje připraveným. Vozidlo se podařilo nalézt, vyměnit a zrenovovat. Je to jako pohádka se šťastným koncem, z níž plyne poučení, že když přistupujeme k věcem pozitivně a aktivně s potřebnou dávkou zodpovědnosti, potom se podaří i to zdánlivě nemožné,“ říká místopředseda představenstva a technický ředitel TATRA TRUCKS Radomír Smolka.
Slavnostní představení
8. června 2017, po 270 dnech a více než 2800 odpracovaných hodinách, se představil dokonale zrenovovaný ostrý soutěžní vůz TATRA 815 VE 6×6 „Ostrý-II“ startovního čísla 635 z rallye Paříž-Dakar 1986 posádky Zdeňka Kahánka (řidič), Josefa Kaliny (navigátor) a Miroslava Gumulce (druhý řidič a mechanik).
Kompletní renovace vozidla si vyžádala znovu osvojení původních pracovních a technologických postupů. Přesto, že je to „jen“ 30 let organizace výroby, konstrukce vozidel a samotné postupy včetně původní hutní prvovýroby, vše se výrazně změnilo. Při renovačních pracích se důsledně dodržovaly všechny původní postupy a standardy výroby. Některé části vozidla bylo třeba vyrobit znovu. Šlo především o nástavbu včetně roštu a některé části kabiny, které byly „spotřebovány“ dlouhodobým provozem v silně agresivním prostředí v blízkosti moře. Pro kompletaci vozidla byly využity originální součásti a díly včetně spojovacího materiálu. Vůz dostal též originální vybavení – odkládací místa v kabině včetně tzv. „kredence“ či přesně umístěné a originálně pojednané dopravní bedny na nástavbě. Vozidlo je v originálním barevném provedení včetně všech dobových reklamních polepů.
„Je nám ctí, že jsme mohli vůz renovovat a uvést do prakticky stejného stavu, v jakém vyrazil na svoji první mezinárodní soutěž v roce 1986 a uctít tak myšlenky, fortel a um kopřivnických konstruktérů, techniků a dělníků. Mnozí z nich, i po třiceti letech, pracují v naší společnosti TATRA TRUCKS, a když ne oni, tak jejich potomci. Pro ně, pro naše následovníky, pro zachování tradice a technické kultury, jsme s radostí a úsměvem podstoupili nejednoduchou renovaci jednoho z našich slavných nákladních vozů TATRA,“ dodávají zástupci společnosti TATRA TRUCKS a.s.
/Tisková zpráva, tiskový servis *TATRA TRUCKS a. s., Areál Tatry 1450/1, 742 21 Kopřivnice, Česká republika, web: tatra.cz/