Ve středu 12. července v 10:30 překonal v dálniční síti Vinci Autoroutes autonomní vůz se samočinným řízením v plně autonomním režimu poprvé mýtnou bránu.
Autonomní vůz Citroën C4 Picasso skupiny PSA projel přes mýtnou bránu v Saint-Arnoult-en-Yvelines, která je největší v Evropě, zcela bez zásahu řidiče, a to díky specifické komunikaci mezi vozidlem a infrastrukturou.
Tento úspěšný test v reálných podmínkách provozu znamená významný krok vpřed ve vývoji autonomních automobilů směrem k úrovni 4 („mind off“: bez dohledu řidiče). Jedná se o výsledek programu rozvoje, který byl zahájen v roce 2016 a který stvrzuje spolupráci mezi dvěma významnými aktéry v oblasti mobility: skupinou PSA, výrobcem automobilů stojícím v čele vývoje nových technologií, a společností Vinci Autoroutes, největším provozovatelem dálniční infrastruktury v Evropě a lídrem ve svém odvětví, pokud jde o nové formy mobility. Došlo tak k prvnímu významnému kroku ve spojení mezi autonomním automobilem a novými generacemi infrastruktur potřebných pro jeho rozvoj.
Překonání mýtné brány, složitá strategická otázka
Přejezd přes mýtnou bránu je pro autonomní vůz velmi složitý. Vyžaduje schopnost zvládnout tok vozidel, která se vzájemně kříží a pohybují se přes mýtnou bránu nahodile. Vyžaduje to rovněž schopnost navádět autonomní vůz v oblasti, kde chybí vodorovné dopravní značení.
Vůz je nutné navést po dráze, která mu umožní najet automaticky do pruhu, který je vybavený tak, aby ho dokázal přijmout, a je jen tři metry široký. Autonomní vůz musí být konečně schopen také zvládat nepředvídané události, k nimž může při průjezdu mýtnou bránou dojít.
Nezbytná komunikace mezi infrastrukturou a autonomním vozem
Mezi infrastrukturou mýtného provozovanou společností Vinci Autoroutes a autonomním vozem Citroën C4 Picasso skupiny PSA bylo nezbytné nastavit specifický komunikační protokol.
500 metrů před mýtnou bránou Saint-Arnoult (směrem od Paříže) byl umístěn naváděcí systém, který autonomnímu vozu umožňuje jet po předem nastavené dráze, která ho navede do jízdního pruhu vedoucího k bráně s příslušnou výbavou. Systém ho navede na dráhu, kterou musí jet po opuštění brány, dokud se opět nedostane na běžný úsek dálnice, kde se může dál řídit pomocí bílého vodorovného značení na vozovce.
Do vozu je zasláno povolení průjezdu, které mu ukáže, zda je brána otevřená, nebo ne
Infrastruktura předá tuto informaci autonomnímu vozu prostřednictvím antény silniční jednotky RSU (Road Side Unit) umístěné 300 metrů před mýtnou bránou na okraji dálnice, která je propojená se systémem mýtných bran. RSU používá pro předání dat protokol ITS G5, referenční systém pro komunikaci s připojenými vozidly. Od nynějška jsou tři mýtné brány Saint-Arnoult vybaveny zařízením, které bezpečně a rychle přenáší informaci o povolení průjezdu prostřednictvím antény RSU. Tyto brány jsou schopné přijmout připojená a autonomní vozidla, jako je autonomní vůz Citroën C4 Picasso skupiny PSA.
Došlo rovněž k úpravě informačního systému mýtné brány, aby se umožnil průjezd autonomních vozů
Systém v reálném čase analyzuje dostupnost jízdního pruhu a kontroluje, zda jsou splněny všechny podmínky umožňující bezpečný průjezd vozu mýtnou branou. Prověřené povolení je pak odesláno do autonomního vozu prostřednictvím antény RSU.
Vůz C4 Picasso Autonome byl navíc pro tuto zkoušku vybaven elektronickou kartou pro platbu mýtného, díky níž může bránou samostatně projíždět.
Pierre Coppey, ředitel společnosti Vinci Autoroutes, uvedl: „Mobilita prochází přelomovým obdobím své historie, čelí změnám v chování a uživatelských zvyklostech, které hluboce změní zážitek z řízení a z cest. Aby mohly být budoucí vozy skutečně autonomní, musí být propojeny s inteligentními infrastrukturami, které v současné době vymýšlíme. Z tohoto důvodu je nezbytná spolupráce mezi výrobci automobilů a operátory v oblasti mobility. Dálnice, které představují výsostně bezpečnou infrastrukturou, jsou skvělým místem pro testování a zkoušení a v budoucnu pro zavádění nových systémů mobily.“
Carla Gohin, ředitelka pro inovace ve skupině PSA, prohlásila: „Překročení mýtné brány v autonomním režimu je důležitým krokem k autonomní jízdě po dálnici v režimu úrovně 4. Tento pokus ukazuje potenciál komunikace v reálném čase mezi vozidlem a silniční infrastrukturou. Jedná se o první krok ve spolupráci s Vinci Autoroutes, jejímž cílem je zhodnotit přínos komunikací s infrastrukturou v různých situacích, s nimiž se může autonomní vůz na dálnici setkat, jako je včasné upozornění na práci na silnici nebo usnadnění navádění vozu na odpočívadlo. Půjde o základní kameny doplňující současnou strategii rozvoje autonomních automobilů ve skupině PSA“.
Experimenty, které jsou součástí širšího rámce
Tyto testy jsou výsledkem společné několikaměsíční práce týmů skupiny PSA a společnosti Vinci Autoroutes. Jsou součástí širšího programu, jehož cílem je podpora spolupráce mezi autonomním automobilem a silniční infrastrukturou pro dosažení plně autonomní jízdy (autonomní režim na úrovni 4).
Za tímto účelem se nyní týmy zaměřují na tyto otázky:
• Safe stop, bezpečné zastavení, spočívající v předdefinování řešení pro automatické navádění vozidla na parkoviště;
• kvalifikace dopravních podmínek vhodných pro řízení v autonomním režimu a jejich předání vozu v reálném čase. To je obzvláště důležité, aby se autonomní vůz mohl bezpečně pohybovat po trase, s přihlédnutím ke všem informacím spojeným s provozem (zpomalení, nehody atd.).
Tento projekt probíhá v souladu a ve spolupráci s dalšími výzkumnými programy věnovanými připojeným a autonomním vozům, na nichž se podílí jak skupina PSA, tak společnost Vinci Autoroutes, jako jsou programy Scoop@f a C-Roads. Skupina PSA a společnost Vinci Autoroutes také hrají aktivní roli v plánech standardizace a sdílení znalostí, zejména prostřednictvím institutu Vedecom.
/Tisková zpráva, PSA Groupe, Public Relations, Peugeot: Radka Matthey, Citroën: Lenka Martinová, P Automobil Import s.r.o./