Největší šanci na zahájení stavebních prací ještě do konce letošního roku má pokračování karlovarské dálnice D6 a dálnice D35, která spojí Hradec Králové a Olomouc.
Další stavby jako je dostavba D1 u Přerova, pokračování jihočeské D3, hradecké dálnice D11 nebo napojení D56 na D48 a obchvat Frýdku-Místku budou pravděpodobně zahájeny začátkem a v průběhu příštího roku. Vyplývá to z aktuálního přehledu přípravy staveb, se kterým se seznámila vláda.
„Předpokládané termíny zahajování jednotlivých staveb jsou v převážné většině na přelomu roku 2017 a 2018 nebo v první polovině roku 2018. Dodržení těchto termínů závisí hlavně na získání pravomocného stavebního povolení a na úspěšném dokončení procesu výběru zhotovitele,“ popisuje ministr dopravy Dan Ťok předkládanou informaci vládě.
Podle přehledu přípravy staveb jsou v současnosti nejblíže zahájení tří úseků karlovarské dálnice D6 v délce 14,6 kilometrů. Konkrétně se jedná o stavbu dvou úseků ve Středočeském kraji od Nového Strašecí do Řevničova, včetně samotného obchvatu města. Třetím připravovaným úsekem je obchvat Lubence v Ústeckém kraji. Pokud se podaří zahájit stavby ještě v letošním roce, mohly by být nové úseky D6 hotovy do roku 2020.
Naději na zahájení ještě na přelomu roku pak má pokračování dálnice D35 směřující na Olomouc, konkrétně jsou to dvě stavby v úsecích Opatovice nad Labem – Časy a Časy – Ostrov v celkové délce 27 kilometrů. V tomto úseku už probíhá archeologický průzkum a bylo již vydáno mj. pravomocné stavební povolení na nejsložitější část stavby, mostní estakádu přes Labe a přes pět kilometrů hlavní trasy.
U některých staveb je momentálně vysokým rizikem dokončení majetkoprávní přípravy
– ve fázi probíhajících vyvlastňovacích řízení a samotný průběh správních řízení, kde dochází k odvolání, která jsou často účelová s cílem zdržovat realizaci stavby. Příkladem je podaný rozklad spolkem Děti země, kvůli kterému hrozí zdržení zahájení pokračování dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic o půl roku až o rok.
„V případě pozemků pod budoucími dálnicemi hodně pomůže novelizovaný stavební zákon, který umožňuje vydat stavební povolení pro veřejně prospěšnou stavbu ještě před dokončením majetkoprávního vypořádání,“ stojí v překládané informaci pro vládu.
Mezi další prioritní dopravní stavby, které na základě výjimky s Evropskou komisí nemusejí opakovat celý proces posuzování vlivu staveb na životní prostředí (tzv. EIA), patří také dostavba dalších dvou úseků jihočeské dálnice D3, konkrétně stavby Úsilné – Hodějovice – Třebonín. Ta se začne stavět po dokončení majetkoprávního vypořádání v příštím roce.
Stejně tak budou zahájeny dvě stavby dálnice D11 z Hradce Králové přes Smiřice do Jaroměře, u nichž aktuálně probíhá archeologický průzkum a byly již podány nabídky uchazečů v rámci výběrového řízení na zhotovitel stavby. Jejich zahájení je závislé na ukončení správních řízení a vyřízení odvolání sdružení Děti země. Na zahájení výstavby také čeká obchvat Frýdku Místku na D48 a připojení z D56, u kterých opět dochází ke zpoždění zahájení stavby z důvodu odvolání do stavebních povolení ze strany sdr. Děti země. V příštím roce se také se také předpokládá realizace na pokračování D1 v úseku Říkovice – Přerov nebo dálnice D49 Hulín – Fryšták či pokračování obchvatu Otrokovic na D55.
Ke stažení: Přehled přípravy staveb s plánovaným zahájením 2016 – 2018
/Tisková zpráva, Ministerstvo dopravy ČR, www.mdcr.cz/