Postupující globalizace je jedním z hlavních trendů v obchodě, které mají vliv na sektor dopravy a logistiky.
Proto, aby si dodavatelé zajistili konkurenceschopnost, zákazníkům vyšší kvalitu a služby přizpůsobené potřebám, vstupují na zahraniční trhy a podnikají na různých zeměpisných šířkách.
Zároveň opačný trend hospodářského nacionalismu vyvíjí tlak na mezinárodní společnosti, aby spolupracovaly v rámci regionálních uskupení s menšími, místními firmami.
Pro dosažení co nejvyšší efektivity, spokojenosti zákazníků a optimalizace nákladů musí společnosti poskytující logistické služby synchronizovat všechny články dodávkového řetězce, včetně dodavatelů, kteří podporují logistické firmy při konkurenci na světových trzích. Podle analýzy „Eye for Transport” spolupracuje 60 % z 500 nejdůležitějších evropských logistických firem minimálně s jedním nezávislým dodavatelem logistických služeb.
AsstrA-Associated Traffic AG je dokonalým příkladem mezinárodní firmy poskytující logisticko-přepravní služby, která přistupuje globálně k lokálním činnostem. Společnost založená ve Švýcarsku na konci 90. let, v současnosti působící v 16 státech, disponuje 8 celními agenturami na území Evropy a Asie, a také spolupracuje s dodavateli ve více než 60 zemích celého světa. Za posledních 24 let provedli manažeři logistiky ve společnosti AsstrA firmu změnami na mnoha frontách: obchodní, ekonomické, legislativní, technologické či geopolitické, a v současnosti také v oblasti globalizace a nárůstu ekonomického nacionalismu.
Na jedné straně způsobuje globalizace a rozvoj technologie řízení logistiky, že sektor dopravy stanul před novými provozními možnostmi
Všichni operátoři řetězce dodávek vzájemně spolupracují, aby zvýšili dostupnost výrobku a angažovanost zákazníka, což vede k růstu zisků, který má pozitivní vliv na možnosti rozvoje na nových trzích, takových, jako je v případě firmy AsstrA Střední východ a střední Asie.
Na druhé straně obrovská konkurence na globálních trzích nahrává větším hráčům s většími finančními zásobami, kteří mohou monopolizovat místní trhy a způsobit, že se malé a střední dopravní a logistické firmy ocitnou ve složité situaci, a co s tím souvisí, způsobí nárůst antiglobalizačních nálad.
V takovém případě obyčejně vedou veškeré politické ochranné zásahy k regionalizaci na logistických trzích
Vytváření bloků států s podobnými ekonomickými zájmy podporuje rozvoj místních společností v regionu při relativně nízkých investicích do mezinárodního marketingu a lidských zásob. Firmy obsluhující pouze regionální trhy nesou menší riziko než ty, které působí na větších, globálních trzích a řídí se jejich zákony.
Politologové rovněž poukazují na antiglobalizační politiku jako potencionální způsob, jak snížit ekonomickou a sociální nerovnost vyplývající z rozvoje jednotlivých světových oblastí (Západ, nově vznikající trhy, SNS, BRICS). V roce 2017 však v průzkumu Agility Emerging Markets Logistics 69 % osob spojených s logistikou, nezávisle na rozsahu podniku konstatovalo, že je zneklidňuje negativní vliv antiglobalizačních procesů na rozvoj jejich firmy na nově vznikajících trzích.
I přesto má politika ekonomického nacionalismu pouze malé šance, aby zvítězila nad dlouhodobým potenciálem dobře řízených společností využívajících nejnovější technologie, které rozšiřují svou činnost a generují vysoké zisky.
Tým expertů na trh logistiky firmy AsstrA vždy rád diskutuje s klienty o argumentech pro a proti, založených na faktech, pokud jde o rozšíření činnosti na globální trhy s vyšším rizikem. Provozní ředitel AsstrA, Denis Gural, to komentuje následovně: „Chápeme, že zákazníci provozující globální obchodní činnost potřebují komplexní servis na světové úrovni od poskytovatele služby, který se dokáže přizpůsobit měnícím se požadavkům. Právě proto směřujeme k tomu, abychom byli klíčovým hráčem na trhu logistických služeb, nezávisle na výzvách, jakým budeme čelit.”
/aktualita – zdroj: AsstrA Associated Traffic AG, kancelář ČR: Park II K Hajum 2606/2B, 155 00, Praha/