• Byly představeny všechny varianty G kabin a několik nových P kabin
• Speciální zaměření na robustní denní kabiny pro stavební aplikace
• Elektronická parkovací brzda s funkcí autohold a bezpečnostními prvky
• Vysoké sání vzduchu ve dvou konfiguracích, až čtyřnásobně delší provozní doba
• Výfuk s vertikálním vyústěním se dvěma možnými polohami
• Velké a flexibilní blatníky pro různé rozměry a potřeby
• Několik možností pérování, jako například parabolické pérování 2×33 milimetrů
• Nové možnosti kombinace s kotoučovými nebo bubnovými brzdami a EBS
• Řada komponent a rychle dostupných informací pro jednodušší a rychlejší spolupráci s výrobci nástaveb
Scania nyní rozšiřuje nabídku kabin, které jsou k dispozici pro novou generaci nákladních automobilů. Nové R, S a některé G kabiny již byly představeny dříve, nyní se k nim přidají P kabiny.
Většina kabin, které Scania nabízí lze objednat v několik různých délkách a s různou výškou střechy. Kromě toho Scania nyní zavádí prvky a řešení, které jsou specificky spojeny se stavebními aplikacemi, jako například robustní listové pérování, vysoké sání vzduchu a výfuk s vertikálním vyústěním.
Společnost Scania nadále roste a rozšiřuje svou modelovou řadu pro různé aplikace a rychle se blíží do bodu, ve kterém si velká většina zákazníků bude moci objednat cokoli, co potřebují, bez ohledu na typ použití. První G kabina byla představena v květnu; nyní se k ní připojilo několik variant dlouho očekávané řady P, která je dostupná v krátké i dlouhé verzi se třemi různými výškami střechy.
“Nyní je k dispozici opravdu široká nabídka,” říká Anders Lampinen, produktový ředitel stavebních vozidel Scania. “Pohybuje se od denních kabin, jako jsou kabiny P14 nebo G14 s nízkou střechou, až po S20 Highline, což znamená, že většina zákazníků může mít své nové vozidlo přesně přizpůsobené svým potřebám a požadavkům bez ohledu na aplikaci.”
Faktor, který umožňuje společnosti Scania vytvořit tak širokou nabídku, je samozřejmě uznávaný a respektovaný modulární přístup, který Scania v rámci nové generace přivedla téměř k dokonalosti. S použitím omezeného počtu různých komponentů Scania dokáže postavit různé kabiny, které zvenčí i z hlediska jejich využití vypadají velmi odlišně a presto mají většinu dílů společnou.
“Modulární design je přesvědčivým návrhem s velkou hodnotou pro zákazníky,” říká Lampinen. “Nemusíte se spokojit s kompromisy, ale máte přístup k optimalizovaným řešením bez ohrožení nákladů nebo dodávky náhradních dílů. Nezáleží na tom, jestli převážně jezdíte přes den v městských oblastech nebo po vzdálených venkovských silnicích a někdy musíte strávit v autě noc. Každý stavební dopravce může dostat kabinu, která nejlépe vyhovuje jeho potřebám.”
Když Scania vloni představila R a S kabiny, získaly uznání pro své vnější i vnitřní vlastnosti
Exteriér byl oceněn za kombinaci soudobého charisma s designovou DNA společnosti Scania a špičkovou aerodynamikou. Interiér pak zase pro své zaměření na řidiče, pocit kvality a prostoru a schopnost přizpůsobit funkce a řešení, která řidiči na svém pracovišti chtějí.
Řada G (jejíž první varianty byly představeny v květnu) a řada P, které nyní přichází na trh, jsou přirozeně založeny na stejném typu přístupu a řešení, jako větší spací kabiny – ve skutečnosti jsou postaveny z komponentů s totožným původem.
Pro mnoho stavebních dopravců má řada G vše, co potřebuje, aby se stala oblíbenou. Na jednu stranu je k dispozici několik variant, ze kterých si vybrat, na straně druhé se zdá být v dobré rovnováze faktorů, jako je velikost, hmotnost, kapacita nákladu a nástupní schůdky.
“Domníváme se, že CG17N, denní kabina s normální výškou střechy, má vše potřebné pro úspěch ve stavebním sektoru,” říká Lampinen. “Bez zásahu do prostoru, potřebného pro karoserii, nabízí řidiči dostatek místa a objemu. Přidejte k tomu elegantní nástupní schody, perfektní výhled a přehled, jednolůžko pro odpočinek a nové flexibilní možnosti úložných prostor – je zřejmé, proč ji považujeme za potenciálního favorita.”
Kabina G je k dispozici v pěti různých základních konfiguracích od CG14L s nízkou střechou, až po CG20H ve verzi Highline. U normální výšky střechy je vnitřní výška stropu o celých 10 centimetrů vyšší, než dříve. Ve srovnání s odpovídající R kabinou jsou nástupní schody poněkud nižší, ale tunel motoru je o 16 centimetrů výše a, pochopitelně, nenabízí stejný potenciál pro pohyb v kabině.
Řada P – snadná volba
Zatímco řada G je doplněna o další možnosti, řada P je nyní poprvé představena v nové generaci nákladních automobilů společnosti Scania. Je možná ještě o něco univerzálnější, než řada G a v budoucnu nabídne celkem osm možných konfigurací.
V první fázi bude k dispozici šest různých variant kabiny P od CP14L s nízkou střechou – vhodnou zejména jako výchozí bod pro vytvoření prostoru pro vysoce produktivní a pokročilou nástavbu, která přesahuje střechu kabiny – po CP20H pro ty, kteří chtějí pohodlné vnitřní prostory, nižší hmotnost a nižší nástupní schody s kabinou, která je namontována níž ve vztahu k podvozku vozidla (s nevýhodou v podobě vyššího tunelu motoru).
“Samozřejmě, že neexistuje stejná poptávka po všech verzích, ale pro nás ve společnosti Scania je otázkou důvěryhodnosti, abychom dokázali nabídnout správnou variantu pro aplikace a požadavky, které nejsou tak běžné,“ říká Lampinen. “Celá filozofie společnosti Scania, vždy dokázat nabídnout tu nejlepší celkovou provozní ekonomiku díky na míru vytvořeným řešením a aplikacím, je založena na diverzitě a výhodách zákazníků prostřednictvím modulárního systému.”
Řada P v Evropě je převážně určena pro zákazníky, kteří v autě zřídka kdy zůstávají přes noc, ale často nastupují a vystupují. Příkladem je regionální nebo městská distribuční doprava a samozřejmě různé typy stavebních operací. Pohodlné nástupní schody a skutečnost, že jste vice na úrovni s ostatními účastníky provozu, patří mezi zřejmé výhody.
Nová kabina P s nízkou střechou má stejnou výšku střechy, jako kabina P z generace PGR (která samozřejmě zajišťuje kompaktní vnější rozměry, takže je vhodná v prostředí, kde je omezen prostor nad hlavou), zatímco CP17N nebo CP20N nabízí kabinu, která má o 10 centimetrů vice vnitřního prostoru nad hlavou, než předchozí verze. Skutečnost, že všechny kabiny Scania nové generace jsou poněkud delší (např. CP17 než CP16), souvisí s tím, že vnitřní prostory doznaly díky efektivnějšímu uspořádání podélného zvětšení.
Elektronická ruční brzda
Scania nyní také poprvé představila možnost elektronické parkovací brzdy. Její vlastní umístění zůstává stejné, mírně napravo od panelu před řidičem, ale ovládání vice připomíná to, které je k dispozici v moderních osobních automobilech (ačkoli upraveno pro nákladní vůz). Ovládání je citlivé na tlak, což znamená, že je možné ho aplikovat postupně.
Vzhledem k tomu, že parkovací brzda je elektricky řízená, může být také vybavena novými funkcemi. Příkladem je automatická aktivace při nízké rychlosti, když řidič uvolní bezpečnostní pás nebo otevře dveře – inteligentní bezpečnostní funkce, která zajišťuje, aby řidiči nezažili hrůzu v podobě sledování toho, jak se jejich zaparkované auto začíná pohybovat. Jedná se o funkci, kterou požadovali hlavní kupující v oblasti dopravy, zejména v distribučním segmentu.
Funkce „hill holder“ byla také vylepšena
Když je aktivován autohold elektrické parkovací brzdy, neexistuje žádné omezení doby, po kterou bude vozidlo držet. Je zároveň automaticky reaktivována, když auto opět zastaví, například v dopravních zácpách. Pokud vozidlo stojí o něco déle, automaticky přepne z autohold (který používá provozní brzdy, když se zobrazí zelený symbol parkovací brzdy) na parkovací brzdu (která používá parkovací brzdy a zobrazuje červený symbol parkovací brzdy).
Jedním z důležitých aspektů všech typů asistenčních systémů řidiče je, že nesmějí zbytečně obtěžovat. Inženýři společnosti Scania proto věnovali zvláštní pozornost (po pečlivém zkoumání značek osobních automobilů, jako jsou VW a Audi) takovým faktorům, jako je co nejjemnější rozjezd, bez ohledu na to, jestli jsou funkce autohold nebo parkovací brzda uvolněny, když má řidič zařazen převodový stupeň a zapnutý motor a vyžádá si to plynovým pedálem. Pokud je vozidlo zaparkováno s aktivovanou parkovací brzdou, je uvolněna (za předpokladu, že všechna kritéria pro aktivaci jsou splněna, jako např. bezpečnostní pás) a auto automaticky přepne na autohold pro plynulý rozjezd.
Několik kusů ve stavební nabídce
Díky rozsáhlému zavádění komponentů a řešení se zvláštním zaměřením na aplikace v oblasti stavebnictví společnost Scania nyní představuje řadu dalších, dychtivě očekávaných komponentů a řešení. Do určité míry jde samozřejmě o komponenty a konfigurace, které byly součástí nabídky Scania již dříve, ale mnohé z nich jsou zcela nové nebo jsou to ty, které byly dále rozvinuty a zdokonaleny.
Druhá kategorie zahrnuje možnosti, jako je vysoké sání vzduchu (kromě vpředu umístěného standardního sání vzduchu) ve dvou různých provedeních, z nichž jedno je speciálně navrženo pro opravdu náročné aplikace. Vysoká sání vzduchu jsou určena pro jízdu v prašném a náročném prostředí a pomáhají zajistit vysokou provozuschopnost bez ovlivnění spotřeby paliva v důsledku dlouhých přívodů a ucpaných filtrů.
Verze HD má dva vzduchové filtry a dokáže zvládnout téměř 40 kilo prachu předtím, než je vyžadován servis, čímž je ve srovnání s dřívějšími verzemi čtyřnásobně prodloužena provozní doba. K dispozici je také řešení výfuku s vertikálním vyústěním. Novinkou je, že může být za kabinou umístěn ve dvou různých pozicích, což usnadňuje některé práce na karoserii.
U stavebních vozidel je odpružení kabiny zvlášť důležité, a to jak ve vztahu k pohodlí řidiče, tak i při balancování robustnosti. Scania nyní nabízí mechanické čtyřbodové odpružení ve dvou různých verzích. Varianta pro těžký provoz umožňuje větší pohyb kabiny k redukci nárazů během jízdy v opravdu těžkém terénu.
Dalším prvkem, který stavební dopravci oceňují, je možnost přizpůsobení velikosti blatníků, výběru pérování a rozměrů kol. Zvláštní případy jsou ti, kteří například potřebují dostatek prostoru pro neomezené řízení se sněhovými řetězy nebo s opravdu hrubými “single-mounted“ pneumatikami. Scania nyní představuje také nově vyvinuté, plně nastavitelné blatníky na druhou nápravu pro vozidla s dvojitými předními nápravami. Bez ohledu na volbu pneumatik a podvozku lze blatník snadno nastavit na správnou výšku.
Pérování a podvozek
Stavební vozidla jsou velmi závislá na tom, aby podvozek zvládal jízdu v náročném a různorodém terénu. Volba listového nebo vzduchového pérování je ovlivněna řadou parametrů; poměrně běžná je kombinace listového a vzduchového odpružení s předním parabolickým pérováním a zadním vzduchovým pérováním. Scania nyní představuje další možnost, 2×33 pro 9 tunové přední nápravy, progresivní parabolické pérování se dvěma 33 milimetrovými listy.
Výsledkem je vyvážený kompromis mezi pohodlím, terénními předpoklady a dobrými vlastnostmi na stabilní vozovce. Nově vyvinutý stabilizátor pro druhou nápravu také pomáhá držet auto na vozovce, konkrétně vozidla s dvojitými předními nápravami. Přispívá ke stabilitě jak na veřejných komunikacích, tak v terénu (zejména při vysokém těžišti) a obzvlášť při vyklápění v nerovném terénu.
Pokud jde o řešení náprav a podvozků, Scania představuje několik nových prvků, které souvisí zejména s aplikacemi v oblasti stavebních prací. Nová generace například umožňuje kombinaci elektronického brzdového systému (EBS) s bubnovými brzdami na třínápravových vozidlech. Další specifické inovace spočívají v tom, že nyní je možné kombinovat kotoučové brzdy s 26 tunovým podvozkem a RBP735 s redukcí v kolech. Scania také přešla ke spirálovitým převodům v planetových převodovkách pro redukci náboje, což přispívá jak ke snížení hladiny hluku, tak ke zvýšení životnosti.
Z pohledu nástavbáře
V průběhu let Scania vynaložila velké úsilí, aby dokázala zjednodušit a usnadnit přizpůsobování vozů pro zákazníky i nástavbáře, což je investice, která opravdu přináší ovoce. Mezi příklady novinek v nové generaci nákladních automobilů patří například horní řadu otvorů na rámu, které mohou nástavbáři volně využívat, zadní tlumiče nárazů a dvojité přední nápravy, které nevyčnívají přes rám a elektricky řízená vlečená náprava, představená na podzim 2016, zajistila, že již není nutné mít žádné objemné a přečnívající hydraulické trubky. Scania nyní připravila také vedení a vývody pro elektriku i vzduch, což usnadňuje práci nástavbářům a improvizovaná řešení jsou tak zbytečná.
“Uznání se nám dostává každý den,” říká Torben Johansson, ředitel Bodybuilding Centre společnosti v Södertälje. “Nástavbáři jsou si vědomi toho, že máme vysoké ambice a myslíme to vážně, když říkáme, že jsme tady, abychom je podpořili. Stejně jako to děláme se samotnými automobily, usilujeme o založení partnerství. Když si rozumíme, je to okamžitě patrné na výrazně zkrácených dobách produkčního procesu, zvýšené produktivitě a na klidnějším spánku všech zúčastněných.”
Kromě vývoje a usnadňování konstruktérských prací na samotných vozidlech se Scania zaměřuje také na informace a školení. Takovými příklady jsou např. nově vytvořená webová stránka s užitečnými informacemi a nákresy a různé praktické nebo online tréninkové kurzy pro výrobce nástaveb.
/Tisková zpráva, Viktor Tamayo, PR and Communication Coordinator. *Scania Czech Republic s.r.o. je dceřinou společností švédské firmy ‘Scania CV AB’. /