Úspěchy nové liazky s týmem KM Racing ve španělské Baja Aragon

KM Racing - Liaz 2016

 

Na začátku úspěšného letošního tažení Španělskem bylo velké pracovní nasazení mechaniků týmu KM Racing, který v polovině července oznámil dokončení nového kamionu Liaz. Pro křest ohněm na závodním okruhu španělské Baja Aragon, byl kromě nového jména „Franta“ vybaven oproti předchozí liazce i mnoha vylepšeními. Jedním z impulsů, ze kterého změny vzešly, byly zkušenosti z předchozího Rallye Dakar. Nový vůz, se kterým bude Martin Macík Jr., František Tomášek a Michal Mrkva v letošní sezóně vířit prach na závodních okruzích, získal nový netradiční temný desing. Ten se ale bude před Rallye Dakar 2017 proměňovat a fanoušci tak mohou se zvědavostí očekávat, jak se vybarví.

 

Nový tvar, lepší tlumení i posezení a audio systém

Na novém závodním kamionu pracovali mechanici týmu pod vedením Michala Mrkvy do poslední chvíle a výsledek stojí za to. Franta má oproti předchozímu modelu podstatně upravený tvar. Důvodem ke změně byla potřeba účelnějšího rozložení váhy celého vozu, která by měla přinést nové možnosti ve zrychlení jízdy, hlavně v techničtějších pasážích.

V kamionu budou zároveň otestovány nové tlumiče. Na ty jsou v náročném terénu dakarských závodů kladeny vysoké nároky. Jejich výrobce FRT na novém kamionu testuje čerstvou novinku.Všichni jsou zvědaví, jak se osvědčí. „I kabinu jsme si dělali hodně účelně a na míru, už žádný koberec, ale pěkně na hulváta – jen samé železo. Mám také kompletně nový posed, teď ve Frantovi sedím jako v osobáku. Těším se, jak se výsledný efekt projeví v závodu, myslím, že úprava přinese velkou změnu k lepšímu,“ popisoval před závodem ve Španělsku Martin Macík, pilot týmu KM Racing. A doplnil: „Auto je teď hodně hlasité, dokonce tak, že budeme muset jezdit se sluchátky, zvuk bude rezonovat do kabiny. To mi nahrálo, protože si chci do kabiny přidat ještě audio systém, abychom se při hudbě mohli do jednotlivých etap pořádně namotivovat.“

KM Racing - Liaz - 2016 KM Racing - Liaz - 2016 - kabina se jmény KM Racing - Macík na Baja Aragon 2016 KM Racing - Macík na Baja Aragon 2016
Franta je temný, před Dakarem se vybarví

Tým si u nového vozu pohrál také s designem, který pro něj připravili profesionálové z Rallye Design. „Teď je auto hodně temné a před Dakarem se vybarví. Jak? To si necháme jako překvapení. Baví nás experimentovat se vzhledem auta a věříme, že to bude zpestření i pro naše fanoušky. Rozhodně se nebojíme, že by nás na trati závodů přehlédli,“ komentuje nový vzhled kamionu šéf týmu Martin Macík.

Na Frantu čeká Baja Aragon i africká poušť

Příprava nového kamionu směřovala k červencovému dokončení, protože Franta měl být poprvé otestován ve španělské Baja Aragon. „Dlouho jsme teď nezávodili a hodně nám to chybí. Takže se na španělský závod s novým autem neuvěřitelně těšíme. Cestu si navíc zpestříme koupačkou ve Francii,“ prozradil před závodem Martin. Právě na Baja Aragon posádka v loňském roce vybojovala bronz. A to navzdory problémům s brzdami a řádění zlodějů, kteří tým připravili o část výbavy. Letos Martin Macík vyrážel obhajovat loňský úspěch s novým vozem i zkušenostmi. Ve Španělsku, bohužel, chyběl motorkář týmu Lukáš Kvapil. Ten je v rekonvalescenci po nedávné havárii. Po startu v Baja Aragon čeká na Martina a jeho posádku v srpnu ještě HunGarian Baja a, Baja Poland. V září pak testování v marocké poušti, kterého se mohou zúčastnit také fanoušci.

Macíkův španělský test byl úspěšný

Posádka KM Racing v nové liazce na Baja Aragon hlavně testovala nový kamión (Baja Aragon 22. – 24. července 2016; jela se v jižní části španělského Aragonu. Startovalo se v malebném městečku Teruel. Po pátečním prologu následovaly dvě sobotní a jedna nedělní etapa.) „Všichni jsme s napětím očekávali, jak se osvědčí Franta, nový kamion Liaz, který zažil ve Španělsku svou premiéru,“ říká Martin Macík, který nakonec dosáhl na celkové čtvrté místo. Auto fungovalo, až na sobotní zaváhání s prasklou trubicí sání, perfektně. „Jede neuvěřitelně, celý realizační tým z toho je překvapený a pro mě osobně to je velká motivace. Musím na sobě dále pracovat a zlepšovat se,“ dodává Macík. Španělská rally je svým charakterem té dakarské velmi podobná. „Je velmi prašná a jezdí se ve vysokých rychlostech. Maximální kombinace prachu, tepla, skal a šotoliny. Proto je to vhodný test na nadcházející Dakar,“ zmiňuje Martin Macík.

BAJA ARAGON 2016 / KATEGORIE KAMIONŮ (pořadí)
Pozice Posádka Číslo Tým Národnost Čas
1 Kolomý/Kilián/Kilián 403 Tatra Buggyra Racing CZE 6:57:45
2 Prokop/Tománek/Stross 402 Tatra Buggyra Racing CZE 7:07:12
3 Aguirregaviria/Macia/Planes 406 Mc Igualada ESP 7:21:27
4 Macík/Tomášek/Mrkva 401 KM Racing CZE 7:49:28
5 Celma/Comallonga/Casali 408 Jordi Celma ESP 8:30:06
6 Jacoste/Piera/Cruz 405 Javier Jacoste ESP 9:25:45

„Přijeli jsme se zkušeností z loňska, takže jsme tušili, že nás čekají rychlé úseky a jízda po kamení, polních cestách, v suchu, horku a prachu. Právě šutry se tady ve Španělsku musí dobře hlídat, protože je důležité vyhnout se defektu,“ říká navigátor František Tomášek. První etapu a nakonec i celý závod ale rozhodla prasklá trubice sání. „Museli jsme okamžitě zastavit, nouzově opravit a bohužel odjet do bivaku. V závodě jsme mohli pokračovat, ale s penalizací 1,5 hodiny,“ popisuje průběh soboty mechanik Michal Mrkva.

KM Racing - Baja Aragon 2016 KM Racing - Baja Aragon 2016 KM Racing - Baja Aragon 2016 KM Racing - Baja Aragon 2016 KM Racing - Baja Aragon 2016 KM Racing - Baja Aragon 2016 KM Racing - Baja Aragon 2016

Posádka KM Racing ve složení Martin Macík, František Tomášek a Michal Mrkva se rozhodla i přesto zabojovat a dosáhnout co nejlepšího umístění. Zároveň otestovat nový vůz v náročných španělských podmínkách. „Prodírali jsme se z posledního místa a celou dobu jeli jen v prachu. Každé předjíždění byl speciální manévr, ale postupně jsme se dostali dopředu. Kromě sobotní první etapy, jsme vždy dojeli na druhém místě a potvrdili skvělý technický stav a připravenost,“ říká Martin Macík.

KM Racing - Baja Aragon 2016 KM Racing - Baja Aragon 2016 KM Racing - Baja Aragon 2016 KM Racing - Baja Aragon 2016 KM Racing - Baja Aragon 2016 KM Racing - Baja Aragon 2016

Maďarskou rally chce jet po španělské anabázi Martin Macík naplno. To podle něj znamená nasazení 90 – 100 procent. „Nyní se budeme soustředit již pouze na odstranění dětských nemocí. Celkově jsme s vyladěním nového Franty spojeni,“ prozrazuje motivovaný Martin Macík.

V srpnu čekají na tým KM Racing další závody, HunGarian Baja a Baja Poland. Na září je pak v plánu velké testování Franty i Martina v marocké poušti, kde jsou podmínky srovnatelné s pouštními úseky Rallye Dakar. Do Maroka s týmem tradičně vyrážejí také fanoušci, kteří si chtějí na vlastní kůži vyzkoušet trénink na Rallye Dakar.

/Zdroj: Tiskové zprávy & fotografie, KM Racing s.r.o., IČO: 27630277, Církvičská 290, Sedlčany, www.kmracing.cz. Mediální zastoupení KNOWWCOM, Dienzenhoferovy sady 1, 150 00 Praha 5 – Smíchov/