• Evropská prezentační túra HOME SPEED HOME zavítala do České republiky
• MAN Truck & Center Postřižín se stal dějištěm představení vozidel MAN modelového roku 2018
• Technické a konstrukční novinky činí vozidla MAN všech obchodních řad zákaznicky ještě vstřícnější
Prezentační jízda Evropou nových vozidel MAN s názvem HOME SPEED HOME zavítala do České republiky.
Své zázemí rozložila v areálu čtvrtého vlastního obchodního a servisního centra MAN Truck and Bus v Postřižíně u Prahy.
Jedenáct vozidel MAN obchodních řad TGL, TGM, TGS a TGX modelového roku 2018 připravených dokázat pozvaným zákazníkům, obchodním partnerům a zástupcům sdělovacích médií, že opět stoupla jejich úroveň komfortu jízdy, bezpečnosti a zákaznické vstřícnosti bylo doplněno mobilním prezentačním zázemím. Všech jedenáct vozidel bylo k dispozici příchozím ke krátkým testovacím jízdám.
Společně s instruktory služby MAN ProfiDrive mohli vyrazit na silnice několika různých formátů, dálnicí počínaje a stáními či okresními silnicemi konče, aby si ověřili jízdní a pocitové možnosti nabízených vozidel přímo v praxi. Zázemí celé akce tvořilo seskupení prezentačních stanů a návěsu společnosti MAN v němž byly k dispozici informace o technických a konstrukčních novinkách vozidel MAN modelového roku 2018.
Odborníci a specialisté byli k dispozici pozvaným účastníkům prezentační akce, aby zodpověděli každý dotaz týkající se jak představované techniky, tak z celé řady oborů zahrnující možnosti financování pořízení vozidel MAN, jejich servis nebo poprodejní služby.
Prezentace novinek byla rozčleněna do tří, časově stejných bloků. Každý z nich zahájil jednatel a generální ředitel společnosti MAN Truck & Bus Czech Republic, s.r.o. pan Reinhard Faderl společně s obchodním ředitelem panem Tomášem Bretfeldem.
MAN D08 „SCRonly“
Nejvýznamnější, doslova světovou novinkou, t pohledu zákazníků a provozovatelů nákladních a užitkových vozidel MAN jsou motory MAN D08 „SCRonly“ určené pro pohon vozidel obchodních řad TGL a TGM. Čtyřválcové (MAN D0834) a šestiválcové (MAN D0936) motory emisní specifikace Euro VIc jsou v rámci čištění výfukových plynů nově osazeny pouze systémem Selektivní katalytické redukce známé pod zkratkou SCR.
Tím, že nebyl pro novou generaci motorů použit systém recirkulace výfukových plynů bylo dosaženo několika zcela zásadních vylepšení, která ocení především řidiči, ale s nimi samozřejmě také provozovatelé a majitelé vozidel.
Za prvé došlo k podstatnému zvýšení jízdního komfortu vozidel a to díky přímému průchodu kabinou u všech vozů se čtyřválcovými motory a kabinou typu „C“, včetně modelu s nejvýkonnějším motorem 162 kW/220 k. Bylo významně zjednodušeno čištění výfukových plynů. Za druhé odpadl celý systém EGR se svým chladičem. Došlo k úpravě systému SCR, který nyní nepotřebuje k dávkování AdBlue tlakový vzduch. Větrák motoru dostal novou regulaci. Místo kovové vany motoru je nyní osazena vana kompozitová, došlo na optimalizaci olejové jednotky s termostatem a byly vypěněny kabelové svazky motoru.
Nový systém jednostupňového přeplňování motoru umožňuje optimální rozvoj výkonu, díky tomuto opatření se bylo možno zříci systému HCI (tzv. hydrokarbonizace). Při otáčkách motoru na 1600 min-1 je dosaženo dokonce vyšší míry přeplňování ne bylo u tzv. dvouturbového systému.
Optimalizací svěrného výfukového potrubí a hlavy válců
– je zajištěna vyšší úroveň plnění jednotlivých válců. To vše má dopad na spotřebu motorové nafty, která je samozřejmě nižší. Tím výrobce rozšířil potenciál jejich využití a zároveň se zjednodušuje údržba a posiluje celková spolehlivost. Inženýrům ve vývoji se také podařilo snížit spotřebu paliva o dalších 5,5 %. Vozidla TGL a TGM poskytnou zvýšený komfort a hospodárnost jízdy i díky novým funkcím převodovky MAN TipMatic. Pracoviště řidiče je dále zdokonalené a nové ovládací prvky usnadňují ovládání vozidla.
Nové čtyřválcové a šestiválcové motory MAN D08 „SCRonly“ jsou k dispozici v šesti (3+3) naladěních maximálního výkonu, od 118 kW/160 k/600 N.m do 235 kW/320 k/1250 N.m. Díky popsaným konstrukčním opatřením jsou motory nyní lehčí, mají méně komponentů a jsou servisně přívětivější.
Novinky u vozidel MAN TGS a TGX
U vozidel obchodních řad TGS a TGX jsou k dispozici rovněž generačně nové velké motory emisní specifikace Euro VIc, které nyní poskytují celou škálu potřebných maximálních výkonů včetně velmi zajímavé úrovně 368 kW/500 k. V případě největšího šestiválce se zdvihovým objemem patnáct litrů je to potom vynikající maximální výkon až 470 kW/640 k. Motor MAN D38 s tímto výkonem byl původně určen pouze pro vozidla nadrozměrné přepravy, dnes je k dispozici také ve standardních silničních tahačích, ze kterých v kombinaci s vysoce vyspělými elektronickými asistenčními systémy a novými elektronickými funkcemi automatizované převodovky činí jasné favority efektivity nákladního automobilového provozu.
Interiéry jednotlivých modelů kabin vozidel řady TGX a TGS doznaly změn, které posunují komfort jízdy a práce ve vozidle na další, vyšší úroveň. Kabiny modelových verzích L, LX, XL, XLX a XXL, určených zejména pro vozidla MAN obchodních řad TGX a TGS, jsou vylepšeny v interiéru. Mezi změny patří nové prvky osvětlení, nové úložné prostory a také nová lednice, která se dá celá zasunout pod lůžko. Všechny důležité funkce související s komfortem může řidič využívat přes nový koncept ovládání. V kabinách vozidel obchodní řady TGX má posádka zaručen klidný spánek díky akustickému balíku, který komplexní zvukovou izolací snižuje hladinu hluku v interiéru.
Nové možnosti elektroniky
MAN vybavil svůj adaptivní tempomat funkcí „Stop and Go“, která pomůže redukovat únavu řidiče na ucpaných silnicích a v kolonách. Funkce automaticky nejenže udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozu (i při nízkých rychlostech), ale v případě potřeby zpomaluje až do úplného zastavení a vždy, když se kolona pohne, systém “Stop and Go” vozidlo opět automaticky rozjede. Řidič se tak může uvolnit a jezdit bez stresu i v pomalém provozu.
Každý nový truck MAN v Evropě je od srpna letošního roku vybaven jednotkou RIO Box. To umožňuje zákazníkům zjednodušit průběh logistických procesů s jejich vozidly. Jednotka funguje jako technické rozhraní pro přístup k nové digitální službě RIO, kterou poskytuje společnost Volkswagen Truck & Bus. Značka ‘MAN’ tak klade první stavební kámen infrastruktury, jejímž prostřednictvím bude v budoucnu možné službami propojit celý dopravní a logistický sektor.
Cloudové technologické řešení služby RIO zákazníkům brzy umožní přistupovat ke kvantu dat o jejich vozovém parku a využívat množství různých služeb v dopravním a logistickém sektoru.
/Tisková zpráva, *MAN Truck & Bus Czech Republic s.r.o., http://www.truck.man.eu/