iHub umožní efektivní správu vozového parku, na vývoji se podílí také DB Schenker

iHub umožní efektivní správu vozového parku, na vývoji se podílí také DB Schenker / Foto zdroj: DB Schenker

logo DB SCHENKER

 

 

DB Schenker společně se svými partnery v Berlíně spustil projekt, který zkoumá potenciál a přednosti využívání elektrických vozidel v rámci vozového parku logistických firem.

 

Přestože se dnes v logistických centrech běžně využívají elektrické vysokozdvižné a paletové vozíky, přepravu na delší vzdálenosti zatím většina přepravců elektrickými vozidly nezajišťuje.

Projekt iHub používá inteligentní systém, který vyhodnocuje, kdy je efektivní použít vozidlo poháněné naftou a kdy elektřinou. Pro tento účel spolupracuje DB Schenker se společností FRAMO, saským výrobcem elektrických kamionů, výrobcem softwaru PTV z Karlsruhe, Fraunhoferovým institutem pro dopravní a infrastrukturní systémy IVI z Drážďan a Institutem pro post-fosilní logistiku z Münsteru. Financování poskytuje Spolkové ministerstvo hospodářství a energetiky.

Elektromobilita představuje zvláštní logistickou výzvu zejména pro sběrné zásilky, protože ty potřebují rychlé, přesné a spolehlivé dodání. Vozy na elektřinu se musí pravidelně dobíjet, a proto jsou v porovnání s dieselovými kamiony v nevýhodě. Všichni poskytovatelé logistických služeb, kteří je chtějí do svého vozového parku zahrnout, potřebují inteligentní řídící systém umožňující dynamické plánování cest. Ten přidělí přepravní příkaz elektromobilu pouze tehdy, pokud dokáže vozidlo fungovat stejně spolehlivě jako jeho dieselový protějšek. Tento typ řízení vozového parku bude mít na starosti vyvíjený systém iHub. Přestože kurýři a doručovatelské firmy již malé elektrické dodávky využívají, jejich zkušenosti nemohou být převedeny do kontextu celé logistické praxe.

S ohledem na to, že vozidla na elektřinu mají omezený dojezd, vybral DB Schenker pro testovací provoz iHubu svou pobočku v Berlíně, která je blízko centra města. V rámci projektu využije tři elektrické kamiony s celkovou přípustnou hmotností až 18 tun. Na jejich jízdu bude dohlížet speciální software, který vypočítá tu nejefektivnější trasu a předejde zbytečným dobíjením. Pro maximálně efektivní využití samotné baterie budou její provozní data sledována on-line a jejich vyhodnocení pak umožní doporučit další konkrétní postupy.

/Tisková zpráva, foto zdroj: SCHENKER spol. s r. o., https://www.dbschenker.cz/