Od příštího roku může stát pokračovat ve výběru mýta na dálnicích a silnicích I. třídy. Zároveň bude možné vypsat otevřené výběrové řízení, které určí technologii pro výběr mýtného pro další období. Vyplývá to z uzavřených dodatků smluv mezi Ministerstvem dopravy a konsorciem společností pod vedením firmy Kapsch. Kontrakt na maximálně tři roky má hodnotu nejvýše 5,269 miliardy korun a zohledňuje 28procentní slevu ve výši 1,54 miliardy korun za provoz systému.
„Koaliční vládě se dneškem podařilo rozvázat státu ruce pro další roky, aby mohl být vypsán otevřený tendr pro mýtný systém na další období. Zabránili jsme tím výpadku mýta ve výši deseti miliard korun ročně, které putují na opravy silnic. Napravili jsme také nedostatky původní smlouvy, která nepočítala se svým koncem a s předáním systému jinému provozovateli. Ještě tato vláda tak bude moct vypsat tendr na technologicky neutrální mýtný systém,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Vláda v březnu uložila ministru dopravy zajistit provoz stávajícího systému elektronického mýta po roce 2016 na dobu maximálně tří let, usilovat o úspory, dojednat se stávajícím dodavatelem možnost provozování systému jiným subjektem a zároveň zahájit přípravu technologicky neutrálního zadávacího řízení na provoz mýtného systému.
Kontrakt s firmou Kapsch počítá s plánem přechodu ze stávajícího na budoucí systém, který vzejde z transparentní soutěže. Zrušen byl také dodatek původní smlouvy z let 2006 a 2007 ke stavbě mýtných bran po roce 2017. Kapsch se zároveň zavázal implementovat Evropskou službu elektronického mýta.
„Důvodem pro nynější smlouvu s Kapschem a pokračováním současného systému na nejvýše tři roky není to, že ministerstvo dopravy nestihlo vypsat soutěž, ale to, že ji vůbec nebylo možné vypsat. Stát neměl k systému klíč, ten nyní získává,“ vysvětluje ministr Ťok.
/Tisková zpráva 29.8.2016, Ministerstvo dopravy ČR, www.mdcr.cz/