Řidiči sundali nohu z plynu v měřeném úseku modernizované D1, přestupek udělalo jen tři procenta řidičů

Řidiči sundali nohu z plynu v měřeném úseku modernizované D1 (foto © 2016 GALLARD TRANSPORT s.r.o.)

 

Záměr Ministerstva dopravy na zklidnění dopravy v modernizovaném úseku D1 u Brna se podle prvního vyhodnocení dat z detekčních kamer daří naplnit. Podle analýzy měření v úseku Ostrovačice – Kývalka spáchali přestupek jízdy nepřiměřenou rychlostí pouze tři řidiči ze sta projíždějících automobilů ve směru do Brna nebo do Prahy. Pozitivně hodnotí dopravně bezpečnostní akci i policie. Podle ní klesl v daném úseku počet nehod zhruba o třetinu.

„Nehody v uzavírkách nebo v jejich blízkosti jsou častým důvodem dopravních komplikací na nejvytíženější české dálnici. Dodržování rychlosti ve zúženích je důležité pro větší bezpečnost řidičů, plynulejší provoz na D1 a menší riziko nehod.“ Tak hodnotí první měsíce fungování úsekového měření rychlosti ministr dopravy Dan Ťok.

Podle podnětu policie spáchalo přestupek v období od 1. června do 15. srpna 80 tisíc řidičů. To odpovídá 2,9 procentu řidičů projíždějící modernizovaným úsekem na 178. – 182. kilometru dálnice D1. Podle policie v období s instalovaným úsekovým měřením klesl počet dopravních nehod. K těm docházelo v důsledku nezvládnutí řízení ve zúžených místech. Například při nárazu do dočasných svodidel apod. Zklidnění dopravy v měřeném úseku přispělo k tomu, že řidiči riskantní manévry omezili.

„Drtivá většina řidičů reaguje na upozornění o měřeném úseku snížením rychlosti na dovolený limit. Ubylo řidičů, kteří výrazně překračují v měřeném úseku rychlost. I těch, kteří si vynucují uvolnění levého jízdního pruhu pro rychlejší průjezd,“ dodává ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Zatímco v období před úsekovým měřením rychlosti se stalo v obou směrech od března do května dohromady 34 nehod, po zavedení měření rychlosti bylo ve sledovaném období 22 nehod, což je o třetinu méně.

Podněty policie pro podezření ze spáchání přestupku vyřizují příslušné obce s rozšířenou působností. Ve směru na Prahu jde o obec Rosice, ve směru na Brno o obec Šlapanice. Obě města vyřizují přestupky postupně. Podle prvních odhadů pokutu za rychlejší jízdu platí až 80 procent lidí, kteří dostanou výzvu k vyřešení přestupku určenou provozovateli vozidla.

Vybrané prostředky z úsekového měření obě města investují zpět do bezpečnosti silničního provozu. V plánu mají úpravu přechodů pro chodce a jejich doplnění o bezpečnostní prvky. Dobudování chodníků v lokalitě se zvýšeným pohybem dětí nebo stavbu dopravního hřiště.

Úsekové měření rychlosti na dálnici D1 v úseku Ostrovačice – Kývalka potrvá až do listopadu. Pak bude čtyřkilometrová modernizovaná část dálnice zprovozněna. V příštím roce bude probíhat úsekové měření rychlosti v dalších vybraných úsecích modernizace. Přesné umístění kamer bude záviset na postupu stavebních pracích a výsledcích veřejné soutěže na dodavatele kamer, kterou organizuje Ředitelství silnic a dálnic.

/Tisková zpráva, 2.9. 2016, Ministerstvo dopravy ČR, www.mdcr.cz/