- Zcela novou řadu kabin, které se uvnitř i vně hrdě hlásí ke značce Scania.
- První se představí modely S a R; kabina řady S přináší maximální komfort díky rovné podlaze.
- Silnější a bezpečnější s lepšími aerodynamickými vlastnostmi.
- Díky modulární konstrukci se kabiny Scania snadněji opravují v případě nehody.
- Posunutá přední náprava a nižší těžiště zaručují vyšší bezpečnost a více jízdního komfortu.
- První nákladní vozidlo na světě vybaveno bočními hlavovými airbagy na ochranu při převrácení.
V rámci představení nové řady nákladních vozidel, se společnost Scania rozhodla kompletně přepracovat celou svou nabídku kabin. První bude představena série R, jakož i zcela nová řada S. Sérií S představuje Scania nový vrcholový model mezi svými spacími kabinami s rovnou podlahou, který je určen pro nejnáročnější zákazníky. Kabiny byly do posledního detailu navrženy tak, aby splňovaly požadavky současných i budoucích zákazníků a také požadavky legislativy. Nabídku produktů a služeb společnosti Scania tak doplňují o celou řadu nových možností. Zcela nová generace modulárních kabin, vyrobená v nově postavené továrně ve švédském městě Oskarshamn, odráží jedinečnou identitu a design značky Scania.
Novou generaci kabin značky Scania navrhli, vyvinuli a vyrobili interní designéři společnosti Scania. Vzhled kabin okamžitě napovídá, že jde o produkt značky Scania, s tím rozdílem, že nyní působí ještě čistším dojmem a vyzařuje z něj příslib budoucnosti, autorita a charakter typický jen pro opravdu prvotřídní nákladní vozidla. Základní design kabin vyvinula Scania v úzké spolupráci se sesterskou společností Porsche Engineering. Nová řada kabin Scania nemá se současnou řadou kabin společné absolutně žádné díly. Všechny pozitivní vlastnosti kabin typické pro značku Scania se však podařilo zachovat, ba dokonce ještě zdokonalit.
Čtyři hlavní oblasti zájmu
Vývoj nové generace se zaměřoval na několik obecných oblastí: prostředí řidiče, spotřebu paliva, optimální využití vnitřního prostoru, bezpečnost a maximální spolehlivost. Těmito požadavky se řídily i práce na vývoji kabiny, což lze rozeznat jak v detailech, tak na celkovém designu.
Když se na trh dostanou všechny varianty, celkově bude v rámci modulárního systému Scania k dispozici nejméně 24 různých základních modelů kabin. Díky tomu bude Scania schopna nabídnout zákazníkům to správné řešení šité na míru pro konkrétní oblast využití, bez ohledu na to, zda kladou důraz na vnitřní prostor, spotřebu paliva, což nejvyšší komfort nebo maximální kapacitu nákladového prostoru.
Na konstrukci kabin se použila ocel s vysokou pevností. Různé konstrukční prvky byly tvarované lisováním nebo válcováním. Následně byly spojeny různými technikami svařování, laserového pájení nebo technologicky vyspělými metodami lepení. Tím se podařilo vytvořit obzvlášť odolnou samonosnou konstrukci.
„Vývoj nových kabin pro nákladní vozidla v segmentu prémiových vozů pro těžký provoz je velmi složitý proces,“ řekl Göran Hammarberg, ředitel vývoje kabin ve společnosti Scania. „Výhled, komfort, právní požadavky, ergonomie, lehká opravitelnost, nízká hmotnost a vysoká bezpečnost jsou jen některé z množství oblastí, které je třeba zvládnout bez viditelných kompromisů. Bez ohledu na způsob využití vozidla. S tím, co se nám podařilo dosáhnout, jsme mimořádně spokojeni. A jsme přesvědčeni, že tato nákladní vozidla budou udávat nový trend v odvětví. „
Forma a funkce jdou ruku v ruce
„Vynaložili jsme obrovské úsilí k tomu, abychom identifikovali, vyjádřili a designově vylepšili kvality, které ztělesňuje značka Scania,“ řekl Kristofer Hansén. Hlavní designér společnosti Scania, který stojí i za vizuálním designem nové řady nákladních vozidel. „Naším cílem je vytvořit velmi atraktivní produkt, který odhalí skutečnou podstatu značky Scania. A zároveň bude pečlivě navržen až do nejmenšího detailu, aby mohl ideálně plnit svou roli.“
Co se týče exteriéru, hlavní prioritou pro společnost Scania byly aspekty týkající se aerodynamiky a tedy i spotřeby paliva. Každý povrch vpředu i po stranách, či dokonce pod vozem, byl upraven do optimální podoby tak, aby se aerodynamický odpor vozu snížil na minimum. Dokonce i dílce jako stěrače, zpětná zrcátka a různá světla byly v této souvislosti podrobeny designovým změnám. Konkrétním příkladem je to, že sluneční clona, která je standardním prvkem v celém odvětví, nebyla zařazena do základní výbavy. I takové prvky, jako vzduchové deflektory a boční prahové lišty byly důkladně zakomponovány do celkového designu a dostalo se jim stejné pozornosti i v rámci fáze vývoje.
„V našem boji proti ,zlodějům‘ paliva je právě aerodynamika mimořádně důležitá,“ řekl Göran Hammarberg, ředitel vývoje kabin ve společnosti Scania. „Ve srovnání s našimi modely současné generace, které už i tak stojí na čele tohoto odvětví, se nám podařilo snížit odpor vzduchu o přibližně 2 %. To se ihned odrazilo na spotřebě paliva a přineslo obecné snížení o 2 %. Z hlediska životnosti nákladního vozidla pro dálkovou dopravu a mimořádně vysokého počtu kilometrů, které tento typ vozidla najezdí, bude mít tato skutečnost obrovský vliv na zisk i životní prostředí.“
„Je to otázka zdánlivě drobných, ale z dlouhodobého hlediska zásadních detailů a prvků,“ zdůraznil Kristofer Hansén, hlavní designér společnosti Scania. „Všechny mezery a odchylky jsme zmenšili na minimum. Skvělé aerodynamické vlastnosti také pomáhají snížit úroveň hluku uvnitř i vně vozidla, spolu s řadou dalších opatření zaměřených na pohlcování hluku a vibrací, jako jsou koberce a rozpínavé tlumící materiály v různých dutinách vozidla.“
Důležitým aspektem designu nákladních vozidel je prezentovat vlastnosti vozu a zároveň dát jasně najevo, že jde o profesionální pracovní nástroj. „Každá linie či křivka má za úkol vyjádřit a podle možnosti i zdůraznit vlastnosti vozu. Jeho odolnost a hrdé tradice, které jsou nedílnou součástí vozidel Scania,“ vyzdvihl Kristofer Hansén. „Systematicky jsme poskládali všechny součásti do jednoho celku, ze kterého vyzařuje harmonie a dynamika. A to přesto, že se jedná o robustní pracovní nástroj, kde všechny jednotlivé prvky jsou částí pokročilého modulárního systému.“
Maximálně prostorná kabina série S
Ať už si zákazník vybere jakoukoli kabinu, získá ještě více vnitřního prostoru než dosud. Částečně je to zásluhou efektivnějšího uspořádání. Ale také skutečnosti, že interiér kabiny je nyní o 5 cm delší. Zároveň k tomu přispívá i obecně vyšší výška střechy v rámci nové generace.
„Naše nová standardní střecha je o 10 cm vyšší než současná standardní střecha,“ řekl Kristofer Hansén, hlavní designér společnosti Scania. „A dokonce i modely s vyšší střechou -jsou o něco prostornější než dříve. Hovoříme zde o výškovém rozdílu 16 cm, který ocení především všichni ti, kteří ve svém vozidle pracují i bydlí.“
Na vrcholu nabídky samozřejmě stojí nová kabina řady S. Ta je díky své zcela rovné podlaze a obrovskému vnitřnímu prostoru přirozenou volbou pro zákazníky s nejvyššími nároky na životní komfort, prestiž a praktickou využitelnost.
„Jsme svědky toho, jak se neustále mění úhel pohledu a požadavky zákazníků stále narůstají,“ řekl Göran Hammarberg, ředitel vývoje kabin ve společnosti Scania. „Nelze popřít, že naše nová kabina řady S překonává vše, co jsme dosud vytvořili, a to z hlediska komfortu, úložných řešení, prostornosti, ergonomie i viditelnosti. Uživatelsky příjemně řešený ergonomický vstup se čtyřmi schůdky vede do kabiny, kterou si podle nás zamilují všichni řidiči, kteří budou mít možnost si ji vyzkoušet.“
Podstatná vylepšení z hlediska viditelnosti
Ve všech nových kabinách se ve srovnání se současnou generací posunula základní poloha řidiče o 65 mm blíže k čelnímu sklu. O 20 mm směrem k vnější straně. Důvodů pro tuto změnu bylo hned několik. Ty nejdůležitější jsou však spojeny s vylepšením polohy řidiče. A to z hlediska bezpečnosti, výhledu a vnitřního uspořádání prostoru (především co se týče umístění lůžek a rozsahu nastavování sedadel).
Nové kabiny nabízejí výrazně lepší výhled. Přispívají k němu větší prosklené plochy a snížená přístrojová deska. Ale i užší panely dveří a optimalizované přední sloupky. Zásadní roli v tomto ohledu samozřejmě hrají zpětná zrcátka. Standardní design přináší zcela nový model zaměřený na aerodynamiku a optimální úroveň výhledu (přičemž stejně důležitý je výhled přes zpětná zrcátka, tak mimo ně). Zrcadla kabin R a S disponují širokoúhlým zobrazením, elektrickým ovládáním a vytápěním, jakož i účinným tlumením vibrací.
Novým designem a tvary se může pochlubit i přední část vozu a zpětná zrcátka. Tím se docílilo širšího zorného pole a lepších aerodynamických vlastností. Za příplatek je dostupné také elektrické ovládání a možnost nalakování krytů všech zrcátek. Kabiny disponují přípravou pro montáž kamer. Ty jsou dostupné jako volitelný doplněk nebo alternativa některých zrcadel.
„Dobrý výhled je zásadně důležitý z hlediska kvalitního zážitku z jízdy i z hlediska bezpečnosti. K dosažení tohoto cíle přispívá kombinace několika různých parametrů,“ zdůraznil Kristofer Hansén, hlavní designér společnosti Scania. „Do maximální možné míry jsme využili všechny naše společné znalosti z oblasti ergonomie, designu a rozhraní mezi člověkem a vozidlem. Některé z výsledných změn udeří do očí hned. Jiné nejsou na první pohled až tak evidentní. Dobrým příkladem těch méně nápadných zlepšení je nový systém stěračů. Ty se vyznačují širším obloukem a dokáží si lépe poradit se sněhem a ledem. Zmínit můžeme i ostřikovač čelního skla, který je nyní o 20 % účinnější „
Zaostřeno na zážitek z jízdy
Scania vždy kladla velký důraz na zážitek z jízdy. Výjimkou v tomto směru samozřejmě není ani nová série nákladních vozidel.
„Jako řidič mohu potvrdit, že nižší těžiště je evidentní,“ uvedl Göran Hammarberg, ředitel vývoje kabin ve společnosti Scania. „Přináší výhody jako vyšší stabilitu v zatáčkách a při prudkém brzdění, přičemž nijak nesnižuje úroveň komfortu. Bez ohledu na zvolenou kabinu nebo způsob využívání vozidla mohu zaručit, že Scania nyní řidičům nabízí více dynamiky a zároveň vysokou úroveň bezpečnosti a předvídatelné jízdní vlastnosti.“
Abyste si uměli představit, co vylepšená brzdná kapacita znamená: klasický 40-tunový tahač 4×2 s návěsem by měl být za normálních podmínek schopen zcela zastavit z plné rychlosti na brzdné dráze kratší o 5 procent. K vyšší výkonnosti brzdění přispívá i nová poloha přední nápravy. Nová náprava se nejen posunula o 50 mm dopředu, ale obecně poskytuje lepší světlou výšku než dosud.
Neustálé vylepšování
Nebyla by to skutečná Scania, kdyby během vývoje nepřepracovala množství různých částí vozidla. Přesně ve smyslu typické snahy společnosti o neustálé vylepšování. Jednou takovou typickou změnou je to, že vlečené nápravy nyní disponují elektricko-hydraulickým ovládáním. Přináší to řadu výhod. Jako například zvětšení úhlu natočení kol ze 14 na 19 stupňů a o 30 kg nižší hmotnost. Náprava se tak nyní řadí do třídy s nosností až 9 tun. Kromě toho, montážní řešení má jen minimální negativní vliv ve vztahu k nástavbám (například kabelové svazky nepřesahují výšku podvozku).
Světová premiéra hlavových airbagů na ochranu při převrácení
Do kabin Scania nové generace je možné namontovat hlavové airbagy na ochranu při převrácení. Jsou zabudovány do stropu kabiny. V nákladních vozech se tato metoda dosud nepoužila. Hlavové airbagy na ochranu při převrácení představují spolu se zapnutými bezpečnostními pásy klíčové bezpečnostní prvky schopné zabránit jednomu z nejtypičtějších druhů nehod nákladních vozidel s vážnými následky. Tím je uvíznutí řidiče pod kabinou při převrácení nákladního vozidla. Například pokud vozidlo sjede z cesty po vyhýbacím manévru.
„Momentálně uváděná řada nákladních vozidel je výsledkem práce tisíců lidí a obrovských investic během několika let,“ řekl Göran Hammarberg. „Na výsledek jsme velmi hrdí, přičemž nyní chceme všechna nová řešení a služby představit potenciálním zákazníkům.“
/Tisková zpráva, Scania Czech Republic s.r.o. je dceřinou společností švédské firmy Scania CV AB. Jednoho z vedoucích světových výrobců nákladních vozidel, autobusů, průmyslových a lodních motorů. V současnosti reprezentují tuto značku 3 vlastní a 2 nezávislí dealeři spolu s 18 autorizovanými servisy./