I dodávky už umějí samy brzdit před chodcem; Ford zavádí tuto technologii do řady Transit

I dodávky už umějí samy brzdit před chodcem; Ford zavádí tuto technologii do řady Transit

logo FORD

 

V dnešní době chodci mnohdy věnují při přecházení silnice víc pozornosti hrám, zprávám a videím ve svých chytrých telefonech než sledování provozu. I proto Ford zavádí do svých užitkových modelů technologii, která rozpoznává chodce ve vozovce a může začít automaticky brzdit, pokud řidič nereaguje na upozornění.

 

  • Užitkové modely Ford dokážou nově detekovat chodce ve vozovce a začít automaticky brzdit, pokud řidič nezareaguje na upozornění
  • Tzv. předkolizní asistent rozpoznává chodce prostřednictvím radaru a kamery; zaznamená i osoby na krajnici nebo na chodníku, které by mohly náhle vstoupit do jízdní dráhy vozu
  • Inovovaný Ford Transit a Transit Custom jsou první užitkové vozy svého druhu, jež detekci chodců nabízejí

Systém detekce chodců byl nejprve nasazen v osobních modelech značky Ford. Vyhodnocuje údaje z radaru umístěného v nárazníku a kamery na čelním okně. Uložená databáze „tvarů chodců“ umožňuje rozeznat lidi od okolní scenérie a objektů, jako jsou stromy či dopravní značky.

Nově je detekce chodců k dispozici pro užitkové vozy Transit a Transit Custom. Systém zaznamená i osoby na krajnici nebo na chodníku, které by mohly náhle vstoupit do jízdní dráhy. Je to poprvé, kdy se technologie rozpoznávání chodců objevuje v užitkových automobilech této třídy.

Podle oficiálních údajů přišlo v letech 2004 až 2013 na evropských silnicích o život více než 70 000 chodců.* Ford si nechal zpracovat průzkum mezi 10 000 lidmi z několika evropských zemí zaměřený na chování chodců při přecházení silnice – a to včetně přecházení mimo vyznačené přechody.** Většina uživatelů chytrých telefonů (57 %) přiznala, že používají své zařízení i při přecházení, a bezmála polovina (47 %) přímo telefonuje.

„Může to být jen zlomek sekundy, kdy si řidič rozvážkové služby kontroluje adresu – a přesně v tu chvíli mu může nepozorný chodec vstoupit do cesty,“ říká Gregor Allexi, konstruktér systémů aktivní bezpečnosti ve Ford of Europe. „V takových případech umí detekce chodců zabránit nehodě, nebo zmírnit její následky.“

Ford testoval systém na uzavřených polygonech s figurínami v životní velikosti. Vývojový tým také strávil celé měsíce prověřováním a laděním systému v rušných ulicích evropských měst jako Paříž nebo Amsterodam, kde se to chodci jenom hemží. Při zkouškách v městském prostředí se najezdilo více než 10 000 km.

Systém Pre-Collision Assist (předkolizní asistent), který je součástí adaptivního tempomatu, reaguje v několika fázích. Pokud zaznamená chodce a vyhodnotí riziko srážky jako bezprostřední, nejprve upozorní řidiče zvukovým signálem i výstražným znamením na přístrojovém štítu. Pokud řidič nezareaguje, systém uvede brzdovou soustavu do stavu pohotovosti tím, že zmenší vzdálenost mezi brzdovým obložením a kotouči. Jestliže od řidiče stále nepřichází žádná odezva, přikročí systém k samočinnému brzdění.

Nové užitkové modely Transit a Transit Custom se již prodávají. Pohání je nový vznětový motor Ford 2.0 EcoBlue, který je až o 13 procent úspornější než dřívější jednotky. Přitom nabízí ještě lepší dynamiku.

K jistotě řidiče a bezpečnosti jízdy přispívají i další pokročilé asistenční technologie jako adaptivní tempomat, rozpoznávání dopravních značek (videopříloha) nebo kompenzace bočního větru.

* European Road Safety Observatory. Traffic Safety Basic Facts 2015 (k nahlédnutí ve formátu PDF – „ZDE“ )
** Průzkum proběhl v září 2015 na vzorku 10 022 dospělých uživatelů chytrých telefonů a podobných zařízení z Belgie, Dánska, Francie, Itálie, Německa, Nizozemska, Rumunska, Španělska, Turecka a Velké Británie.

 

/Tisková zpráva, FORD MOTOR COMPANY, spol. s r.o., Karolinská 654/2, Praha 8, www.ford.cz, Mediální servis společnosti, Martin Linhart (mlinhart@ford.com), Kateřina Nováčková (katerina.novackova@amic.cz), Anna Burešová (aburesov@ford.com)/