Vysoká úroveň pohodlí ovládání vozidla, rychlé a hladké řazení, méně námahy za volantem… Nejen tyto přednosti automatické převodovky Hi-Matic si mohli vyzkoušet zákazníci značky Iveco během originální testovací akce.
Každý řidič ví, že se při jízdě s naloženým vozidlem, ať již ve městském provozu nebo ve stoupáních našich okresních silnic, dost „nadře“. Hlavně, když je dopravní zácpa nebo cesta je samá zatáčka, takže je třeba neustále přeřazovat. S automatickou převodovkou je to úplně jiná káva …
Přesně o tom byla akce „Daily do kopce“. V provozních podmínkách měli zákazníci možnost vyzkoušet si, jak snadno se i v náročných provozních podmínkách jezdí s 8-stupňovým „automatem“ Hi-Matic. A pak si stejnou trať mohli projet s modelem se 6-stupňovou manuálně ovládanou převodovkou, aby měli bezprostřední porovnání
„Chceme, aby Daily Hi-Matic poznalo co nejvíce našich klientů. Jsme totiž přesvědčeni, že je to skvělý produkt a kde jinde by lépe předvedl svůj potenciál než na cestě do kopce plné zatáček?“ vysvětluje pointu akce Milan Šámal, obchodní ředitel Iveco Czech Republic. A aby organizátoři akce vyšli vstříc co největšímu počtu zájemců, nabídli dva termíny i dvě lokality. „Vybrali jsme trať slavného závodu do vrchu Ecce Homo v moravském Šternberku a náročnou silnici v kopcích u Mníšku pod Brdy.“
Stejně velké furgony Daily s celkovou hmotností 3,5 tuny, stejná zátěž 800 kg, srovnatelné motory… ale odlišné převodovky.
První setkání účastníků Daily do kopce mělo základnu přímo pod Šternberský hradem, kde byl start a cíl zkušebních jízd. Z organizačních důvodů sice nebyla využita plná délka oficiální tratě Ecce Homo (7800 m). Ale pro účely testu stačila i zkrácená verze: 5,5 km, průměrné stoupání téměř 4% a prakticky všechny náročné zatáčky.
Automat proti manuálu, Iveco Daily 35-180 Hi-Matic versus Iveco Daily 35-160.
Oba modely byly v permanenci a následná výměna dojmů i diskuse o tom, co je v takovém pracovním režimu komfortnější, končily jednoznačně ve prospěch automatické převodovky. To se dalo předpokládat.
Podobně tomu bylo i ve druhé lokalitě, v serpentinách z Řevnic do Mníšku pod Brdy, kde bylo pro velký zájem zákazníků k dispozici dvojnásobné množství vozidel.
Osmistupňový „automat“ pracuje ve stoupajících serpentinách téměř nepozorovaně. Funguje hladce a precizně. Dynamika vozu zásluhou měniče momentu a rychlého řazení je pozoruhodná. Přenos točivého momentu na poháněná kola se totiž přeruší vždy jen na okamžik – změna převodového stupně trvá méně než 0,2 sekundy. To nedokáže žádný řidič. Navíc software maximálně efektivně využívá potenciál třílitrového 125-kilowattové motoru, který dosahuje točivý moment 430 Nm při 1250 ot.
Designéři dali ovládací páce automatické převodovky originální ergonomický tvar. Včetně lehce dostupného umístění a oranžového podsvícení písmen označujících jednotlivé pracovní režimy. Řidič má na výběr režim Power, Eco nebo manuální ovládání. V automatickém režimu adaptivní strategie přeřazování ASIS respektuje zatížení vozidla a styl jízdy řidiče.
Se zajímavým přístupem k testování přišla dvojice slovenských novinářů, kteří se také zúčastnili akce ve Šternberku. Při jízdě s Daily vybavenou manuálně ovládanou převodovkou počítali přeřazení. První z nich přeřadil 24krát, druhý 22 krát. Daily Hi-Matic stejnou roli zvládlo s 15 přeřazením. Nemluvě o tom, že řidič nemusel sáhnout na páku převodovky a mohl se plně soustředit na optimální tempo a ideální průjezd zatáčkami. „Pokud Daily má převodovku Hi-Matic, jízda do kopce se sedmimetrovou naloženou dodávkou je úplná hračka!“ znělo resumé.
/Tisková zpráva, 24.10.2016, Iveco Czech Republic, a. s., Vysoké Mýto – Pražské Předměstí, Klára Rylichová, manažerka marketingu Iveco pro ČR a SR, www.iveco.cz/