Postupně klesající podzimní teploty jsou pro silničáře důrazným upozorněním, že údržbářům pomalu začíná každoroční shon. Letos se o průjezdné dálnice a silnice I. třídy bude starat více než 800 zaměstnanců ŘSD. Jednotlivá střediska správy a údržby jsou při průměrných srážkách schopna odklidit sníh z nejdůležitějších tahů po celé republice nejdéle do dvou hodin. Do připravených směn je zařazeno celkem 568 řidičů a 168 dispečerů.
ŘSD musí i při silném sněžení zajistit vlastními pracovníky průjezdnost více než 900 kilometrů dálnic v celé ČR. Údržbu mají na starosti jednotlivá střediska správy údržby dálnice (SSÚD). Na jedno SSÚD připadá přibližně 50 km dálnice. Zbývající úseky dálnic (cca 300 km) a silnice I. třídy jsou udržovány dodavatelsky na základě smluv uzavřených ŘSD nebo Ministerstvem dopravy.
Kromě zaměstnanců jednotlivých SSÚD leží každoročně tento náročný úkol na specializované technice. ŘSD má k dispozici celkem 180 sypačů. Připraveno je rovněž 45 universálních vozidel s různým technickým vybavením – při velké sněhové nadílce například přijdou ke slovu mohutné frézy, schopné zvládnout i ty největší závěje. Ve skladech SSÚD je připraveno téměř 40 tisíc tun soli a solného roztoku. K nakládání soli do sypačů je připraveno 48 moderních nakladačů.
ŘSD má také na každém SSÚD provozuschopné centrum pro výrobu a distribuci solanky: jednak roztoku vody a chloridu sodného, jednak roztoku vody a chloridu vápenatého. Zásoba posypových materiálů je vypočítána pro průměrnou zimu, v případě zvláště drsného počasí je ještě možné sáhnout do nouzových rezerv.
Důležitým prvkem systému zimní údržby silnic
– jsou rovněž dispečerská pracoviště. Dispečeři mají k dispozici online obrazové údaje z dohledových kamer, informace o aktuálních hodnotách z meteorologických stanic, ale i ze snímačů umístěných přímo na vozovkách. Zaměstnanci center zároveň vyhodnocují krátkodobé, střednědobé, i liniové předpovědi ČHMÚ pro jednotlivé tahy. Součástí systému je i srážkový radar.
Pro zajišťování zimní údržby silnic I. třídy a zbývajících úseků dálnic bude k dispozici cca 1 708 ks sypačů, 175 ks sněhových fréz, 260 ks šípových pluhů a 600 nakladačů posypových materiálů.
V souladu s legislativou ČR jsou dálnice a silnice I. třídy zařazeny do I. pořadí důležitosti při zajišťování sjízdnosti. Celkem jde o 7 566 km dálnic a silnic I. třídy.
Doba od zjištění vzniku závady ve sjízdnosti do doby výjezdu prvních mechanismů ke zmírnění této závady nesmí být v zimním období delší než 30 minut.
Pořadím důležitosti jsou současně stanoveny i lhůty pro zmírňování závad ve sjízdnosti vozovek silnic po výjezdu mechanismů:
- do 2 hodin u dálnic
- do 3 hodin u silnic I. třídy
Organizační, věcné, technické a technologické zásady zajišťování sjízdnosti vychází ze zákona o PK č.13/1997Sb. v platném znění a jeho prováděcí vyhlášky č.104/1997Sb. v platném znění.
Zimní údržbou se podle pořadí důležitosti zmírňují závady vznikající povětrnostními vlivy a podmínkami za zimních situací ve sjízdnosti komunikací.
Informace o zimní výbavě, sjízdnosti silnic a dálnic, ale také informace zahrnující výkony zimní údržby na dálnicích a silnicích I. třídy naleznete na portálu www.dopravniinfo.cz.
/TZ 10.11.2016 – Ředitelství silnic a dálnic ČR, Čerčanská 12, CZ-14000 PRAHA. Tiskové oddělení, Mgr. Jan Studecký, tel: 241 084 402, mobil: 724 717 446, jan.studecky@rsd.cz, www.rsd.cz /