• Ford Fiesta nové generace – technicky nejvyspělejší malý vůz na světě – nabízí rozšířený výběr verzí: luxusní Vignale, sportovní ST-Line, stylové Titanium a crossover Active (v nabídce nebude chybět ani verze Trend)
• Jako první model značky Ford dostane Fiesta systém detekce chodců, který dokáže předejít srážce i v noci, nebo aktivní parkovací asistent s automatickým brzděním zabrání drobným kolizím při automatickém parkování
• Fiesta je také první Ford s prémiovým audiosystémem B&O PLAY. Systém SYNC 3 má „plovoucí“ dotykový displej o úhlopříčce až 8 palců
• Elegantní exteriér i ergonomický interiér nabízejí nové možnosti individualizace. Prémiovou výbavu zastupuje například stahovatelná panoramatická střecha. Valivý hluk poklesl o sedm procent
• Paletu motorů tvoří mimo jiné 1.0 EcoBoost 103 kW (140 k) a 1.5 TDCi 88 kW (120 k) – první vysokovýkonný vznětový motor ve Fiestě. Nová je rovněž šestistupňová převodovka. Předpokládané hodnoty emisí CO2 začínají na 82 g/km*
• Řidičsky přitažlivý charakter je posílen díky novému podvozku a systému elektronického rozdělování točivého momentu. Přilnavost v zatáčkách se zlepšila o 10 procent, brzdná dráha o 8 procent
Ford na speciální akci „Go Further“ v německém Kolíně nad Rýnem odhalil novou generaci Fordu Fiesta. Je to technicky nejvyspělejší malý vůz na světě.
Nová generace Fiesty se představuje s nejpokročilejší sadou asistenčních systémů a funkcí konektivity v kategorii velkosériově vyráběných evropských malých vozů. Zároveň nabízí nejrozsáhlejší paletu variant v celé čtyřicetileté historii modelu.
Ford odhalil čtyři sériové verze s výrazně odlišným charakterem: stylovou Fiestu Titanium, sportovní Fiestu ST-Line s designem inspirovaným modely Ford Performance, luxusní Fiestu Vignale a crossover Fiesta Active. Ten je prvním z nové řady vozů Active, která v následujících letech pokryje široké spektrum modelů Ford.
Tří- i pětidveřová Fiesta přinášejí vysokou úroveň kvality a dílenského zpracování. Stylově pojatý exteriér a revoluční interiér umožňují ještě vyšší míru individuálních úprav než dosud. Ford také ještě více posílil řidičsky atraktivní charakter Fiesty, který je jedním z důvodů, proč je Fiesta již čtyři roky v řadě nejprodávanějším malým vozem v Evropě.
Fiesta nabídne nejkompletnější sadu asistenčních systémů ve své třídě, založenou na senzorech schopných sledovat prostor před vozem do vzdálenosti až 130 metrů. Patří k nim vylepšený systém detekce chodců, který poprvé může pomoci zabránit srážce při jízdě v noci, nebo aktivní parkovací asistent s automatickým brzděním.
Fiesta je zároveň první model značky Ford s prémiovým audiosystémem B&O PLAY. Poprvé nabídne stahovatelné panoramatické střešní okno. Propracovaný komunikační a zábavní systém SYNC 3 má ve Fiestě „plovoucí“ dotykový displej o úhlopříčce až 8 palců. Počet tlačítek na středové konzole poklesl téměř o 50 procent. Další změnu v prostorném a vzdušném interiéru představuje intuitivnější ovládací rozhraní.
V paletě moderních pohonných jednotek nechybí oceňovaný zážehový motor Ford 1.0 EcoBoost o výkonu 103 kW (140 k) a vznětový motor 1.5 TDCi o výkonu 88 kW (120 k). Ten je prvním vysokovýkonným vznětovým agregátem ve Fiestě. Ford předpokládá, že hodnoty emisí CO2 budou začínat na 82 g/km. Přispěje k tomu mimo jiné zcela nová šestistupňová převodovka s inovativními technickými řešeními, jež snižují vnitřní tření.
Rozšířená modelová řada Fordu Fiesta
Nejširší nabídka verzí v historii Fiesty je odpovědí na rostoucí poptávku zákazníků po pestrém výběru různých variant a požadavky na vyšší kvalitu vozů v segmentu B.
Nová generace Fiesty poprvé přinese luxusní model Ford Fiesta Vignale – doplní tak řadu prémiových vozů Ford Vignale. Fiesta Vignale se zařadí po bok modelů Mondeo, S-MAX, Kuga a Edge Vignale, které představují to nejlepší, co značka Ford v Evropě nabízí. Vyznačuje se 17- nebo 18palcovými koly v unikátním designu, exkluzivním provedením exteriéru i odstíny laku a také speciálním šestiúhelníkovým prošíváním koženého čalounění sedadel.
Fiesta Active je první produkční crossover v historii modelu Fiesta. Robustní vzhled zdůrazněný zvýšeným podvozkem nebo střešními nosiči byl inspirován vozy SUV. Fiesta Active nicméně nabízí rovněž praktičnost hatchbacku a vynikající jízdní vlastnosti.
Již dříve v letošním roce představil Ford novou řadu modelů ST-Line, kombinujících design inspirovaný modely Ford Performance s výkonnými zážehovými motory EcoBoost a vznětovými jednotkami TDCi. Cílí na zákazníky, kteří touží po sportovní image modelů Ford ST, avšak nevyžadují plný výkon optimalizovaných motorů ST ani podvozek zcela využívající sportovní technologie.
Fiesta ST-Line má sportovně upravený vzhled exteriéru včetně specifických kol z lehké slitiny, masky chladiče, předního a zadního nárazníku i nástavců bočních prahů. V interiéru najdeme sportovně tvarovaná sedadla i volant a hliníkové pedály. Sportovní podvozek uděluje vozu suverénnější projev při dynamické jízdě.
Další představenou verzí je stylová Fiesta Titanium, charakterizovaná rozsáhlou výbavou a vysokou kvalitou. Téměř 60 procent všech vozů Ford prodaných v Evropě za prvních deset měsíců roku 2016 připadá na vyšší stupně výbavy. Titanium tvoří 48 procent prodejů Fiesty. Nová Fiesta bude dostupná také ve verzi Trend.
„Registrace vyšších stupňů výbavy u modelů segmentu B letos meziročně vzrostly o 24 procent, zároveň však o 11 procent vzrostl zájem o základní verze,“ řekl Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a služby. „Ford nyní nabízí zákazníkům v segmentu B ještě širší výběr než dosud. Nový model KA+ je mimořádně cenově dostupný, zatímco Fiesta v nové generaci nabídne celou řadu atraktivních a individualistických modelů.“
Technicky nejvyspělejší malý vůz na světě
Nová generace Fordu Fiesta přináší ve své třídě nevídanou paletu technologií, které zlepšují komfort, usnadňují obsluhu a zvyšují bezpečnost. Pokročilé asistenční technologie využívají 2 kamer, 3 radarů a 12 ultrazvukových senzorů. S touto kombinací je možné sledovat prostor okolo vozu v rozsahu celých 360° a zabírat prostor vpředu na vzdálenost 130 metrů. To je více, než kolik měří na délku fotbalové hřiště.
Jako první model značky Ford nabídne Fiesta zdokonalenou funkci předkolizního asistentu s detekcí chodců. Ta za pomoci předních světlometů rozpozná osoby, které se nacházejí ve vozovce nebo by mohly vstoupit do jízdní dráhy vozu, a to i v noci. Účelem systému je snížit závažnost některých druhů srážek s chodcem. V určitých případech dokáže dokonce nehodě zcela zabránit. Kamera s širším úhlem záběru umožňuje lépe vyhodnocovat pohyby chodců.
Dále se ve Fiestě poprvé objevuje aktivní parkovací asistent s podporou příčného i podélného parkování, který pomáhá řidiči najít vhodné parkovací místo a automaticky do něj zaparkovat. Novým vylepšením, které má ve Fiestě premiéru, je funkce automatického brzdění v případech, kdy bezprostředně hrozí srážka s jiným objektem a řidič nereaguje na varování.
„Někteří řidiči jsou šokováni naší technologií automatického parkování. Vše funguje na tak vysoké a spolehlivé úrovni, že jim to napoprvé připadá neuvěřitelné,“ řekl Darren Palmer, ředitel produktové řady malých vozů ve Ford of Europe. „Automatické brzdění u aktivního parkovacího asistentu dokáže předejít zbytečným drobným kolizím, které se snadno stanou, když řidič nevěnuje parkování náležitou pozornost nebo je vystresovaný ze zajíždění do velmi těsného prostoru.“
Dalšími novinkami v technologické výbavě nové Fiesty jsou:
• Systém rozpoznávání dopravních značek – nově dokáže rozlišit mezi několika značkami s rychlostním omezením (například na víceproudých komunikacích nebo na sjezdu z dálnice) a řidiče upozorní na příslušnou značku podle toho, v jakém pruhu se právě nachází
• Automatické přepínání dálkových světel – nyní účinněji přepíná dálková světla v místech, kde se protijedoucí vozidla za dělicím středovým pruhem pohybují. Dokáže rozpoznat přibližující se kamion a zabrání oslnění jeho řidiče. Díky nové funkci „soft-ramping“ je navíc přechod mezi potkávacími a dálkovými světly plynulejší, což má při jízdě v noci pozitivní dopad i na pohodlí samotného řidiče
Fiesta je prvním vozem své třídy v Evropě, který může být vybaven systémem varování před projíždějícími vozy při couvání z parkovacího místa. Patří mezi všech 15 asistenčních technologií, jež dokáže nová Fiesta nabídnout, spolu s adaptivním tempomatem, nastavitelným omezovačem rychlosti, hlídáním mrtvých úhlů, indikací odstupu, sledováním bdělosti, systémem automatického navrácení do jízdního pruhu, upozorněním na vyjetí z pruhu a detektorem bezpečné vzdálenosti.
O zábavu se postarají SYNC 3 a B&O PLAY
Komunikační a zábavní systém Ford SYNC 3 umožní řidiči Fiesty jednoduchými intuitivními hlasovými pokyny ovládat audio, navigaci a připojený chytrý telefon.
Stačí jen stisknout tlačítko a říct „potřebuji kávu“, „potřebuji natankovat“ nebo „potřebuji zaparkovat“. Systém sám vyhledá nejbližší kavárnu, čerpací stanici či parkoviště. Podobně funguje hledání vlakových nádraží, letišť a hotelů. Systém je kompatibilní s technologiemi Apple CarPlay a Android Auto™. SYNC 3 má také rozhraní SYNC AppLink, přes které lze hlasově ovládat některé aplikace v chytrém telefonu.
Barevná dotyková obrazovka o úhlopříčce 8 palců připomíná tablet nejen vzhledem, ale i ovládáním. Vedle prostého dotyku totiž reaguje i na další gesta – roztažení a posouvání. V nižších stupních výbavy se SYNC 3 dodává s barevným dotykovým displejem o úhlopříčce 6,5 palce. Barevný 4,2palcový displej se zase pojí s úchytem MyFord Dock, který slouží k upevnění a nabíjení přenosných zařízení jako telefon nebo navigace. Všechny varianty displeje mají nejlepší rozlišení v dané třídě a ve srovnání s konkurenty dosahují až dvojnásobného jasu. To usnadňuje čtení údajů i ovládání jednotlivých funkcí.
V reakci na masovou oblibu přenosných multimediálních zařízení Ford vybavil Fiestu standardně konektivitou Bluetooth a dvěma vstupy pro USB. Přehrávač CD bude nabízen na přání. Bez ohledu na zvolený zdroj zvuku Fiesta vždy poskytne reprodukci ve vysoké kvalitě. Novinkou v nabídce je audiosystém B&O PLAY.
Díky reproduktorům navrženým a rozmístěným na míru konkrétnímu modelu povyšuje systém B&O PLAY zážitek z poslechu hudby na novou úroveň. Každý model také dostane vlastní architekturu a kalibraci audiosystému. U Fiesty to znamená celkem deset reproduktorů včetně subwooferu v zavazadlovém prostoru a středového reproduktoru uprostřed palubní desky. Ten je ozdoben hliníkovým logem B&O PLAY a má speciální vzor mřížky. Celkový výkon zesilovače je 675 wattů. Technologie digitálního zpracování signálu řídí vyvážení výšek a hloubek tak, aby byl zvuk bohatý a plný bez ohledu na to, na kterém sedadle posluchač sedí.
Okouzlující kvalita
Fiesta nové generace přináší vyšší kvalitu podpořenou bohatší výbavou, pokročilými technickými řešeními a promyšlenými detaily. Příkladem může být stahovatelné panoramatické střešní okno přes celou délku kabiny. Tvoří jej dvě široké tabule tónovaného skla, které se do vozu montují laserovým pájením. Tento postup spojuje díly prostřednictvím tavení tenkého drátu. Výsledný spoj je hladký a pevný.
Dokonalejší úprava exteriéru zvyšuje dojem kvality. Parkovací senzory jsou hladce zapuštěny do karoserie. Ostřikovače čelního skla se ukrývají pod kapotou motoru. Na zadních svítilnách a zádi vozu nejsou žádné viditelné šrouby. Spára mezi střechou a dveřmi zavazadlového prostoru je užší o 30 procent. To vše dokládá, jak velkou pozornost věnoval konstruktérský tým vnímané kvalitě.
Také v interiéru se nacházejí hladké plochy bez rušivých přechodů a spojů. Jednodílná středová konzola plynule navazuje na spodní část palubní desky a její upevnění k podlaze je očím cestujících skryté. Fiesta je první automobil, v němž se uplatnila nová technologie povrchové úpravy s komplexním trojrozměrným efektem.
Materiály použité na sedadla a koberce ve všech verzích nové Fiesty nejprve prošly testováním v materiálové laboratoři Fordu v britském Duntonu. Výplně sedadel podstoupily 60 000 testovacích cyklů, které prověřily jejich odolnost. Stálost barev se měří spektrometrem, aby nebledly po vystavení vysokým dávkám ultrafialového záření. Kůže na sedadlech musí odolat kávě i barvivu z džínoviny, zatímco volant se testuje na odolnost vůči opalovacím krémům.
Dalšími novinkami ve Fiestě, které se již objevily ve větších modelech značky Ford, jsou vyhřívaný volant nebo stylový palubní počítač se 4,2palcovým multifunkčním TFT displejem, který zobrazuje mimo jiné atraktivní uvítací animaci.
Tužší skelet karoserie, snížený přenos ruchů a vibrací, lepší zvuková izolace pohonných jednotek a akustické čelní sklo přispívají ke komfortnějšímu cestování a luxusnější atmosféře na palubě. Úroveň valivého hluku při rychlosti 100 km/h klesla o 29,3 sonů (jednotek hlučnosti). Ve srovnání s dosavadní Fiestou to představuje zlepšení o 7 procent.
Řidiči ocení rovněž drobné inovace zaměřené na každodenní používání Fiesty. Na základě odezvy od zákazníků zvětšil Ford plochu čelního skla stíranou stěrači o 13 procent. K otevření dveří je potřeba o 20 procent méně síly a hrdlo palivové nádrže s bezzátkovým systémem EasyFuel je navrženo tak, aby nedocházelo k potřísnění jeho okolí palivem z pistole.
Řazení zpětného chodu je u převodovek v nové generaci Fiesty plynulejší a tišší. Výsuvné ochranné lišty na dveřích chrání lak na hranách před odřením o karoserii jiného vozu při nastupování a vystupování v úzkých parkovacích místech. Nový tvar střechy lépe odvádí dešťovou vodu a snižuje tak pravděpodobnost, že při vystupování bude voda odkapávat na oblečení.
Kvalitu vozu dále zvyšují nové testy prováděné v průběhu výroby i po ní. Nová výrobní technologie analyzuje frekvence zvuků vznikajících při lisování karosářských dílů. Tímto způsobem je možné odhalit díl, který nesplňuje kvalitativní standardy, ještě když se nachází v lisu.
„Věnovali jsme značnou pozornost detailům, které zákazníci vnímají, aniž by si to sami uvědomovali, od spár mezi jednotlivými díly až po chod pedálů,“ řekl Palmer. „Fiesta je na silnicích jedním z nejčastěji vídaných aut a naším cílem bylo vytvořit vůz, který bude neustále přitahovat obdivné pohledy.“
Design exteriéru ve znamení evoluce
Základem všech čtyř variant Fiesty odhalených v Kolíně nad Rýnem je design, který staví na výrazném stylu předchozí Fiesty. Je však vyspělejší a elegantnější.
Zjednodušené přímější linie a hladší, harmoničtěji uspořádané plochy mají větší vizuální sílu. Díky umírněnějšímu tvarování kapoty motoru bez vyvýšené středové části více vynikne nová, širší maska chladiče. Útlejší světlomety mají výrazné orámování, které je jasně rozeznatelné ve dne i v noci.
Boční profil je střízlivější a méně klínovitý. Plně využívá prodloužení karoserie o 71 mm a rozšíření o 12 mm. Vzniká tak dojem delšího, luxusnějšího vozu. Linie pontonu se táhne až k předním světlometům. Také spodní hrana oken je více protažená. Dokonce i boční zrcátka mají jasný řez mezi horní a spodní částí, který již nenarušuje vystupující krycí sklo ukazatele směru.
Boční partie mají na poměry segmentu, kam Fiesta spadá, mimořádně výrazné prostorové tvarování, jež v městském osvětlení vytváří zajímavé odlesky. Unikátní vzory kol (včetně asymetrických) o průměru až 18 palců navozují dojem pohybu, i když vůz stojí. Při pohledu zezadu zaujmou koncová světla se signaturou ve tvaru písmene C, která svým horizontálním tvarem zdůrazňují široký postoj Fiesty.
„Když jsme se zákazníky diskutovali o tom, co by chtěli na nové generaci Fiesty změnit, nejčastější reakcí bylo, že dynamický design stávajícího modelu je ve svém segmentu stále na špici,“ řekl Joel Piaskowski, šéfdesignér Ford of Europe. „Fiesta se proměnila, aby vypadala dospěleji. Má karoserii s jednoduchými, ale výrazně tvarovanými rysy. Když navrhnete plechy, kterých se chtějí lidé dotýkat, víte, že jste vytvořili správný návrh.“
Každá ze čtyř variant Fordu Fiesta nabídne vlastní designový charakter vystavený na základním, nekomplikovaném vzhledu výchozího modelu. K tomu je možné podobu vozu dále individualizovat kontrastním lakem střechy nebo krytů zpětných zrcátek. Kromě toho se v nabídce laků karoserie objevují nové odstíny Chrome Copper a modrý odstín Wave. Fiestu Vignale bude možné objednávat v barvě Milano Grigio.
Pouze Fiesta Vignale dostane speciální saténovou úpravu detailů na přední části, která vozu dodává luxusní vzhled. Ve stejném provedení jsou také lišty na bocích a výplň v zadním nárazníku. Fiesta Titanium se naproti tomu vyznačuje jednoduchými, ale hodnotnými doplňky s chromovaným povrchem. Svisle orientovaná mlhová světla jsou u ní spojena s příčnou „usměvavou“ lištou, která vozu uděluje optimističtější výraz.
Jednoduchá voštinová maska Fiesty ST-Line, inspirovaná modely Ford Performance, má vyjadřovat dynamiku. Sportovní paket přináší hranatější a agresivnější tvary. Střešní spoiler prospívá jak vzhledu, tak funkci.
Fiesta Active se jednoznačně odlišuje zvýšeným podvozkem a černými lemy, které se táhnou od předního nárazníku přes blatníky a boční prahy až dozadu. Šestiúhelníková maska chladiče, černá lišta nad zadní registrační značkou, tmavý polep střechy a střešní nosič přispívají k dobrodružnějšímu a univerzálnějšímu vyznění tohoto modelu.
Komfortní interiér v individuálním stylu
Interiér zaměřený na uživatele je ovlivněn používáním tabletů a dalších chytrých zařízení. První dojem je prémiovější a vzdušnější. Prostor pro cestující má ale také ergonomičtější design a je v něm více měkčených materiálů včetně povrchu na horní straně palubní desky. Logicky uspořádaný, avšak emotivně působící interiér je tichým a klidným místem, které mohou zákazníci díky nové paletě individualizačních prvků přizpůsobit svým představám.
Možnosti vlastní modifikace se týkají palubní desky, madel na dveřích a krytu zrcátka. Tyto prvky mohou být vyvedeny v následujících odstínech: červená Race, žlutá, Bohai Bay Mint, modrá Deep Impact a Chrome Copper.
„My designéři jsme se při navrhování nové Fiesty soustředili hlavně na to, jaký pocit chceme v cestujících navodit. Právě proto jsme investovali víc než kdy předtím do vysoce kvalitních materiálů, které vytvářejí příjemné prostředí,“ řekl Piaskowski.
Filozofie přívětivého interiéru se doplňuje s intuitivnější obsluhou ovládacích prvků. Počet tlačítek na středové konzole klesl téměř o polovinu. Mnoho ovladačů souvisejících s konektivitou a zábavou se přesunulo na dotykový displej. S nalezením ergonomicky nejvhodnějšího rozmístění displejů a ovladačů pomohl software, který sleduje pohyby očí. Díky tomu jsou přístrojový štít i středová obrazovka snadno čitelné i při letmém pohledu.
Cestující vzadu se mohou těšit z přidaných 16 mm prostoru pro kolena. Tenká opěradla sedadel jsou měkčí a poskytují lepší boční vedení. Loketní opěrka vpředu je umístěna tak, že vyhoví o 19 procent většímu množství mimořádně vysokých nebo malých řidičů. Výškově nastavitelné sedadlo řidiče má upravenou pozici bederní opěrky, která zajistí lepší komfort. Opěrky hlavy lépe poslouží cestujícím nejrůznějších postav.
Vstup do zavazadlového prostoru je u nové generace Fiesty širší. Schránka před spolujezdcem je větší o 20 procent. Prostřední přihrádka na středové konzole má objem jeden litr a kapsy ve dveřích pojmou lahve o objemu až 0,6 litru.
Chytřejší, pevnější, bezpečnější
Systémy aktivní a pasivní bezpečnosti ve spojení se širokou paletou asistenčních technologií udělují Fiestě předpoklady pro zisk nejvyššího hodnocení bezpečnosti Euro NCAP. Fiesta je první model značky Ford v Evropě, u kterého se využila počítačová simulace bariérové zkoušky zkompletovaného vozu. Konkrétně se jedná o technologii analýzy konečných prvků, která umožňuje účinnější optimalizaci bezpečnostních řešení od airbagů až po výztuhy karoserie.
Karoserie Fiesty obsahuje o 36 procent více bórové oceli. To s sebou přináší větší pevnost v kritických oblastech – například v horní části B-sloupku, jehož průřez ve tvaru písmene T zajišťuje lepší rozložení energie bočního nárazu do střechy. K lepší ochraně při bočním nárazu přispívají také přepracované výztuhy ve dveřích. A dveře jsou nyní osazeny tlakovými snímači, které umožňují při bočním nárazu aktivovat zádržné systémy o několik milisekund dříve.
Mezi nové funkce zádržných systémů patří zamykací spona bezpečnostního pásu – mechanicky aktivované zařízení, které zabraňuje podklouznutí trupu pod pásem a tím eliminuje nutnost kolenního airbagu u řidiče. Krajní sedadla vzadu jsou nově osazena omezovači tahu a předpínači, které předcházejí zraněním od bezpečnostních pásů, ty se dosud montovaly pouze na přední sedadla.
Širší airbag spolujezdce pokrývá celou spolujezdcovu stranu přístrojové desky a zabraňuje tak kontaktu s vystupujícím plovoucím displejem. A to i u pěti procent nejextrémnějších postav. Boční airbagy byly navrženy tak, aby zvedly paži pasažéra nad oblast střetu.
Rodiče menších dětí ocení možnost deaktivovat airbag spolujezdce a převážet tak malé pasažéry v dětské sedačce i na předním sedadle. Ochranu chodců zlepšují světlomety, které se po nárazu zasunou, deformovatelný kryt pod čelním oknem a stěrače, jež se podvolí nárazu. To vše snižuje riziko vážného poranění.
Vyspělé pohonné jednotky
Zjednodušená paleta pokročilých zážehových a vznětových motorů Euro 6 nabízí přesvědčivou dynamiku i nízkou spotřebu.
Oceňovaný zážehový motor Ford 1.0 EcoBoost je pro novou Fiestu dostupný ve verzích 74 kW (100 k), 92 kW (125 k) a 103 kW (140 k). Dodává se v kombinaci s novou šestistupňovou manuální převodovkou se sníženým vnitřním třením, která pomáhá dosáhnout emisí CO2 od 97 g/km*. Variantu 74 kW lze na přání kombinovat se šestistupňovou automatickou převodovkou, doplněnou o řazení pádly pod volantem.
Turbodmychadlem přeplňovaný tříválcový motor Ford 1.0 EcoBoost se vyznačuje aplikací vyspělých technických řešení včetně vysokotlakého přímého vstřikování paliva, nezávisle proměnného časování sacích a výfukových ventilů a inovativní konstrukce klikové hřídele, která zlepšuje vyváženost běhu tříválcového motoru.
Vznětový motor Ford 1.5 TDCi 88 kW (120 k) je první vysokovýkonný „turbodiesel“ nabízený ve Fiestě. Je spojen se šestistupňovou manuální převodovkou a předpokládá se u něj dosažení emisí CO2 89 g/km. Motor 1.5 TDCi je nabízen také ve verzi o výkonu 63 kW (85 k). To je o 10 koní více než u nejúspornější verze dosavadní Fiesty. Ve spojení s novou šestistupňovou manuální převodovkou u něj Ford předpokládá emise CO2 na úrovni 82 g/km.
Motor 1.5 TDCi má optimalizovaný tvar spalovacích komor, výfukové turbodmychadlo – u verze 88 kW s variabilní geometrií lopatek – a vyspělou vstřikovací soustavu, která zlepšuje kultivovanost běhu. Funkce inteligentního rekuperačního dobíjení zlepšuje spotřebu přednostním spínáním alternátoru a dobíjením akumulátoru ve chvílích, kdy vůz jede setrvačností nebo brzdí.
Zážehový motor Ford 1,1 l sdílí tříválcovou architekturu s agregátem 1.0 EcoBoost. Je nabízen ve verzích 51 kW (70 k) a 63 kW (85 k), v obou případech s pětistupňovou manuální převodovkou. Nahrazuje atmosférický zážehový motor 1,25 l, přičemž nabízí vyšší výkon a předpokládané emise CO2 od 101 g/km.
Spotřebu paliva dále snižuje technologie Stop-Start nebo aktivní maska chladiče (pro 1.0 EcoBoost a 1.5 TDCi 63 kW). Nové tlačítko Eco upravuje chod motoru a odezvu na plyn. Tyto změny pomáhají řidiči ještě více snížit spotřebu paliva, pokud si to přeje. Aerodynamické kryty na podvozku snižují odpor vzduchu.
Ještě větší radost z jízdy
Nová generace Fiesty staví na znamenitých jízdních vlastnostech předchůdce. Přidává však silnější přilnavost, výkonnější brzdy, lepší odezvu řízení a také propracovanější tlumení nerovností. Všechny díly podvozku prošly úpravami s cílem zdokonalit jízdní vlastnosti i pohodlí posádky.
Širší využití bórové oceli, laserové svařování, pevnější uchycení předního pomocného rámu a navařené uchycení zadní zkrutné příčky zvyšují torzní tuhost o 15 procent. Rozchod kol je širší o 30 mm vpředu a o 10 mm vzadu. Rozvor náprav se prodloužil o 4 mm. Díky tomu bylo možné uzpůsobit zavěšení pro použití větších, až 18palcových kol. Lehčí a pevnější zkrutný stabilizátor s dutou konstrukcí účinněji potlačuje náklony karoserie a zlepšuje přesnost směrového vedení. Vnitřní tření v řízení kleslo o 20 procent.
Podvozek Fiesty nyní zajišťuje o 10 procent více přilnavosti v zatáčkách. Přispívá k tomu i systém elektronického rozdělování točivého momentu, který zlepšuje chování vozu při průjezdu zatáčkou nepatrným přibrzďováním vnitřních kol. Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h do zastavení se zkrátila o více než osm procent. Modely s výkonem vyšším než 74 kW mají v sériové výbavě kotoučové brzdy i vzadu.
Nová pouzdra zavěšení jsou dvakrát tužší než u současné Fiesty, což přináší ostřejší reakce na otočení volantem. Jejich specifický tvar se navíc přímo podílí na účinnějším pohlcování nerovností vozovky. Ve spojení s mohutnějším torzně deformovatelným příčným členem zadní nápravy přinášejí také výhodu v podobě menšího přenosu valivého hluku do prostoru pro cestující.
„Radost z řízení patří k hlavním přednostem Fiesty už od příchodu prvního modelu v roce 1976. Fiesta nové generace zachovává věrnost charakteru, který oslovil již několik generací řidičů. Má dosud nejostřejší, nejsportovnější a nejvyváženější jízdní vlastnosti,“ řekl Joe Bakaj, viceprezident Ford of Europe pro vývoj produktů. „Je také ještě stylovější, kultivovanější, technicky vyspělejší a příjemnější. Zkrátka ještě víc Fiesta.“
* Uváděné hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 byly naměřeny dle technických požadavků a specifikací evropských směrnic (EC) 715/2007 a (EC) 692/2008 v aktuálním znění. Uváděné hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 se vztahují na daný model, nikoliv na konkrétní kus. Standardizovaná testovací procedura umožňuje srovnání různých typů automobilů od různých výrobců. Vedle konstrukčních vlastností vozu ovlivňuje skutečnou spotřebu paliva také jízdní styl řidiče i další netechnické faktory. CO2 patří k nejvýznamnějším skleníkovým plynům, způsobujícím globální oteplování. V jiných částech světa se spotřeba paliva zjišťuje jinými postupy, proto se hodnoty uváděné pro stejný model na mimoevropských trzích mohou lišit.
Android a Android Auto jsou registrované ochranné známky Google Inc.
/Tisková zpráva, 11/2016, FORD MOTOR COMPANY, spol. s r.o., Karolinská 654/2, Praha 8. www.ford.cz, Mediální servis společnosti, Martin Linhart (mlinhart@ford.com), Kateřina Nováčková (katerina.novackova@amic.cz), Anna Burešová (aburesov@ford.com)/