Renault Trucks představuje Urban Lab 2! Svůj laboratorní prototyp distribučního vozidla vyvinutého společně s šesti dalšími partnery v rámci projektu EDIT (Efficient Distribution Truck).
Vozidlo je vybaveno inovativními technologiemi, které jsou zaměřeny na aerodynamiku, hybridní motor nebo komunikaci mezi vozidlem a infrastrukturou. To vše s cílem dosáhnout snížení spotřeby paliva o 13%.
Zatímco Optifuel Lab 1 a 2 byla experimentální vozidla určená pro výzkum a rozvoj v oblasti dálkové přepravy, Urban Lab 2, vyvinutý na modelu Renault Trucks D WIDE Euro 6 4X2 19T je zaměřen na oblast městské a regionální distribuční přepravy. Je vybaven různými technologiemi, které byly vyvíjeny ve spolupráci s šesti dalšími partnery. Valeo, Lamberet, Michelin, BeNomad, INSA de Lyon (LamCoS) a IFSTTAR (LICIT). Urban Lab 2 je výsledkem projektu EDIT (Efficient Distribution Truck), financovaný Single Inter-Ministry Fund, regionem Auvergne Rhône-Alpes, Métropole de Lyon, Ain Department Council a FEDER.
Cílem tohoto projektu je zpřístupnit do roku 2020 inovace, které se týkají zejména čtyř oblastí: aerodynamiky, hnací soustavy, konektivity a pneumatik.
Aerodynamika
Pro snížení aerodynamického odporu Urban Lab 2 a tím i jeho spotřeby, se inženýři při vývoji zaměřili na obtékání vzduchu kolem celého vozidla. Lamberet a Renault Trucks upravili kabinu, podvozek a chladírenskou nástavbu na základě doporučení specialistů na aerodynamiku. Současně zachovali požadavky a dodrželi pravidla při přepravě zboží s řízenou teplotou. Při prvním kroku byla redukována čelní plocha. „Obvykle je chladící jednotka umístěna nad kabinou“, vysvětluje François Savoye, Energy Efficiency Strategy Manager Renault Trucks. „V případě modelu Urban Lab 2 jsme se rozhodli ji umístit do rozvoru kol vozidla. Tak abychom uvolnili prostor nad kabinou a optimalizovali propojení mezi podvozkem a skříňovou nástavbou. Ta je díky tomu nižší a je vylepšeno obtékání vzduchu. Mohli jsme také integrovat střešní deflektor, který dokonale navazuje na nástavbu.“
Přepracování vnitřní architektury chladící skříně aniž by došlo ke změně její výšky, umožnilo výrazně vylepšit tvar střechy. Boky vozidla jsou vybaveny textilními bočními deflektory. „Vůbec poprvé jsme použili textilii potaženou PVC, která je vypnutá a instalována na bočních ochranných krytech, což se ukázalo jako snadné, efektivní a nenákladné řešení,“ dodal François Savoye.
Boční obtékání vzduchu je vylepšeno díky zapuštěným kolům s aerodynamickými kryty a montáži zadních deflektorů, které jsou součástí konstrukce zadních dveří. Deflektory jsou šikmé, aby snížily tlak obtékaného vzduchu kolem vozidla, a současně nevyžadují ruční ovládání při manipulaci s dveřmi. Přístupový schůdek je zcela zakryt díky mobilnímu krytu, který se otevře díky rozšířeným dveřím, čímž je zajištěno dokonalé propojení mezi horní a spodní části kabiny. Světlá výška byla optimalizována přidáním pružných prvků, čímž bylo vylepšeno proudění vzduchu ve spodní části vozidla. Zpětná zrcátka byla nahrazena profilovanými kamerami a vnitřní obrazovkou, které společně přispívají ke sníženému odporu vzduchu u vozidla.
Stop&start a mikro-hybridní technologie
Urban Lab 2 rovněž inovuje oblast hnací soustavy s cílem snížit spotřebu paliva a to díky kombinaci systému Stop&Start a mikro-hybridní technologie vyvinuté ve spolupráci s partnerem Valeo. Systém Stop&Start automaticky vypne motor při zastavení vozidla, například na semaforech a tím přispívá k nižší spotřebě. Mikro-hybridní technologie umožňuje využití „volné energie“, která vzniká při brzdění nebo zvednutí nohy z plynového pedálu, prostřednictvím výkonného elektrického generátoru (48V). Touto energií může být napájeno elektrické příslušenství nebo se sníží mechanická energie, kterou využívá spalovací motor. Renault Trucks rovněž spolupracuje s INSA de Lyon na snížení tření v přední části motoru s cílem optimalizovat celkovou účinnost mikro-hybridní technologie.
Konektivita
Řidič je pro Renault Trucks klíčovým prvkem při snižovaní spotřeby. Z tohoto důvodu je Urban Lab 2 vybaven technologiemi, které pomáhají při řízení propojit vozidlo s okolním prostředím. Inženýři vyvinuli ve spolupráci se společností BeNomad speciální navigační software, který zajišťuje propojení vozidla s infrastrukturou. Pro každou cestu navrhne GPS trasu, která je pro vozidlo nejefektivnější a bude vyžadovat nejnižší spotřebu paliva. Současně odhadne čas jízdy a spotřebu. Tento software byl navržen tak, aby bral v úvahu nejen spotřebu paliva, ale především případná omezení při provozu distribučního vozidla.
Urban Lab 2 je také propojen s okolní infrastrukturou, aby optimalizoval svůj průjezd na zelených světlech. Ve chvíli, kdy se Urban Lab 2 blíží k semaforu, obdrží od něj informace a systém vozidla vyhodnotí, zda je efektivnější brzdit anebo zrychlit, pokud to podmínky a pravidla provozu umožňují. Díky tomu je omezen počet zastavení a rozjezdů, které mají na spotřebu paliva velmi negativní vliv.
Expertíza společnosti LICIT týkající se modelových dopravních situací pomáhá Renault Trucks efektivně začleňovat dopad provozu na spotřebu.
Pneumatiky
Michelin byl partnerem projektů Optifuel Lab 1 a 2 a dnes znovu spolupracuje s Renault Trucks na vývoji energeticky úsporných pneumatik, které jsou speciálně konstruovány pro distribuční vozidla. „Našim cílem při vývoji pneumatik je ještě více snížit jejich valivý odpor a současně zachovat jejich výkon v oblasti bezpečnosti, přilnavosti a životnosti,“ vysvětluje Jean-François Cordonnier, Truck Pre-development Manager značky Michelin.
Za tímto účelem Michelin používá řadu svých technologií zvláště pak Infini Coil, která zaručuje odolnost a bezpečnost produktu. Na jedné straně zajistí auto-regenerační dezén trvalou přilnavost pneumatiky po celou dobu její životnosti. Na straně druhé využívá oxidu křemičitého jako prvku posilující běhoun pro lepší kompromis mezi životností pneumatiky a jejím valivým odporem.
Renault Trucks a jeho partneři si společně stanovili ambiciózní cíl. Snížit spotřebu paliva o 13% v porovnání se standardním modelem Renault Trucks D WIDE. Urban Lab 2 již absolvoval první testy na uzavřeném okruhu v listopadu 2016. Další zkušební jízdy budou probíhat na silnicích kolem města Bordeaux od února 2017. Výsledky budou zveřejněny na konci projektu, který je plánován v roce 2018.
Video k předchozím experimentálním vozidlům Optifuel Lab 1 a 2, určených pro výzkum a rozvoj v oblasti dálkové přepravy
/Tisková zpráva, 5.12.2016, zadavatel: Volvo Group Czech Republic, s.r.o., Obchodní 109, 251 01 Čestlice, Tereza Porubová, Marketing & PR Manager Renault Trucks, www.renault-trucks.cz/