Pokračování jihočeské dálnice D3 k Českým Budějovicím, dálnice D11 od Hradce Králové směrem k Polsku a dálnice D35 mířící na Olomouc. To jsou nové úseky dálnic, které jsou nejblíž k zahájení výstavby.
Informaci dostala vláda v rámci přehledu investorských příprav staveb. Česká dálniční síť se rozroste v následujících letech o další desítky kilometrů nových úseků dálnic. Nejvýrazněji bude stát během letošního roku a na přelomu dalšího zahajovat výstavbu prioritních dopravních staveb, u kterých vláda vyjednala výjimku ze zcela nového posuzování dopadů staveb na životní prostředí, tzv. EIA.
Vláda na svém zasedání dostala informaci, že u šesti dopravních staveb už Ministerstvo životního prostředí vydalo závazné stanovisko nutné pro podání žádosti o stavební povolení.
Konkrétně jsou to dálnice:
• D1 Říkovice – Přerov
• D3 Úsilné – Hodějovice – Třebonín
• D11 Hradec Králové – Smiřice – Jaroměř
• D49 Hulín – Fryšták
• D55 Obchvat Otrokovic
• modernizace železniční trati v úseku Sudoměřice – Votice
U zbývajících tří prioritních dopravních záměrů se předpokládá vydání závazných stanovisek nejpozději v průběhu února 2017. To se týká dálnic D35 Opatovice – Ostrov; D48 Frýdek-Místek obchvat; a nových úseků D6.
U těchto prioritních dopravních staveb nyní ve většině případů probíhá vyhodnocení výběrového řízení na zhotovitele nových úseků. Zároveň Ředitelství silnic a dálnic pokračuje v majetkoprávních vypořádáních pozemků a postupně žádá příslušné úřady o stavební povolení. Zahájení staveb se tak předpokládá po vydání nutných povolení v druhé polovině letošního roku, nejpozději na přelomu dalšího roku. Průběh stavebního řízení bude záviset nejen na Ministerstvu dopravy, ale i na dalších dotčených úřadech a zúčastněné veřejnosti. Stavět se pak budou nové úseky dálnic v průměru následující tři roky.
Nejvíc se budou stavět a otevírat úseky na brněnské D1, jihočeské D3 a hradecké D11
V letošním roce bude pokračovat ve velkém modernizace nejvytíženější dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. Dál se bude stavět na čtyřech úsecích z loňského roku, konkrétně na úsecích 06 Psáře – Soutice (zprovoznění v listopadu), 15 Jihlava – Velký Beranov, 18 Měřín – Velké Meziříčí (zprovoznění v říjnu), západ a úsek 22 Velká Bíteš – Devět Křížů (zprovoznění v listopadu). Od začátku stavební sezóny se začne pracovat na dalších dvou úsecích, konkrétně úseku 10 Hořice – Koberovice a úseku 20 Velké Meziříčí východ – Lhotka.
Letos se také podaří otevřít dohromady devět kilometrů jihočeské dálnice D3. Konkrétně se zprovozní úseky Veselí nad Lužnicí – Bošilec a Borek – Úsilné. S výstavbou dalších 20 kilometrů D3 se začne v druhé polovině roku, konkrétně se bude pracovat na úsecích Úsilné – Hodějovice – Třebonín.
Pozadu nezůstane ani hradecká dálnice D11, kde bude otevřen poslední skoro čtyřkilometrový úsek do Hradce Králové. Zároveň se zahájí přípravné práce a archeologický průzkum v úsecích Hradec Králové – Smiřice – Jaroměř.
Přehled letos nově otevřených úseků dálnic
37,8 kilometrů nových úseků dálnic
– D3 v úseku Veselí nad Lužnicí – Bošilec a Borek – Úsilné = 8,9 km
– D11 Osičky – Hradec Králové (konečně spojí plnohodnotně Prahu a Hradce) = 3,7 km
– D4 Skalka (uleví řidičům v problematickém stoupání za Příbramí) = 4,8 km
– D1 modernizace – dokončení tří úseků – 6, 18, 22 = 20,4 km
Dokončení staveb na silnicích I. tříd, např.:
– I/3 Mirošovice – Benešov (změna uspořádání na 2+1)
– I/11 Obchvat Třince
– I/14 Kunratice – Jablonec n. Nisou
– I/34 Božejov – Ondřejov – Pelhřimov
– I/35 Valašské Meziříčí – Lešná
– I/35 Zubří, přestavba křižovatky
– I/37 Pardubice – Trojice
– I/44 Červenohorské sedlo – Jih
Nově připravované stavby
– D1 – Říkovice – Přerov
– D3 – obchvat Českých Budějovic (Úsilné – Hodějovice – Třebonín)
– D6 – obchvaty obcí Řevničov a Lubenec
– D11 – Hradec Králové – Smiřice – Jaroměr
– D35 – Opatovice nad Labem – Časy a Časy – Ostrov
– D48 – obchvat Frýdku-Místku
– D49 – Hulín a Fryšták
– D55 – obchvat Otrokovic
– modernizace D1 – nově zahájené úseky 04, 10, 12, 20
/Tisková zpráva, 25.1.2017, Ministerstvo dopravy ČR, www.mdcr.cz/