→ Návštěva laboratoře pro virtuální konstrukci u značky Volkswagen
→ Odborníci na IT úzce spolupracují s technickým vývojem
Laboratoř pro virtuální konstrukci „Volkswagen Virtual Engineering Lab“ ve Wolfsburgu je zaplavena jasným denním světlem. Svítí v ní dva tucty monitorů, na některých jsou grafická zobrazení, na jiných jsou vidět stovky řádků zdrojového kódu. Uprostřed místnosti stojí model Golfu z modelářské hmoty v měřítku 1:4.
Frank Ostermann si model prohlíží, pak změní kola, vymění zadní světlomety, upraví vnější zpětná zrcátka. Ostermann mění design gesty a hlasovými povely. Díky rozšířené realitě je to všechno otázkou několika sekund. Potřebný software vyvinula laboratoř pro virtuální konstrukci. Její tým by tak mohl způsobit revoluci ve způsobu práce designérů a inženýrů.
Ostermann má nasazeny brýle pro smíšenou realitu, tzv. HoloLens. Přenosný počítač, vyvinutý společností Microsoft, promítá virtuální zobrazení na fyzický objekt podle pokynů gest a hlasových povelů. Stačí, aby Ostermann ukázal prstem, a HoloLens okamžitě „oblékne“ model Golfu do odlišné barvy laku, pak mu „namontuje“ jiná kola a změní nárazníky.
Ostermann (52) je diplomovaný inženýr v oboru technické informatiky. Ve společnosti Volkswagen ve Wolfsburgu vede laboratoř pro virtuální konstrukci (Virtual Engineering Lab), která je jedním z šesti podobných pracovišť oddělení IT koncernu Volkswagen ve Wolfsburgu, Berlíně, Mnichově a San Franciscu. Nejnovější laboratoř tohoto druhu bude nyní uvedena do provozu v Barceloně. V laboratořích pracují odborníci na IT a software ze společnosti Volkswagen na digitální budoucnost společně s vybranými výzkumnými zařízeními a technickými partnery. V úzké spolupráci vznikají na těchto pracovištích nová řešení v nejrůznějších oblastech, mezi něž patří „big data“, průmysl 4.0, internet věcí, konektivita, služby pro mobilitu a virtuální realita.
„Rozšířenou a virtuální realitu používáme ve společnosti Volkswagen již delší dobu, ale dosud sloužila především k trojrozměrnému zobrazování,“ říká Ostermann. „V laboratoři pro virtuální konstrukci se posunujeme o velký krok dál. Tuto techniku přetváříme v pracovní nástroj technického vývoje. Inženýři Volkswagenu tak mohou pracovat na virtuálním vozidle, libovolně měnit jeho výbavu, dokonce mohou virtuálně konstruovat celé nové díly, a výsledek své práce mají ihned k dispozici k přímému posouzení.“
„Velmi úzce spolupracujeme s kolegy z technického vývoje a máme tedy přístup k nejnovějším konceptům vozidel a designérským studiím,“ říká Ostermann. „Do technického produktového vývoje vnášíme naše know-how a nabízíme na míru střižená řešení pro všechny koncernové značky v oblastech virtuální konstrukce a konstrukce systémů.“
Jaké to má konkrétní přínosy?
Technika rozšířené a virtuální reality pomáhá šetřit čas a snižovat náklady na vývoj. Například se softwarem pro brýle HoloLens z laboratoře pro virtuální konstrukci mohou být jednotlivé pracovní kroky realizovány rychleji a efektivněji.
Brýle HoloLens promítají nejen každou změnu designu nebo výbavy přímo na fyzický model, ale různé projektové týmy mohou s jejich pomocí vzájemně spolupracovat ve stejnou dobu a nezávisle na místě – například týmy z Wolfsburgu, Chattanoogy a Šanghaje. Všechny zúčastněné osoby totiž mají na očích vždy aktuální design modelu jako projekci. Časově náročné předělávky, například na hliněném modelu, již nejsou nutné. „Týmy mohou minimální změny na modelu přímo sledovat, porovnávat je a rozhodovat o nich. Tak se dostanou výrazně rychleji k vytyčenému cíli,“ vysvětluje Ostermann.
Software pro brýle HoloLens je v současnosti ještě ve fázi zkušebního provozu. V budoucnosti má být schopen zobrazovat kompletní portfolio modelů značky Volkswagen včetně různých karosářských variant jednotlivých modelových řad ve všech myslitelných verzích – vývojáři pak budou moci virtuálně proměnit sedan v SUV, kombi Variant, kabriolet nebo kupé.
„Ještě před několika lety to byla science fiction,“ říká Ostermann. „Dnes víme, že budoucí automobily budeme vyvíjet tímto způsobem a ne jinak.“
(1) Golf 1.4 TSI BMT 110 kW – spotřeba paliva v l/100 km: město 6,3/mimo město 4,5/kombinovaná 5,1; kombinované emise CO2 v g/km: 118; třída hospodárnosti: B.
/Tisková zpráva, 20.3.2017, Porsche Česká republika s.r.o., David Valenta, E-Mail: david.valenta@porsche.co.cz, www.volkswagen.cz, www.facebook.com/VolkswagenCR, www.volkswagen-media-services.com/