Náročné automobilové trhy ve státech západní Evropy se vyznačují tvrdým konkurenčním prostředím. A také přetlakem vozidel všech kategorií a typů provozu. Při bližším pohledu však lze nalézt zákaznické požadavky, které naše nákladní vozidla TATRA dovedou lépe a efektivněji splnit než konkurenční produkty.
V některých specifických případech jsou vozidla TATRA doslova jediným vhodným řešením, anebo alespoň jediným řešením dávajícím obchodní a podnikatelský smysl.
Kromě toho, že obchodní řada TATRA PHOENIX EURO6 nalézá ve státech tzv. západní Evropy pomocí dealerské sítě své zákazníky očekávající standardní, byť sofistikovaná řešení, dnes máme nemálo příkladů i tzv. unikátních plnění.
V horském prostředí
Například Švýcarsko, hornatý stát s příznačnou hrdostí, která mu nedovoluje stát se členem EU. Nicméně naše vozidla si své zákazníky pomocí společnosti Wirag AG Nutzfahrzeuge hledají i zde, mezi alpskými velikány. A právě proto, že jsou v horských oblastech poměrně úzké cesty a cestičky připravili jsme pro místní zákazníky například vozy TATRA PHOENIX EURO6 6×6 na zkráceném rozvoru a se řiditelnou zadní nápravou. Ten vychází z původního modelu s označením 8P6R33.341. Rozvor je zkrácený na 3060 mm a první a poslední náprava jsou řízené. Podobně upravené jsou také čtyřnápravové vozy T158-8P6R43 s rozvory 2150 mm + 2300 mm + 1450 mm. Také jejich poslední náprava je řiditelná.
Další nestandardně provedený třínápravový PHOENIX EURO6 s hydraulickou rukou umístěnou mezi střední kabinou a valníkovou korbou, poslední zadní řízenou nápravou a osazený systémem hydraulicky ovládaných stabilizačních zemních opěr, nalezl v několika kusech své uplatnění přes dealera v Rakousku, firmu Tschann.
Oblíbené „osmikolky“
V Německu, v hájemství místních velkovýrobců těžkých nákladních vozidel, jsme přes prodejce Metallbau und Fahrzeuhandel Friedrich GmbH dodali speciálně připravená vozidla obchodní řady PHOENIX pro spolkovou službu THW – Technisches Hilfswerk.
Další zajímavou specialitou je PHOENIX homologovaný jako zemědělský traktor. Jedním z vrcholových vozidel těchto modelů je čtyřnápravová T158-8P5R46.261. Je osazena třinácti litrovým motorem (340 kW), šestnácti stupňovou automatizovanou převodovkou ZF AS-Tronic a jednostupňovým přídavným převodem. Vozy s redukcemi v nábojích kol, osazené pneumatikami Michelin 16,00R20 XZL a systémem CTIS slouží, díky tamní dealerské společnosti France Berkerse, k plné spokojenosti na holandských polích.
Dalším krásným příkladem našich těžkých nákladních vozidel plnících představy a plány zákazníků jsou čtyřnápravové stavební vozy PHOENIX. Ty si objednali norský dealer Tatra Norge AS a švédský protějšek Cordestam Maskin AB. Do Norska šly již dříve čtyřnápravové modely TATRA PHOENIX s celkovou hmotností 50 t. Motor MX-13 (375 kW), šestnáctistupňová automatizovaná převodovka ZF AS-Tronic s intarderem, dvoustupňová přídavná/sestupná převodovka TATRA, redukce v nábojích kol. Hlavním rozpoznávacím znakem vozidel jsou kola předních náprav s pneumatikami 16,00R20, kola zadních náprav 24,00R21 (jednomontáž) a tzv. spací kabina! V současnosti jsou jak do Norska, tak i do Švédska dodávány tyto vozy již v provedení Euro6. A téměř výhradně se sedmistupňovými automatickými převodovkami Allison.
Je to jen pár příkladů, ale důležitých. Globální automobilový trh je sám o sobě složitý avšak zákazníci ve státech tzv. západní Evropy jsou z tohoto pohledu ještě více nároční. A uspět, byť selektivně, na hřišti velkých nadnárodních dravců je důležité, zajímavé a zavazující.
/Tiskový servis TATRA TRUCKS a. s., Areál Tatry 1450/1, 742 21 Kopřivnice, Česká republika, web: ww.tatra.cz/