Ford chce ve svých autech využívat bambus, je extrémně pevný a rychle roste

Ford chce ve svých autech využívat bambus, je extrémně pevný a rychle roste (na snímku Janet Yin, vedoucí materiálového inženýyrství výzkumného a konstrukčního střediska Fordu / Foto zdroj: Ford Czech Republic

logo FORD

 

Ford zkoumá potenciál bambusu pro automobilovou výrobu
• Bambus je extrémně pevný v tahu a roste tempem až 1 metr za den
• V řadě zkoušek si vede lépe než jiné umělé i přírodní materiály
• Řadu přírodních a obnovitelných materiálů používá Ford ve výrobě již dnes

Téměř jistě jste na něm seděli a možná jste ho i jedli, ale věděli jste, že bambus by mohl nalézt uplatnění i ve výrobě automobilů? Jedná se totiž o jeden z nejpevnějších přírodních materiálů.

 

Díky investicím do výzkumu získalo lidstvo převratné materiály jako plast vyztužený uhlíkovými vlákny (zvaný též karbon) nebo lehký hliník. Bambus ale stačí zalévat a za den může vyrůst až o metr. Kombinací bambusových vláken s plastem by mohl vzniknout nový, mimořádně pevný kompozit, z nějž by se daly vyrábět některé automobilové součásti.

„Bambus je úžasný,“ řekla Janet Yin, vedoucí materiálového inženýrství výzkumného a konstrukčního střediska Fordu v čínském Nankingu. „Je pevný, pružný, zcela obnovitelný a hojný v Číně i v mnoha jiných částech Asie.“

Přednosti bambusu jsou známy již déle než sto let. Experimentoval s ním dokonce i Thomas Edison, když pracoval na vývoji žárovky. Ve stavebnictví je dobře známá jeho pevnost v tahu. A protože doroste do plné dospělosti za dva až pět let, obnovuje se daleko rychleji než jiné dřeviny.

Ford se svými dodavateli již několik let pracuje na vyhodnocení použitelnosti bambusu k výrobě interiérových součástí i dalších dílů. Výzkumný tým zjistil, že v mnoha materiálových zkouškách si bambusová vlákna vedou lépe než řada jiných, ať už přírodních, či syntetických.

Udržitelná budoucnost

Testování bambusu bude pokračovat, ale jiné udržitelné a recyklované materiály Ford již v praxi používá. Zvuková izolace se vyrábí s využitím recyklované džínoviny, podběhy Fordu C-MAX nebo Fordu Transit jsou z recyklovaných plastových lahví, těsnění se vyrábějí z použitých pneumatik. Při výrobě dveřních výplní amerického Fordu Escape se využívá vlákno z ibišku konopovitého a odkládací schránky v SUV Ford Flex jsou zpevněné slámou. Dále se využívají třeba rýžové slupky, sója nebo celulóza.

/Tisková zpráva, *FORD MOTOR COMPANY, spol. s r.o., Karolinská 654/2, Praha 8. www.ford.cz, Mediální servis společnosti. Martin Linhart (mlinhart@ford.com)/