Vláda dnes na svém jednání schválila plán rozvoje inteligentních dopravních systémů. Počítá s pořízením moderních dopravních řídicích a informačních systémů, díky nimž budou řidiči dostávat rychleji než dosud zprávy o tom, co se před nimi na cestě děje. Nové technologie také zvýší bezpečnost železničních koridorů, přejezdů a dalších důležitých částí dopravní infrastruktury.
„Chceme, aby řidiči dostávali co nejrychleji informace o situaci na silnici a mohli na ně ihned reagovat. Chytré systémy také zvyšují bezpečnost na silnici i železnici,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Díky inteligentním dopravním systémům se řidiči budou moci také snadněji vyhnout kolonám při uzavírkách či nehodách. V příštích čtyřech letech by tak měla být na české silnice především instalována čidla a kamery na on-line sledování počasí nebo hustoty provozu. Ve strategických místech dále dojde k umístění kamerových systémů, sledujících průjezd vozidel a z naměřených dat bude následně vypočítávána doba průjezdu danými úseky, z čehož inteligentní systém vyhodnotí možný vznik dopravní zácpy. Na dálnicích budou také instalovány proměnné digitální značky informující právě o aktuálním provozu.
V plánu je investovat do inteligentních systémů v příštích letech odhadem 12 miliard korun, záležet ale bude na tom, jaké prostředky budou k dispozici v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Zhruba polovinu investic by mohly pokrýt prostředky Evropské unie. Ministerstvo dopravy bude všechny velké projekty na inteligentní dopravní systémy schvalovat před tím, než budou spuštěny.
Bezpečnější železniční koridory
Plán počítá také s vylepšením zabezpečovacích zařízení na kolejích nebo s čidly na přejezdech, které by měly předcházet nehodám vlaků s auty nebo čidly, které budou umět včas varovat například před krádeží kabelů. Speciálními čidly by mělo být vybaveno přibližně 2 000 kilometrů nejdůležitějších českých tratí. „Systém pomůže tomu, abychom uměli spolehlivě pohlídat bezpečnost železničních koridorů. Sníží se také zpoždění a provozní problémy, které způsobují překážky a závady na kolejích,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Zapojení ostravského centra do celosvětové sítě
Další plánovanou změnou, se kterou schválená strategie počítá, že začlenění ostravského Národního dopravního informačního centra do celoevropské sítě těchto center. Díky tomu bude schopné nabízet řidičům na českých silnicích informace o důležitých událostech na evropských hlavních silničních tazích, zahraniční řidiči naopak budou s předstihem informováni o dopravní situaci v České republice. V případě mimořádných dopravních situací na mezinárodních tazích si budou národní centra vzájemně vyměňovat informace, aby mohlo dojít k případnému odklonu dopravy například již v zahraničí a vozidla tak nebyla přiváděna do nebezpečného místa.
/Tisková zpráva 15.6.2016, Ministerstvo dopravy ČR, www.mdcr.cz/