Stavba nové dálnice mezi Prahou a Brnem má už sedmý modernizovaný úsek. Pro provoz se otevírá úsek mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži.
Celkem je už postaveno bezmála 50 kilometrů (48,3) nové D1, letos k nim ještě přibydou další dva nové úseky. Rozestavěno tak zůstává aktuálně šest míst na D1 a ještě dalších osm jich zbývá do konce roku 2020 dodělat.
„Každý řidič si doufám všimne obrovského rozdílu mezi starou dé jedničkou a novými úseky, které jsou širší, modernější a bezpečnější. I když chápu občasnou naštvanost lidí při cestování po téhle nejstarší české dálnici, nehody ve zúžených úsecích, omezení rychlosti, musím stále opakovat – prosíme o shovívavost a děkujeme za trpělivost, musíme to dát dohromady,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Úsek modernizace s číslem 22 se nachází mezi exity 162 Velká Bíteš a 168 Devět křížů a jeho délka je přesně 5 420 metrů. V rámci modernizace byl postaven nový most, jeden most byl zrekonstruován a dva odstraněny. Nová cementobetonová vozovka je v obou směrech o 0,75 metrů širší, každý jízdní pás tak má 11,5 metru. Modernizace probíhala od dubna loňského roku a trvala 15 měsíců, cena podle smlouvy je 685 milionů korun bez DPH. Zhotovitelem byla Společnost pro modernizace D1, úsek 22 (Alpine Bau CZ a. s, OHL ŽS, a. s., EUROVIA CS, a. s.).
Modernizuje se šest úseků D1, dalších osm jich do roku 2020 zbývá
Aktuálně probíhají stavební práce na modernizacích šesti úseků D1, konkrétně se pracuje na úsecích s číslem čtyři mezi exity 34 Ostředek a 41 Šternov (7,2 km), šest mezi exity 49 Psáře a 56 Soutice (7,8 km; bude dokončeno letos), na úseku číslo 10 – 75 Hořice a 81 Koberovice (6 km), na úseku 15 – 112 Jihlava – 119 Velký Beranov (6 km), staví se také úsek s číslem 18 – 134 Měřín – 141 Velké Meziříčí, západ (7,2 km; bude dokončeno letos) a na úseku s číslem 20 – 143 Velké Meziříčí, východ – 153 Lhotka (6,3 km). Zbývat bude zmodernizovat do roku 2020 dalších osm úseků (podrobnosti na www.novad1.cz).
V rámci zvýšení bezpečnosti při modernizaci D1 připravil BESIP spolu s ŘSD sérii klipů, jak se chovat v dopravních omezeních (k přehrání a využití na YouTube BESIP). Na dálnici je také k dispozici mezi Prahou a Brnem 30 pevných infotabulí a 14 mobilních, které informují o případné koloně a problémech na trase. Nasazena jsou také tzv. plovoucí vozidla, která se pohybují na konci kolony a varují řidiče před omezením.
Informace o komplikacích nejen na dálnici D1 jsou k dispozici na webu nebo v mobilní aplikaci na www.dopravniinfo.cz, v provozu je také nepřetržitá informační linka a asistenční služba ŘSD na čísle 800 280 a 281.
Fakta o stavu modernizace D1 ke 20. 7. 2017
Zprovozněno: 48,3 km (sedm modernizovaných úseků)
V realizaci: 40,5 km (šest úseků)
Letos bude ještě zprovozněno: dalších 15 km (dva úseky)
Zbývá modernizovat: 73,6 km (osm úseků, z toho 22,5 km je ve výběrovém řízení na zhotovitele – úseky č. 2 a č. 12)
Příloha: Modernizace v úseku Mirošovice–Kývalka
/Tisková zpráva, Ministerstvo dopravy ČR, www.mdcr.cz/