Návrat dakarské Tatry po třiceti letech

Návrat dakarské Tatry po třiceti letech

logo TATRA

 

Do Kopřivnice se vrátil dakarský speciál z roku 1986. Je zachován v původním stavu poté, co tři desítky let jezdil ve státech severní a západní Afriky. Výměnou za něj majitel, francouzský podnikatel Jean Philippe, obdržel moderní vozidlo TATRA PHOENIX 8×8 EURO 6. Symbolická výměna klíčků od obou vozidel proběhla v pondělí 12. 9. od 10:00 na polygonu společnosti TATRA TRUCKS v Kopřivnici.

 

Klíčky si předali majitel vozu Jean Philippe s technickým ředitelem TATRA TRUCKS Radkem Smolkou. Slavnostního aktu výměny vozidel se zúčastnila i tehdejší posádka soutěžní Tatry 815. Ve složení Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec a Josef Kalina. TATRA 815 6×6 VE „Ostrý-II“ z roku 1986 byla nalezena ve Francii v majetku pana Jeana Philippa. Vlastníka a provozovatele cestovní agentury NEW GATE TRAVEL. Třicet let byla původní soutěžní tatra využívána k podnikání ve státech severní a západní Afriky. V těžkých písečných a bahnitých terénech najezdila obrovské množství kilometrů, přičemž ani jednou za tu dobu nenechala svého majitele a provozovatele „na holičkách“. Originalitu vozu a jeho vynikající technický stav včetně zachování všech původních agregátů a jejich technických periferií potvrdil přímo na místě ve Francii vyslaný tým oborníků.

Technický ředitel TATRA TRUCKS Radek Smolka k tomu uvedl: „Unikátní je nejen původní stav vozu, ale i jeho provozní historie. V tvrdých podmínkách afrického kontinentu najezdil obrovské množství kilometrů bez jediné vážné poruchy – a to jsou na voze stále originální komponenty z roku 1985. Dokonce i dnes do Kopřivnice vozidlo přijelo z Francie po ose.“

Ekonomický ředitel TATRA TRUCKS Radek Strouhal dodal: „Vozidlo bude v Tatře připraveno na budoucí předvedení veřejnosti a trvalé umístění ve výstavní expozici. V současném muzeu už bohužel pro nové exponáty není místo.“

Tento dakarský speciál, stejně jako desítky dalších tatrováckých veteránů, které akcionáři Tatry nakupují ze soukromých sbírek, tak čeká na vznik nové výstavní kapacity v Kopřivnici, která naváže na existující muzeum Tatry. „Díky unikátním exponátům, jako je i dnes představená TATRA 815 6×6 VE „Ostrý-II“, je patrné, že existuje dostatek cenných exponátů ne pro jedno, ale pro dvě tatrovácká muzea, která se svým zaměřením můžou vzájemně doplňovat,“ uvedl akcionář TATRA TRUCKS René Matera.

Návrat dakarské Tatry po třiceti letech

Za nalezením závodního speciálu stojí vydání knihy „TATRA v hlavní roli“ (Milan Olšanský – Radomír Smolka, 2016) popisující vývoj, vznik a využití soutěžních, doprovodných a zákaznických speciálů. Spoluautorovi publikace, Ing. Radomíru Smolkovi, členu představenstva a technickému řediteli společnosti TATRA TRUCKS a. s., se podařilo odhalit existenci jednoho z původních dakarských speciálů.

Soutěžní speciál T 815 6×6 VE „Ostrý-II“ výrobního čísla TNT815P17FK030641 s nímž posádka Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec a ing. Josef Kalina (st. číslo 635) absolvovala pouštní maraton Dakar 1986 je nyní v majetku společnosti TT. Čtyřnápravový podvozek T158 8P6R44 výrobního čísla TNU8P6R44DK000296 s motorem MX13 340H1 č. m. A164279, první vůz obchodní řady TATRA PHOENIX EURO 6 s datem zprovoznění 21. 8. 2014, tedy v den, kdy byla podepsána nova obchodní smlouva mezi společnostmi TATRA TRUCKS a DAF TRUCKS, bude nadále naplňovat podnikatelské záměry pana Jeana Philippa.

Jean Philippe přivezl osobně dakarský speciál po vlastní ose z tisíc čtyři sta kilometrů vzdáleného místa dosavadního uskladnění. Potvrdil tak skutečnost, že originální tatra, dlouhodobě provozovaná v těžkých až nevlídných podmínkách, je schopna i po třiceti letech bezpečného provozu po evropských komunikacích. Důkaz skvělých myšlenek tatrováckých konstruktérů a fortelu a zodpovědné práce techniků a dělníků je znovu v místě svého zrodu. Po třiceti letech je TATRA 815 6×6 VE „Ostrý-II“ opět doma!

Majitelé společnosti TATRA TRUCKS a. s. pan Jaroslav Strnad a pan René Matera výměnou prokázali, že cítí zodpovědnost nejen za záchranu nejstarší středoevropské automobilky, ale rovněž za uchování jejích historických hodnot. Budování zdravé a konkurenceschopné výrobní společnosti se neobejde bez znalosti a připomínání její historie, která v mnohém určuje směr budoucího vývoje.

O TATRA TRUCKS a.s.
Akciová společnost TATRA TRUCKS převzala v roce 2013 světoznámou kopřivnickou automobilku. Po změně vlastnické struktury prošla úspěšnou restrukturalizací. Kromě standardizovaných modelových řad vyrábí i speciální nákladní vozidla na míru požadavkům klienta. Osmdesát procent produkce automobilky je určeno k exportu. Ke konci roku 2015 zaměstnávala TATRA TRUCKS 900 kmenových zaměstnanců v mateřské společnosti. A také 610 ve dvou dceřiných společnostech zaměřených zejména na slévárenství a kovárenství. Na konci roku 2014 byl zahájen prodej nové generace vozů TATRA PHOENIX Euro 6. V roce 2015 společnost vyrobila 858 vozidel.

/Tisková zpráva 12.9.2016, tiskový servis TATRA TRUCKS a. s., Areál Tatry 1450/1, 742 21 Kopřivnice, Česká republika, web: tatra.cz/